Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    Boydar o Wolne tematy (67 – …
    Boydar o Kierowcy mają dość. „To…
    J o Katolicyzm, kapitalizm i …
    Greg o Wolne tematy (67 – …
    Lily o Wolne tematy (67 – …
    Jack Ravenno o Wolne tematy (67 – …
    Boydar o Wolne tematy (67 – …
    Boydar o Katolicyzm, kapitalizm i …
    Adrian o Wolne tematy (67 – …
    Adrian o Wolne tematy (67 – …
    Mg-42 o Katolicyzm, kapitalizm i …
    Marek Rogalski o Operacja na Ukrainie a globaln…
    revers o Operacja na Ukrainie a globaln…
    revers o Operacja na Ukrainie a globaln…
    NICK o Wolne tematy (67 – …
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 621 obserwujących.

Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie

Posted by Marucha w dniu 2013-04-15 (Poniedziałek)

Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr długości tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat! Porównaliśmy 20 inwestycji w sieć metra z całej Unii. Droższa okazała się tylko jedna – w Marsylii. W większości krajów (także bardzo bogatych) metro udało się zbudować 3-4 razy taniej niż w Polsce.

Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie

Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C – katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne – należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne.

Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).

Droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Ale tam na odcinku długości zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.

W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga). O tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.

Analizowane projekty

Miasto linia odcinek długość rok ukończenia
Bilbao L3 przedłużenie linii 3 5,9 km 2013
Monachium U6 przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum 4,5 km 2006
Madryt L12 pętla Metro Sud na południu 41 km 2003
Sofia L2 przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier 6,5 km 2012
Bukareszt L5 pierwszy odcinek linii 5 6,1 km 2013
Sofia L1 przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose 2,1 km 2012
Norymberga U3 przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz 1,3 km 2011
Lyon A przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin – La Soie 1 km 2007
Tuluza B nowa linia B 15,7 km 2007
Turyn L1 pierwsza linia w mieście 13,1 km 2011
Kopenhaga M1+M2 dwie linie łącznie [zobacz >>>] 20 km koszty z 2002
Ateny 2 przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko 5,5 km 2009
Monachium U3 przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum 2,2 km 2007
Hamburg U4 przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi 3,5 km 2012
Mediolan L4 czwarta linia w mieście 15,8 km 2017
Paryż M4 przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge 1,5 km 2013
Praga C przedłużenie linii C do stacji Letňany 4,6 km 2008
Barcelona L9+L10 nowe linie 9 i 10 47,8 km 2014
Rzym B1 odnoga linii B 5 km 2013
Warszawa L2 pierwszy odcinek linii 2 6,3 km 2014
Marsylia L1 przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère 2,5 km 2010

Komentarzy 8 do “Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie”

  1. shalom said

    Warto byłoby zajrzeć w papiery budowy (kosztorys inwestorski, projekt budowlany i wykonawczy, dokumentacja przetargowa, oferta wykonawcy, umowa, dziennik budowy, itp.) i dopiero na tej podstawie ostatecznie ocenić, czy inwestycja jest „skręcona”. Dostęp do tej dokumentacji powinien być bezproblemowy w oparciu o ustawę o dostępie do informacji publicznej.

  2. shalom said

    Inwestycje publiczne o takiej skali są ZAWSZE skręcone. Bez względu na kraj i obowiązujące standardy. Po prostu za dużo kasy jest do wzięcia. Zawsze można coś ugrać na kosztach zakupu. Nawet 0,1 % wartości kontraktu przy tak dużym zamówieniu to jest kwota znaczna. Trzeba by zajrzeć do kieszeni kierownikowi kontraktu, inspektorom nadzoru, szefowi zakupów generalnego wykonawcy. Oczywiście, to tylko takie tam „bajanie”. Na naszej ZIELONEJ WYSPIE standardy są PRZEJRZYSTE i najlepsze na świecie. Nigeria nawet się do nas nie umywa.

  3. shalom said

    Przy okazji inwestycji infrastrukturalnych w naszej kochanej STOLYCY: ile w sumie kosztowała oczyszczalnia ścieków, którą z taką pompą otwierało po kilku miesiącach od momentu rozruchu nasze Słońce Peru?

  4. Nemo said

    A co u nas jest tanie? Najdroższe autostrady,stadiony,etc. etc. :/ Ameryka normalnie.

  5. syoTroll said

    Albo drugi Saudiland

  6. Wosiu said

    W Polsce w stosunku do siły nabywczej, wszystko jest najdroższe na świecie.

  7. lily said

    Pracowalam w jednym z urzedow ,ktory postanowiono rozbudowac.Nie bylo by w tym nic nadzwyczajnego,ale w tym samym czasie,po sasiedzku,budowali swoje wille,(kierownik firmy budowlanej,przy (urzedzie),naczelnik i glowna ksiegowa.i nie zaciaganeli oni,zadnych kredytow budowlanych, i rodzicow forsiatych tez nie mieli. Wiec ich chalupy,poszly w koszt rozbudowy urzedu.Jak to sie mowi,”papier wszystko przyjmie” A ze, to bylo za komuny,to czlonkom PZPR-u nikt nie podskoczyl. Dzisiaj jest to samo…

  8. RomanK said

    Porownajcie zarobki zatrudnionych na budowie wg zalaczonej listy…..i porownajcie….

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d blogerów lubi to: