Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    UZA o Inne aspekty przemysłu co…
    Głos Prawdy o Wolne tematy (52 – …
    Lily o Inne aspekty przemysłu co…
    Nic do ciebie nie o Sprawowanie władzy nad państwe…
    Lily o Inne aspekty przemysłu co…
    revers o Wolne tematy (52 – …
    Marek o Inne aspekty przemysłu co…
    gnago@o2.pl o Ludzi wybitnie uzdolnionych łą…
    gnago o Śmierć lekarza rodzinnego
    I*** o Herbert, czyli skąd się w…
    bryś o Wolne tematy (52 – …
    bryś o Śmierć lekarza rodzinnego
    Igor Niefiedow o Wolne tematy (52 – …
    Boydar o Wolne tematy (52 – …
    Igor Niefiedow o Dziś Węgry, jutro Polska – czy…
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 548 obserwujących.

Pokłosie antypolskiej propagandy

Posted by Marucha w dniu 2012-11-11 (Niedziela)

Poruszyła mnie nie tyle prawda historyczna, którą znałem z „Gazety Wyborczej”, ale to, jak ta historia wpływa na ludzi, na bohaterów, na mieszkańców tej wsi– mówi Maciej Stuhr, odtwórca jednej z głównych ról we wchodzącym w piątek 9 listopada na ekrany filmie Władysława Pasikowskiego „Pokłosie”. To wyznanie wiele tłumaczy, gorzej jednak, że wygląda na to, iż również reżyser i scenarzysta historii uczyli się z gazety. Tej samej, która namawia teraz, by zamiast na „Bitwę pod Wiedniem” zabierać licealistów na „Pokłosie”.

Fot. Apple Film Production/Marcin Makowski/Monolith

Stuhr wciela się w postać Józka Kaliny, który, wbrew niechęci ogółu mieszkańców swojej wsi, skupuje i gromadzi na własnym polu płyty z żydowskich nagrobków. Przed laty wyłożono nimi drogę, część placu przed kościołem, znalazły się też w chłopskich obejściach. Gdy w odwiedziny do brata przyjeżdża wieloletni emigrant  Franek, razem, krok po kroku odkrywają skrywaną przez mieszkańców historię, w której jedną z głównych ról odegrał stary Kalina. Z czasem okazuje się bowiem, iż miejscowych Żydów wymordowali nie okupanci, lecz Polacy. Bracia przechodzą metamorfozę. Franek, początkowo wrogo nastawiony wobec Żydów, przyjmuje odziedziczoną odpowiedzialność za ich tragiczny los. Józek, który nie potrafi pogodzić się z tragiczną prawdą, w finale ponosi najsurowszą karę.

Egzorcyzmy błotem

Twórcy filmu powtarzają myśl: „musimy uderzyć się w piersi”, „musimy zmierzyć się z bolesnym fragmentem naszych dziejów”, „musimy się wstydzić”, „musimy wypowiedzieć skrywaną przez lata prawdę”. My, czyli Polacy. Rzecz w tym, że „Pokłosia” wcale nie nakręcono z polskiej perspektywy, ani nawet z perspektywy kogoś, kto chociaż trochę nas lubi. Polska wieś ukazana w filmie żywcem wyjęta jest z wizji, jakimi raczą nas od lat ośrodki słabo skrywające swą nienawiść do „tego kraju”. Jesteśmy w filmie en masse „tymi złymi”.

Reżyser ukrył przed widzami istotne motywacje kryjące się za historycznymi mordami na Żydach i kontekst tych zbrodni. A więc czynniki, które dokonanego w imię odpowiedzialności zbiorowej, krwawego samosądu nie usprawiedliwiają, ale przynajmniej go wyjaśniają. Film nie jest więc historyczny – asekuruje się Pasikowski – a jedynie inspirowany faktami czy raczej tym, co z nimi zrobił w swoich książkach Jan Tomasz Gross. Ma jednak posłużyć nam do spojrzenia w twarz prawdzie (de facto nawet nie ćwierćprawdzie) o nas samych i do generalnej autoterapii, wręcz zbiorowego egzorcyzmu – bo i takie określenie padło w kontekście filmu! Ową ozdrowieńczą kuracją ma być – zdaniem swych autorów i entuzjastów – „Pokłosie”.

Film ten jest jednak raczej wezwaniem do samobiczowania z pominięciem prawdy. Jeśli egzorcyzmem, to wziętym z jakiejś innej religii i dokonanym błotem. Mamy go przeprowadzić natchnieni opowieścią, w której przodkowie bohaterów – dawni mieszkańcy mokradeł – podczas wojny spalili w zagrodzie Kalinów prawowitych właścicieli wiejskich posiadłości (Żydów) i przejęli ich majątki. Motyw i wątek tego rabunku oraz moralna konieczność jego zwrotu wysuwa się w „Pokłosiu” na pierwszy plan (to tylko film, po co zawracać widzowi głowę, że komunistyczne państwo wypłaciło już odszkodowania za pożydowskie mienie).

Coś tu nie gra

Polacy z filmu Pasikowskiego, z niewieloma wyjątkami antyżydowscy z krwi i kości, to katoliccy hipokryci, opryszkowie, niewrażliwa na krzywdę innych tłuszcza. Wreszcie, bezwzględni prześladowcy, wśród których nowy proboszcz urasta do roli kogoś w rodzaju herszta, co najmniej aprobującego (jeśli wręcz nie inspirującego) kolejne, coraz brutalniejsze akty agresji wobec braci Kalinów. Kreując tę postać, dbający z każdą sekwencją o narastanie atmosfery grozy autorzy otarli się tu wręcz o groteskę (podobnie jak o tragifarsę w finale, gdy „nieznani sprawcy” krzyżują na drzwiach od stodoły jednego z głównych bohaterów – na początku XXI wieku!), ale od strony warsztatowej to jedna z niewielu wpadek. W „Pokłosiu” bowiem grają i aktorzy, i zdjęcia Pawła Edelmana, i scenografia Allana Starskiego, i gra muzyka, którą napisał Jan Duszyński. Nie gra tylko historia, którą twórcy opowiedzieli jednostronnie i fałszywie.

Władysław Pasikowski kręci kinowe produkcje dosyć rzadko, „Pokłosie” to dopiero jego drugi taki film w tym stuleciu. Skoro tak, to z pewnością ma nam do powiedzenia coś szczególnie ważnego. Gdy tworzył „Psy”, „prawdą czasu” było przesiadanie się funkcjonariuszy różnych organów PRL do zarządów spółek i „sprawdzanie się” w biznesach. „Prawda ekranu” Pasikowskiego oswoiła więc popkulturowego, masowego widza z ubekiem, który okazał się wcale nie taki zły (nawet całkiem fajny). Dzisiaj, na etapie serwowanej Polakom pedagogiki wstydu, z zajmowanych dotąd pozycji ofiar II wojny przesiąść się mamy na ławę oskarżonych. Aż chciałoby się powiedzieć, że reżyser zafundował nam niezły geszeft, gdyby nie fakt, iż do „Pokłosia” dołożyliśmy się wszyscy, poprzez grubą dotację z państwowej kasy.

Roman Motoła

Pokłosie (Monolith, 2012), scen., reż. W. Pasikowski, wyk. Maciej Stuhr, Ireneusz Czop, Jerzy Radziwiłowicz, Zbigniew Zamachowski, Danuta Szaflarska.

Produkcja: Apple Film Production w koprodukcji z Topkapi Films (Holandia), Metrafilms (Rosja), Attack Film (Słowacja), Trigon Production (Słowacja), Telewizja Polska, Canal+.

Współfinansowany przez: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Eurimages, Holenderski Fundusz Filmowy oraz Słowacki Fundusz Audiowizualny.

*                                   *                                  *

Film jest o przywracaniu nam pamięci, film jest o nas. Naszym rachunkiem sumienia (Władysław Pasikowski);

Ta opowieść (…) przypomina o bolesnym fakcie z hi­storii Polski, którego powinniśmy się wstydzić. (…) kto za nas wypierze nasze własne brudy? (Maciej Stuhr dla GW);

Być Polakiem to być człowiekiem odważnym. Być Polakiem to być człowiekiem, który jest dumny ze swej przeszłości, i nie ucieka przed najtrudniejszymi nawet kartami historii (producent Dariusz Jabłoński).

Opowieść o grzechu, o którym przez tyle lat nie chcieliśmy myśleć i mówić – Zbigniew Zamachowski (filmowy policjant)

Grażyna Torbicka („Kocham kino”, TVP2) w rozmowie z Bogusławem Lindą:

– Skoro już wspomniałeś Władka Pasikowskiego, to dlaczego niczego nie napisał w „Pokłosiu” dla ciebie?

BL: – Władek napisał dla mnie w „Pokłosiu” coś, tylko poróżniliśmy się ideologicznie przy tym. Niestety, nasze drogi musiały się w tym momencie rozejść. Pogniewał się na mnie troszeczkę.

http://www.pch24.pl

Komentarzy 10 do “Pokłosie antypolskiej propagandy”

  1. Psiemislavius said

    Stuhrowie są żydami, zresztą jak większość naszych filmowych celebrytów, zatem nie dziwota się. 🙂

  2. JO said

    ad.1. Zydzi Deprawuja Mlodziez a Sztur ja deprawowal chociazby w Filmie „Sexmisja”

  3. Psiemislavius said

    Wystarczy zresztą zwrócić uwagę na nazwisko: Stuhr czytane jako Sztur – czy to jest polskie? Nazwiska polskie odczytuje się jak wszystkie słowa polskie, czyli czyta się tak, jak pisze. Tutaj mamy zasadę języka obcego: słowo pisane inaczej, słowo czytane inaczej. Pewnie końcówka obcięta została, by łatwo lud nie mógł się domyślić i rozpoznać, kim ta rodzinka jest. Do wyboru mamy: Stuhrman, Stuhrstein, Stuhrbaum i Stuhrberg. 🙂

  4. Reblogged this on ZYGFRYD GDECZYK.

  5. szperacz Dyzio said

    już dawno ojciec w wywiadzie telewizyjnym powiedział że rodzina pochodzi z żydowskiej austriackiej arystokracji

  6. Zapraszam; http://www.facebook.com/BojkotAntypolskiegoFilmuPoklosie

  7. Fran SA said

    Wynika z tego, ze Hollywood wkracza do Polski wielkimi krokami zarowno jako tygiel beztalencia jak i wielka tuba przekretow historii. Nie bez powodu Hitler jest glownym bohaterem w Hollywood i rozne kumple Polanskiego zarobili na tych miernotach i wypocinach wiele pieniedzy.
    Czas teraz rozprawic sie z Polakami, bo trzeba wyssac te pieniadze, za rzekome kamienice i rozne stragany z agrafkami.

    Tymczasem szczerze oddany syjonizmowi Ted Kolleck – pierwszy mer Jerozolimy – w swojej ksiazce pt.’ For Jerusalem’ z rozbrajajaca szczeroscia opisuje jak to ZYdzi wyjezdzali z Polski w 1937 roku zabierajac ze soba pieniadze i cale majatki.
    A w ksiazce ‚Znaczy Kapitan’ – pan kapitan opisuje jak polskie statki przewozily zydow do Palestyny.
    Obie lektury goraco polecam.

    Przydaloby sie, zeby ten idiota Stuhr tez cos zaczal czytac wiecej niz kretynskie scenariusze nieukow.
    A najlepiej niech jedzie do Palestyny krecic filmy np. o masowych morderstwach w Sabra i Shatilla

  8. Wandaluzja said

    Paweł Śpiewak, POKŁOSIE ZBRODNI – Spotkałem kiedyś na polskiej wsi starszego pana, który miał w domu skserowaną książkę Grossa. Sam z siebie zaczął mi opowiadać, gdzie w okolicy zabijano Żydów. On nie był ani liberalny, ani prawicowy. Po prostu chciał, żeby pamięć przetrwała dla potomnych. Polityzacja problemu byłaby wielkim nieszczęściem filmu Pasikowskiego – mówi profesor Paweł Śpiewak, dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego, w rozmowie z Rafałem Kalukinem (s. 24-27); Newsweek HISTORIA, Nr 5/2012

    Pan Profesor jest Przeciw polityzacji filmu, bo jest za wersją mitologiczną i ideologiczną Grossa cztli PROPAGANDĄ stalinowsko-holokaustyczną, a ja NIE, bo uważam, że podstawą filmu powinny być warszawskie akta Hermana Schapera, dowódcy plutonu egzekucyjnego Sonderkommando-A z Ełku, które w Jedwabnem nosiło nazwą CIECHANÓW. Schaper urzędował w dwóch 8-osobowych samochodach – czyli ze sztabem 15 zbrojnych – dokonując egzekucji w okolicach Jedwabnego i aresztując niektórych. Gdy przyjeżdżał na miejsce to aresztowania były już dokonane, że pozostawało Sprawdzenie.
    Jak mi mówił jeden, który miał te akta w rękach, to były prowadzone tak, że powinny być eksponowane w szkołach handlowych. O udostępnienie tych akt zabiegała jurysdykcja zachodnioniemiecka.
    II podstawą filmu Pasikowskiego winno być Śledztwo Gomułki-Chruszczowa w/s Planu Rzymskiego. Dziś przyszedłem do sklepu prasowego i Zobaczyłem, jak bojówka Antify ZEMŚCIŁA SIĘ za sprzedanie mi „Śledztwa Gomułki-Chruszczowa w sprawie Planu Rzymskiego”. Giertychy uznały Gomułkę I Chruszczowa za „niewiarygodnych”, ale uznali oni Plan Rzymski za SPISEK przeciw Polsce i ZSRS więc wszczęli śledztwo, w którym przesłuchano SETKI świadków w Polsce i za granicą.
    Zgadzam się, że śledztwo było NIEPEŁNE, gdyż pominięto główny powód Planu Rzymskiego, w postaci Mordu w Poecking pod Monachium, w wyniku którego Franz J. Strauss zagarnął Skarb III Rzeszy na tajnych kontach szwajcarskich. Belgijski agent Abwehry, który umożliwił ten mord, był przejętym przez Stasi, które szantażowało Franza. Uzgodniono, że Franz dopomoże kapitałowi stalinowsko-holokaustycznemu wykupić Europę Zachodnią, przez tajne konta szwajcarskie za złamanie dyktatu poczdamskiego – i to był właśnie Plan Rzymski, który nazywa się Unią Europejską.
    Gdyby nie to śledztwo to likwidacja Polski i ZSRS byłaby już w roku 1968 a ja zostałbym zamordowany w domu wariatów. Jak piszę na forach internetowych to w roku 1939 ogierki żydowskie napadły na cały świat dla granicy niemiecko-żydowskiej na Missisipi.
    Profesor Śpiewak otruł się własnym łgarstwem: Rafał Kalukin, KOMUNOFASZYŚCI – Antysemityzm miał się w PRL nieźle, ale na wielką skalę eksplodował tylko raz – w marcu 1968. Próba wejścia powtórnie do tej samej rzeki podjęto 13 lat później przez Zjednoczenie Patriotyczne Grunwald nie mogło się powieść (. 44-47).
    KOMUNOFASZYZM jest nonsensem, gdyż faszyzm Keynesa i Paderewskiego był ANTYKOMINTERNIZMEM, czyli że jest to kreowanie Ofiary na Zabójcę. Faszyzm był nacjonalizmem BEZ ANTYSEMITYZMU, gdyż kapitał kryminalny odnosił nie do Żydów a tajnych kont szwajcarskich Kominternu – co skończyło się tragicznie dla patriotów Nieantysemitów.
    Za mych czasów firmowym kawałem maturalnym była Ilia Erenburg KOCHANKA HITLERA jako przejaw Poznańskiej Głupoty. Otóż polski pies wojny znalazł w portugalskim archiwum a Angoli list kominternowca niemieckiego do Ilii Erenburga, agenta dyktatora finansowego ZSRS Karola Radka, że Ilia był faktycznie Kochankiem Hitlera (Xawery Pafnucy Ostoja-Kuceyko, PRAWDA UKRYTA czyli tajemnice komuny, OFFICYNA Warszawa 1990, s. 57-63). Nawoływanie więc głównego ideologa Armii Czerwonej do gwałcenia Niemek nie były bezpodstawne.
    Robienie filmu o Jedwabnem bez tych 2 Dokumentów jest SKURWYSYŃSTWEM.

  9. Wandaluzja said

    Pisałem wielokrotnie, że Grossowi chodziło o Ukrycie DES ANTIKOMUNISTISCHBEFEHLS Wehrmachtu, o którym uczono na UWr. Podczas śledztwa Abwehry w Jedwabnem w/s Złamania przez Goldę Meir i Menachema Begina Planu Barbarossa znaleziono w Białymstoku Kartę Atlantycką >http://www.ahistoria.pl/index.php/2012/06/tajemnicza-mapa-rownie-tajemniczego-mauricea-gomberga/< rozciągającą Folwark Żydowski od Renu do Morza Arabskiego i Pacyfiku Japońskiego. Rada polityczna Wehrmachtu uznała za ZŁAMANIE układu o granicy niemiecko-żydowskiej na Missisipi więc wydała Antikomunistischbefehl, podstawę prawną Holokaustu, a Hitler Zmusił tym Japończyków do zaatakowania USA.
    Jak wykazał David Irving to żadnej hitlerowskiej jurysdykcji antyżydowskiej nie było, gdyż Ustawy Norymberskie były ZŁAGODZENIEM szwajcarskiego prawa przeciw kapitałowi kryminalnemu, ale ja pouczyłem Irvinga, że Hitler obciążył Żydów podatkiem Polskim i wydał Nakaz Pracy na rzecz Wojennej Gospodarki Rzeszy. Opublikowane częściowo w książce HITLER ZAŁOŻYCIELEM IZRAELA śledztwo Bundestagu w/s Hitleryzmu i Holokaustu uznało za podmiotowe dla Założenia Izraela linię Konstnza-Haifa, obsługiwaną przez 3 transatlantyki amerykańskie: Kościuszko, Pułaski i Steubler oraz testamentalny rozkaz Hitlera dla SS: OBRZEZAĆ SIĘ I IŚĆ NA PODBÓJ PALESTYNY, ŻEBY PRZY POMCY TAJNYCH KONT SZWAJCARSKICH PRZENIEŚĆ WŁADŻĘ Z MOSKWY DO TEL-AWIWU.
    D'Gaulle uważał Holokaust za Bardzo Groźny Imperializm Sowiecki, który najpierw opanuje USA a potem Francję, i dlatego totumfacki cherubina Hitlera Zbigniew Brzeziński dążył do Finlandyzacji Europy. Asz uważał zaś Holokaust za Przykrywkę SADYSTYCZNEGO wymordowania 7,5 miliona Polaków na Syberii przez którą 12 milionów ogierków żydowskich zaatakowało Amerykanki dla granicy żydowsko-niemieckiej na Missisipi.

  10. Wandaluzja said

    http://www.apparentlyapparel.com/2/post/2012/03/pyramids-of-glass-submerged-in-the-bermuda-triangle.html

    Moderator link – 07/18/2012 4:25pm
    I had a dog, and his name was BINGO!

    You nailed it with your comment IKNOWTOOMUCH, the American people and every country which is partnered with America have been selling lies since the beginning of the 1900s. Tesla invented free energy in the race for electricity (with Edison, who Tesla spanked like a biotch in front of the public during the world’s fair), but was eventually sabotaged by the US Govt and Big business (jp morgan,etc) in a bid to gain his secret technologies. Ever since the government did this to Tesla, we have been enslaved by energy prices and cancerous technologies, and they have the nerve to even make a go of it this fall! Yes, starring Christian Bale as Tesla!!!!!! From Dark Knight to Tesla Genius, and the majority of people think the plots and themes of these movies are just fake. FREE ENERGY IS REAL!!!!!!! Electricity exists all around us in the form of Static and Radiant energy!
    Please see the free energy page under the NEWSROOM tab.
    ***
    Pisze ostrzej ode mnie, że plutokracja amerykańska znalazła sobie Największego Wroga w osobie Mikołaja Tesli, który ZAGRAŻAŁ Amerykańskiemu Tygrysowi Benzynowemu. W końcu agenci Hitlera, Skorzeny i Gehlen uwolnili Amerykę od tego Wampira mordując go w jego nowojorskim mieszkaniu – gdyż TYLKO ON mógł zbudować amerykańską bombę atomową. Ponieważ takiej bomby nie mógł zbudować ogierek żydowski Oppenheimer, gdyż miał harem składający się z Żydówek stalinowskich, to Amerykanie zbombardowali Japonię TAKTYCZNYMI bombami Wielkiego Admirała Doenitza. Bomby te pochodziły z ośrodka nuklearnego Wehrmachtu w Berlinie a Doenitz miał ich jeszcze KILKANAŚCIE.
    STRATEGICZNE bomby atomowe były natomiast robione w ośrodku nuklearnym w Wałbrzychu, gdzie pracowało stu-kilkudziesięciu fizyków, w tym wielu Żydów. Bomby te były bardzo duże, gdyż miały Wyeliminować za jednym wybucham Moskwę. Leningrad i Nowy Jork. To awansuje do roli STRATEGICZNEJ uszkodzenie PRZED FRONTEM przez AK 6-silnikowego Hainkla na lotniku leśnym w Łucku, który został przeniesiony balonami do Świdnika, skąd po starcie został zniszczony przez sowieckiego kamikadze. Gdy Hitler wezwał Goeringa i powiedział mu o tym to ten PŁAKAŁ JAK DZIECKO.
    Gdy Amerykanie pytali Goeringa, Dlaczego był Największym poplecznikiem wojny z Polską choć że zdawał sobie sprawę, że wojna z Polską oznacza wojnę ze ZSRS to odpowiedział, że jako ministrowi Gospodarki Rzeszy zależało mu na polskiej sile roboczej. Tu ZEŁGAŁ, gdyż Rzesza była Do Tyłu z lotnictwem strategicznym. Ponieważ został ograny przez mego dziadka z bombowcem strategicznym „Józef Piłsudski” do bombardowania Uralu więc myślał, że przechwycenie przez Wehrmacht Lwowa umożliwi mu ODTWORZENIE „Józefa Piłsudskiego”, ale Twierdza Mława i bitwa nad Bzurą pokrzyżowały to.
    Mógł co najwyżej zdobyć silnik Łowczego Siedmiogrodu na Wtrysk Metanolu i Wody, którym WYGRAŁ Bitwę o Anglię, ale rada polityczna Wehrmachtu uznała za Największego Wroga Niemiec NOWY JORK więc oszczędziła Anglię. KAZAŁA tylko Łowczemu Siedmiogrodu zbudować STRATEGICZNY bombowiec dla bombardowania Nowego Jorku, z czym ten SPÓŹNIŁ SIĘ.
    Suwerenem Niemiec był Wehrmacht.

Sorry, the comment form is closed at this time.