Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    Robert o Rosja: odizolowanie Runetu od…
    UZA o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    Olo o Rosja: odizolowanie Runetu od…
    Olo o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    Boydar o Herbert, czyli skąd się w…
    Boydar o Wolne tematy (52 – …
    bryś o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    wewewe o Reminiscencje z niedzieli covi…
    wewewe o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    Leo o Rosja: odizolowanie Runetu od…
    I*** o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    Dziadzius o Sosnowe zdrowsze, dębowe trwal…
    Zenon_K o Wolne tematy (52 – …
    NC o Czy pan profesor Rafał Broda s…
    Piskorz o Wolne tematy (52 – …
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 548 obserwujących.

G. K. Chesterton a sprawa polska

Posted by Marucha w dniu 2012-10-15 (Poniedziałek)

Międzynarodowa Konferencja i Zlot Fanów Pisarza (Kraków – 26 października 2012, Warszawa – 29 października 2012)

Wstęp bezpłatny!
Ilość miejsc ograniczona.

„Dla angielskiego pisarza, G.K. Chestertona (1874-1936), Polska stała na czele państw europejskich. Chesterton żywił głęboki podziw dla jej kultury, tradycji, historii, a przede wszystkim bohaterskiego chrześcijaństwa, w którym trwała przez wiele lat walki i ucisku. “Polacy”, pisał w swojej autobiografii: “zawsze mieli do wyboru jakiś rodzaj zła”. Uważał, że wielkość polskiego narodu tkwiła w odmowie przyjęcia tak postawionego wyboru. Polska przyzwoitość i godność gruntownie nim poruszały, polskie cierpienie raniło do głębi, a polska wolność i niezależność przyniosły mu radość. Wolna bądź skuta łańcuchami Polska była dla Chestertona metaforą wszystkich chrześcijańskich narodów XX wieku. To, co przetrzymała, przetrzymać mogą inni. To, czym się radowała, również innych może cieszyć.

Trzy ćwierćwiecza po śmierci Chestertona wciąż pozostaje on niezwykle proroczą postacią. Polska stoi dziś w obliczu podobnych wyzwań, być może nie tak oczywistych, jak inwazja czy podbój, lecz nie mniej niebezpiecznych. W swoim wspaniałym kazaniu z okazji Pięćdziesiątnicy w czerwcu 1979 r. w Warszawie, Jan Paweł II wzywał Ducha Świętego, aby odnowił oblicze ziemi – tej ziemi, tej ziemi w Polsce. Późniejsza historia polskiej wolności i demokratycznej odnowy  zachwyciła świat i stanowiła dla niego inspirację. Obecnie, jedno pokolenie później, cena tej wolności musi być zapłacona. Po raz kolejny Polacy są powołani do sprawowania wolności w sposób odpowiedzialny, zestrajając system gospodarczy i polityczny z moralnymi normami, które od zawsze im przewodziły, kształtując życie społeczne i kulturowe w sposób zgodny z ich własną historią i charakterem.

Chesterton ma wiele do powiedzenia na temat tych wyzwań. Jako jeden z największych pisarzy XX wieku, poświęcił swoje życie naglącemu wołaniu o kulturową odnowę świata. Ta odnowa, jak twierdził, musi być odczuwalna w każdej sferze działalności człowieka: w życiu rodzinnym, w biznesie, w sztuce, w literaturze. Wierzył namiętnie w wolność i odpowiedzialność – dwa wielkie motywy oszałamiającego pontyfikatu Jana Pawła II. Podobnie do papieża, Chesterton również był człowiekiem odważnym, który do odwagi inspirował bliźnich.

Konferencja ma na celu zgłębiać pisma Chestertona w kontekście współczesnej Polski. Zamiast ćwiczeń z historii, celem jest zaproponowanie Polsce przyszłych kierunków działań. Prelegenci z Polski i Stanów Zjednoczonych będą badać, w jaki sposób poglądy Chestertona na temat edukacji, gospodarki oraz rodziny, stanowić mogą istotne wskazówki dla Polski w nadchodzącym wieku. Nacisk położony będzie na prelegentów z Polski, co jest zgodne zarówno z filozofią Chestertona, jak i z filozofią Jego Instytutu.”

Loża Honorowa:

o. Ian Boyd, C.S.B.
Lady Blanka Rosensteil

Komitet Honorowy:

Profesor Marek Chodakiewicz
Institute of World Politics, US

Kardynał Stanisław Dziwisz [I ten się załapał? A gdzie Magdalena Środa? – admin]
Metropolita krakowski

Dr Robert George
Princeton University

Profesor Paweł Skibiński
Uniwersytet Warszawski, WH

Profesor Aleksander Stępkowski
Uniwersytet Warszawski, WPiA

Profesor Ewa Thompson
Rice University

Pamiętna wizyta z 1927 roku.

POLSKA

Augurowie, znając wieszczą mowę,
Dziś z lotu ptaków wyczytać by mogli
Czym wśród pierzastych dziwów są dwugłowe
Orły, a pośród nich ów orzeł czarny!
I gdy spadają w boju bitne ptaki,
Gdy w ślad za nimi sępy nadlatują,
Wiemy już jaka łaska, pokój jaki
Każe wciąż milczeć naszym władcom małym.

Ludzie, co kupczą tym, co inni tworzą,
Jak sęp, co czeka na cudzą ofiarę,
Pióro zestawią z piórem i powiedzą:
Nic nie jest czarne już, a wszystko szare;
Szare jak owe gołębie, co były
W rękach handlarzy chciwie szacowane;
Widząc Chrystusa gniew, trwożnie się zbiły
I spadły między kramy połamane.

Lecz wyniesione to godło zostało
Od chwili, kiedy Bóg gniew okrył chwałą,
I gdy zawisły nad domostwem sławy
Znów orły czarne oraz sępy szare.
W nim to, gdzie wojna świętsza jest niż pokój
I gdzie nad miłość nienawiść zachwyca.
Zabłysł straszliwy jak sam Duch Święty
Orzeł, co bielszy jest niż gołębica.

Gilbert Keith Chesterton 

Organizatorzy:  G.K. Chesterton Institute for Faith & Culture, Seton Hall University, USA,  Wydawnictwo Fronda, Pani Jaga Rydzewska, Instytut im. Piotra Skargi w Krakowie,  Katedra Historii Doktryn Politycznych i Prawnych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego,  Muzeum Jana Pawła II i Kardynała WyszyńskiegoDystrybucjonizm.pl

Gorąco zachęcamy do lektury naukowego periodyku The Chesterton Review.

http://www.dystrybucjonizm.pl

Komentarze 2 do “G. K. Chesterton a sprawa polska”

  1. — Do Admina – Sie Pan dziwisz skladem komitetu honorowego Lozy ?

  2. Brat Dioskur said

    ad1, Byc moze dlatego WybGaz tego sympozjum nie obszczekal….

Sorry, the comment form is closed at this time.