Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie
Posted by Marucha w dniu 2013-04-15 (Poniedziałek)
Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr długości tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat! Porównaliśmy 20 inwestycji w sieć metra z całej Unii. Droższa okazała się tylko jedna – w Marsylii. W większości krajów (także bardzo bogatych) metro udało się zbudować 3-4 razy taniej niż w Polsce.
Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie
Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C – katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne – należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne.
Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).
Droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Ale tam na odcinku długości zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.
W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga). O tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.
Analizowane projekty
Miasto | linia | odcinek | długość | rok ukończenia |
---|---|---|---|---|
Bilbao | L3 | przedłużenie linii 3 | 5,9 km | 2013 |
Monachium | U6 | przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum | 4,5 km | 2006 |
Madryt | L12 | pętla Metro Sud na południu | 41 km | 2003 |
Sofia | L2 | przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier | 6,5 km | 2012 |
Bukareszt | L5 | pierwszy odcinek linii 5 | 6,1 km | 2013 |
Sofia | L1 | przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose | 2,1 km | 2012 |
Norymberga | U3 | przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz | 1,3 km | 2011 |
Lyon | A | przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin – La Soie | 1 km | 2007 |
Tuluza | B | nowa linia B | 15,7 km | 2007 |
Turyn | L1 | pierwsza linia w mieście | 13,1 km | 2011 |
Kopenhaga | M1+M2 | dwie linie łącznie [zobacz >>>] | 20 km | koszty z 2002 |
Ateny | 2 | przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko | 5,5 km | 2009 |
Monachium | U3 | przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum | 2,2 km | 2007 |
Hamburg | U4 | przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi | 3,5 km | 2012 |
Mediolan | L4 | czwarta linia w mieście | 15,8 km | 2017 |
Paryż | M4 | przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge | 1,5 km | 2013 |
Praga | C | przedłużenie linii C do stacji Letňany | 4,6 km | 2008 |
Barcelona | L9+L10 | nowe linie 9 i 10 | 47,8 km | 2014 |
Rzym | B1 | odnoga linii B | 5 km | 2013 |
Warszawa | L2 | pierwszy odcinek linii 2 | 6,3 km | 2014 |
Marsylia | L1 | przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère | 2,5 km | 2010 |
Komentarzy 8 do “Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie”
Sorry, the comment form is closed at this time.
shalom said
Warto byłoby zajrzeć w papiery budowy (kosztorys inwestorski, projekt budowlany i wykonawczy, dokumentacja przetargowa, oferta wykonawcy, umowa, dziennik budowy, itp.) i dopiero na tej podstawie ostatecznie ocenić, czy inwestycja jest „skręcona”. Dostęp do tej dokumentacji powinien być bezproblemowy w oparciu o ustawę o dostępie do informacji publicznej.
shalom said
Inwestycje publiczne o takiej skali są ZAWSZE skręcone. Bez względu na kraj i obowiązujące standardy. Po prostu za dużo kasy jest do wzięcia. Zawsze można coś ugrać na kosztach zakupu. Nawet 0,1 % wartości kontraktu przy tak dużym zamówieniu to jest kwota znaczna. Trzeba by zajrzeć do kieszeni kierownikowi kontraktu, inspektorom nadzoru, szefowi zakupów generalnego wykonawcy. Oczywiście, to tylko takie tam „bajanie”. Na naszej ZIELONEJ WYSPIE standardy są PRZEJRZYSTE i najlepsze na świecie. Nigeria nawet się do nas nie umywa.
shalom said
Przy okazji inwestycji infrastrukturalnych w naszej kochanej STOLYCY: ile w sumie kosztowała oczyszczalnia ścieków, którą z taką pompą otwierało po kilku miesiącach od momentu rozruchu nasze Słońce Peru?
Nemo said
A co u nas jest tanie? Najdroższe autostrady,stadiony,etc. etc.
Ameryka normalnie.
syoTroll said
Albo drugi Saudiland
Wosiu said
W Polsce w stosunku do siły nabywczej, wszystko jest najdroższe na świecie.
lily said
Pracowalam w jednym z urzedow ,ktory postanowiono rozbudowac.Nie bylo by w tym nic nadzwyczajnego,ale w tym samym czasie,po sasiedzku,budowali swoje wille,(kierownik firmy budowlanej,przy (urzedzie),naczelnik i glowna ksiegowa.i nie zaciaganeli oni,zadnych kredytow budowlanych, i rodzicow forsiatych tez nie mieli. Wiec ich chalupy,poszly w koszt rozbudowy urzedu.Jak to sie mowi,”papier wszystko przyjmie” A ze, to bylo za komuny,to czlonkom PZPR-u nikt nie podskoczyl. Dzisiaj jest to samo…
RomanK said
Porownajcie zarobki zatrudnionych na budowie wg zalaczonej listy…..i porownajcie….