Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

Przegląd sztuki nowoczesnej czyli na co idą pieniądze podatników

Posted by Marucha w dniu 2012-12-13 (Czwartek)

sztuka_gwalt_kobieta_160x160

Przez ponad cztery miesiące, od 16 listopada 2012 do 24 lutego 2013, w dwóch ogromnych salach, wystawiane są w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim prace Maurizio Cattelana.

Kolejny raz pieniądze który powinny były być wydane na: wodociągi, kanalizację, oczyszczanie ścieków, segregację śmieci, budowę dróg, dokarmianie głodnych, zostały zmarnowane na eksponowanie sztuki nowoczesnej.

Na kilkadziesiąt metrów przed terenem Zamku Ujazdowskiego potencjalnych widzów witają tablice przestrzegające że wystawa może wywołać silne emocje.

Pierwszy eksponat znajduje się przy samym wejściu do Zamku. Jest nim wiszące, zamiast flagi, dziecko. Jak można przeczytać w katalogu to protest przeciw dyskryminacji dzieci. Jest to wspaniały pomysł na upamiętnienie dnia walki z dyskryminacją. Stowarzyszenie Nigdy Więcej mogłoby obwiesić warszawskie latarnie manekinami Żydów w ramach walki z antysemityzmem, i Murzynów w ramach walki z rasizmem. Organizacje gejowskie mogłyby wieszać manekiny pederastów w ramach walki z homofobią, a PO i PiS manekiny swoich polityków w ramach walki z agresją wrogiej partii.

Jedynym eksponatem pierwszej ogromnej sali wystawienniczej są dwa wypchane psy i wypchany kurczak. Instalacji pilnuje jedna strażniczka. Według informacji uzyskanych od przewodnika, materiałem do stworzenia działa sztuki były żywe zwierzęta. Niestety nie wiadomo czy zostały zabite rytualnie czy humanitarnie. Co ciekawe, zarzynanie zwierząt w celach artystycznych nie wzbudza protestów zielonych, lewaków czy wegetarian. Innymi ofiarami artysty są też liczne zarżnięte i wypchane gołębie, oraz zarżnięty koń. Wypchane i poustawiane trupki gołębi są dla artysty, „jak groźba albo nie załatwione sprawy – ciążące nad naszym losem, zwielokrotnione fatum”.

W kolejnej sali znajdują się trzy instalacje, nie licząc wypchanych gołębi i jednego zdjęcia. Pilnuje je kilku strażników. Na jedną składa się łóżko z dwoma manekinami. Instalacja ta według ulotki informacyjnej dotyczy dwoistości natury ludzkiej, dwoistości ludzkich uczynków, zdolności ludzi do bycia potworami, samotności. Opisy dzieł sztuki znajdujące się w materiałach propagandowych wystawy to dodatkowa atrakcja dla miłośników surrealistycznego humoru.

Kolejnym eksponatem jest manekin kobiety ukrzyżowanej w skrzyni. Ma on skłaniać widzów do refleksji nad sensem cierpienia, gwałceniem kobiet, przemocą domową. Instalacja świadomie nawiązuje do sztuki religijnej.

Trzecim eksponatem jest zarżnięty i wypchany koń przebity tablicą z akronimem INRI – Jezus Nazarejczyk Król Żydowski. Jak tłumaczył mi pan przewodnik koń to taki substytut krzyża, który się zdezaktualizował w naszej kulturze. Cierpiący koń wzbudzający emocje ma być lepszym przekazem wartości etycznych niż nic nie znaczący dla współczesnych przedstawicieli zachodu krucyfiks. Pomimo, że autor pewnie wychodził z założenia że najlepszy show to kopnąć katolika, to realia laicyzacji są ponure. Pan przewodnik był zdziwiony, że wiem co oznacza akronim INRI. Pomysł substytutu dla krzyża skojarzył się mi z pomysłem krzyża jako substytutu pomnika, z używaniem krzyża do promocji idei mających niewiele wspólnego z krzyżem.

Ostatnim akordem wystawy jest wiszący na korytarzu przed salami wystawowymi plakat wystawy przedstawiający się modlącego Adolfa Hitlera. Ma on prowokować dyskusje o zbrodniarzach i wybaczaniu. Plakat ten nie jest rozdawany. Nie stanie się więc przedmiotem kultowym dla neonazistów.

Katalog wystawy zawiera teksty takich lewackich ekstremistów jak: Zygmunt Bauman, Elfriede Jelinek, Leszek Kołakowski. Patronat honorowy nad wystawą sprawuje ambasada Włoch i burmistrza dzielnicy Śródmieście. Współorganizatorem wystawy jest Włoski Instytut Kultury. Partnerami wystawy jest miasto Warszawa i Kultura Liberalna. Wystawę zrealizowano za pieniądze odebrane podatnikom, których dysponentem był Minister Kultury. Patronat medialny nad imprezą objęły: Aktivist, Exklusiv, Stolica, Elle Decoration.

W ramach wystawy prowadzony jest płatny program edukacyjny dla dzieci i młodzieży. Tematy lekcji podczas zwiedzania wystawy to: motyw śmierci w sztuce współczesnej, doświadczenie zła i jego przedstawienie w sztuce współczesnej, prowokacja artystyczna w sztuce współczesnej, groteska i absurd jako środki wypowiedzi artystycznej. Podczas lekcji omawiane są prace innych współczesnych artystów.

Jan Bodakowski
Foto.: Jan Bodakowski
http://prokapitalizm.pl/

Komentarzy 19 do “Przegląd sztuki nowoczesnej czyli na co idą pieniądze podatników”

  1. Reblogged this on ZYGFRYD GDECZYK.

  2. Boryna said

    Idiotyzmy nowoczesne

  3. 166 bojkot TVN said

    Konkurs na dyrektora centrum „wygrał” Włoch, który nie znał słowa po polsku. Nie ma pojęcia co podpisuje, nie potrafi zrozumieć faktury, ani umowy jeśli mu jej ktoś nie przetłumaczy.
    Za ten stan rzeczy jest odpowiedzialna HGW i ministerstwo kultury, które dofinansowują CSW i to włoskie goowno, które teraz zajmuje połowę zamku.
    Ten pan na pewno nie jest przedstawiecielem włoskiej kultury – tu widać znaną skądś kulturę kloaki o rodowodzie bliskim antifom, Biedroniom, Wojewódzkim, Andom Rottenberg, Szczukom, czy reszcie tych „artystów’ co swoje zupełne beztalencie zasłaniają trupami zwierząt czy dziełami malowanymi kałem. To kultura kloaki w jakiej żyją ci ludzie i jaką usiłują nam narzucić.
    Zgrozą napawa fakt, że władze miasta i ministerstwo przeznaczają nasze pieniądze z podatków na finansowanie tej kloaki i jej rozwój.

  4. Marucha said

    Aj waj, a co to za „Włoch”?
    Taki Włoch, jak Barroso Portugalczyk, Verheugen Niemiec, a Michnik Polak?

  5. 166 bojkot TVN said

    To by wyjaśniało oczywiście w jaki sposób porozumiał się z tymi co rozstrzygali konkurs. po prostu znał współczesne esperanto czyli jidisz-żydzisz. Wobec czego znajomość języka polskiego jest sprawą nieistotną, drugorzędną.

    Pytanie do dziennikarzy śledczych; czy dyrektor CSW ZU jest narodowości żydowskiej? i czy ta okoliczność dopuściła go do konkursu na stanowisko dyrektora? Czy miał obywatelstwo polskie w chwili zgłoszenia do konkursu? Kto go zgłosił i w jakim języku? Kto rozstrzygał konkurs? Jakie miał referencje, jakie dokonania i gdzie?

    Za dużo Pan(i) kompinujesz, a to jest w Polsce niezdrowe… – admin

  6. Marcin said

    Sztuka przez duże Ż!

  7. Fran SA said

    Ad.4
    Marucha
    Marucha sie w ogole nie zna na sztuce wspolczesnej inspirowanej przez bardzo wspolczesne wydarzenia historyczne: o dzieciach w Gazie, o gazie cyklonowym, o triumfie pedalskich nocy poslubnych, triumf genetycznie zmodyfikowanych psow zamienionych we wrobelka; – nie odwrotnie: to dwa kundle splodzily brzydkie kaczatko; oraz flogging the dead horse przez rozne psy i pieski szczekajace do pustych scian. (zamiast pustyni)
    Artysta posluzyl sie tu przenosnia nawiazujac do czasow wspolczesnych, gdzie szczekanie na pustyni moze byc zaklocone przez odwierty naftowe. ( i huk karabinow)
    Do tego dochodzi jeszcze panienka, ktora w roznych pornosach jest pospinana zelastwem. Pan Morys Cattlebaum potraktowal panienke bardzo lagodnie, bo podobno zelazo bardziej sie wbija w cialo niz kawalki drewna.
    Pieskom widac tez sie wystawa nie za bardzo podoba.

    Trzeba miec, Panie Gajowy dusze artysty i serce pelne wspolczucia dla dewiacji (licentia poetica) artysty i meandrow spontanicznych wzruszen, ktorych inspiracja byla druga wojna swiatowa, Irgun, trzecia wojna w Gazie i rewolucja seksualna, ktora doporowadzila do wyzwolenia kobiet … z lancuchow.
    Towarzystwo opieki nad zwierzetami radosnie wita GMO cwiczone na zwierzetach, a ktore ma na celu zmniejszyc rozmiary zwierzat domowych do mikroskopijnych rozmiarow w celach oszczednosciowych. W koncu jedna mala kaczuszka zre mniej niz dwa wielkie psy.

  8. Psiemislavius said

    Masońska tandeta i kicz.

  9. Teres said

    A co na to kard. Nycz i Episkopat Polski?
    Zadzwonie do nich i zpytam dlaczego milcza?

  10. RG said

    Bardzo ładne, piękne. Od razu mi się spodobał Hitler, jak na antysemitę, rasistę, faszystę i ksenofoba przystało. Śliczny koń poza tym, kozacka dusza podpowiada.

    Debilizmy. Prace spalić, autora powiesić. To będzie dopiero szuka. Idę za parę lat z małym synem za rękę po Łazienkach, wskazuje palcem i mówię „Widzisz synku? To jest właśnie żydo-bolszewia. Ta siwa twarz to i tak najlepszy stan w jakim można ją widzieć”.

  11. AlexSailor said

    To wszystko utrzymywane oczywiście z naszych podatków, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie da nawet złamanego grosza za obejrzenie czego, za co w zdrowym społeczeństwie autora i organizatorów w najlepszym przypadku czekałby zamknięty dom wariatów.

  12. Jan said

    Ad 2 To nie idiotyzmy lecz metoda permanentnego gnojenia umysłów i skażenia duchowości. Urągowisko wobec Pana Boga, którego dzieła są niewymownie piękne. Wystarczy sama obserwacja cudów przyrody we wszystkich zakątkach świata. Lud wrażliwy na piękno budował wspaniałe katedry, lud zobojętniały i pozbawiony poczucia estetyki buduje ohydne straszydła. Przykłady można mnożyć. Chociażby słynna „Golgota Beskidów”. Tatuaże, kolczyki, ubiory widoczne na co dzień pokazują powszechny „kult” ohydnej brzydoty.

  13. Brat Dioskur said

    Jakos nikt sie nie kwapi do wskoczenia miedzy celebrytow przez rzucenie w jakis eksponat zarowka wypelniona farba…

  14. Fran SA said

    ad.13
    Panie Dioskur
    Chca pan byc podejrzany o antysemityzm???
    Chociaz, na tych golych scianach przydalby sie kolorowy akcencik. Sztafaz? Drobny rzucik?

  15. marat15 said

    we Francji zas pani, niby nauczycielka, ( oplacana za pieniadze podatnikow) zadala 13-14 latkom prace na temat: ” dlaczego decyduje sie na popelnienie samobojstwa”. O dziwo ,czesc zaczadzonych, oglupialych wypranych z myslenia rodzicow poparla pania niby nauczycielke w aferze jaka z tego wynikla.
    Swiat sie juz konczy, to jest kolejny znak jak wyprane sa z myslenia i moralnosci rzesze demokratycznie ksztalconej holoty.
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/9737525/French-teacher-suspended-for-asking-pupils-to-write-suicide-notes.html

  16. marat15 said

    Swoja droga pewnie zaczadone stada niby „koneserow” sztuki popedza na te niby wystawe i beda piac z zachwytu nad
    ” glembokim ” i pelnym ekspresyji przekazem owych diabolicznych „dziel”.
    Glupota zawsze znajdze poklask , zwlaszcza jak jest sponsorowana przez niby wielkie nazwiska czy firmy.

  17. nobody said

    Jak to jest że Krucyfiks w moczu (pisschrist) to jest sztuka i cymes zaś wielo-ramienny ozdobny świecznik (także w moczu) to paragraf i pewny wyrok sądowy ? Kto i w kiedy zdefiniował że za jedną sztukę idzie się po wyrok a za drugą po ordery ? Z perspektywy prostego człowieka taka „cymes sztuka” to przede wszystkim obrzucanie g*wnem tego co było sztuką w dawnych czasach.

  18. Niedaleko said

    Pieniądze też idą na takie sztuki

    który by dostać jak największy rozgłos (bo jest na poprawny temat) że Polacy to antysemity wygrywają nagrody w Londynie.

    Fragment

    „Ważne jest również za uwarzyć że Jedwabne, Radziłów i pobliska wioska Wąsoszu były jedynym miejscem w Polsce, gdzie miejscowi mordowali Żydów w sposób zorganizowany, choć istnieje wiele przypadków, które można też znaleźć na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a najnowszy film Sary klucz jest oparty na takim wydarzeniu, gdzie francuskie miasteczko zatrzymywało miejscowych Żydów na zewnątrz przez tydzień czekając na transport do obozów zagłady.”
    http://www.wilmatheater.org/blog/politics-memory

    No właśnie, ohydni Francuzi „zatrzymywało miejscowych Żydów na zewnątrz przez tydzień czekając” ale Polacy „miejscowi mordowali Żydów w sposób zorganizowany,”.

    Teraz taki obywatel w Philadelphia, PA. czytając ten artykuł na temat tej sztuki naprawdę dowie się sporo historycznych prawd o co tu „Come On”.

  19. @ 10: Bardzo ładne, piękne. Od razu mi się spodobał Hitler, jak na antysemitę, rasistę, faszystę i ksenofoba przystało.

    Mi też 😀 i mogę to powtórzyć bez ironii. Ale cała reszta ekspozycji to KAŁ! Powtórzę więc za RG: „Prace spalić, autora powiesić”!

Sorry, the comment form is closed at this time.