Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    podczaszy o Wolne tematy (53 – …
    podczaszy o Wolne tematy (53 – …
    Sebastian o Wolne tematy (53 – …
    plausi o Klęska ministra Niedzielskiego…
    plausi o Klęska ministra Niedzielskiego…
    lewarek.pl o Wolne tematy (53 – …
    Yagiel o Wolne tematy (53 – …
    NyndrO o Wolne tematy (53 – …
    Yagiel o Wolne tematy (53 – …
    Marucha o Wolne tematy (53 – …
    Boydar o Wolne tematy (53 – …
    Marek o Klęska ministra Niedzielskiego…
    Yagiel o Wolne tematy (53 – …
    wewewe o O PRL-u, III RP i gen. Ja…
    lewarek.pl o Wolne tematy (53 – …
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 549 obserwujących.

Szwedzi odrzucają reformę szkolnictwa, którą my wprowadzamy

Posted by Marucha w dniu 2013-10-26 (Sobota)

Chciałem podzielić się z Państwem wnioskami z reportażu z jednej ze szkół w Szwecji, na który natrafiłem w prasie. Pokazuje on, że demokratyzacja szkolnictwa, degradowanie edukacji tak, by każdy mógł sobie przyswoić „bylejakość” to nieudany eksperyment edukatorów.

Reformy damskie

Może rząd zająłby się raczej takimi reformami, jak na zdjęciu?

Tekst został opublikowany w „Dużym Formacie”, dodatku „Gazety Wyborczej”. Wiadomo, że gazeta ta jest zlewaczała i nie polecam jej czytania, ale tekst redaktora Macieja Zaremby Bielawskiego jest wyjątkowo ciekawy i daje do myślenia.

Reportażysta opisuje sposób uczenia w szkole w szwedzkiej szkole „Minerva”, która jest bardzo krytykowana za sposób podejścia do ucznia. Co nie podoba się w niej tamtejszej prasie czy szwedzkim „znawcom” edukacji? No, na przykład nauczanie dzieci niczym z katedry uniwersyteckiej, odbywanie dyskusji na temat literatury i zmuszanie do myślenia.

Minerva, jak opisuje Zaremba Bielawski naprawdę uczy! Przykład prowadzonej tam lekcji geografii robi wrażenie. Wszystko odbywa się bardzo nowocześnie, są komputery, pojawia się mapa konturowa, a uczniowie muszą wskazywać na niej państwa. Jeśli rozpoznają je poprawnie – będą punkty, jeśli popełnią błąd – punkty stracą. Efekty? Zacytujmy fragment reportażu: „Myślę sobie, że jeśli pięciu z nich dobrze wskaże Kosowo, to zjem swój beret. Po dziesięciu minutach pierwszy jest gotowy. Wszystkie odpowiedzi bezbłędne. Nauczyciel spaceruje wśród monitorów i notuje. Prawie połowa klasy ma maksymalną liczbę punktów. Teraz chcą Afrykę”.

Nie brakuje jednak w Szwecji nowoczesnych pedagogów, którym nauczanie w tej szkole się nie podoba. Jak pisze autor reportażu, lekcja literatury z dyskusją żywcem wyjętą z akademickiej sali, zdaniem nowoczesnych pedagogów, byłaby „absolutnie karygodna”. I autor wyjaśnia: „To przecież nauczanie z katedry! Od początku do końca prowadzone przez nauczyciela. Jest przestarzałe i autorytarne, tłumi u dziecka zapał do samodzielnego uczenia się. Bardziej demokratycznie i aktywnie byłoby, gdyby w grupach odpowiadali na pytania z podręcznika”.

I faktycznie, jak możemy przeczytać w reportażu, w Szwecji nie brakuje takich profesorów-pedagogów, którzy uważają, że edukacja musi być demokratyczna i najlepiej kreatywna, zamiast poważna i dająca tym, którzy się uczą jakąś wiedzę. Jakiś przykład? Autor reportażu opisuje, jak szwedzkie ministerstwo edukacji nadało więcej powagi nauczaniu geografii i zmieniło jej program. I wtedy jakiś krajowy Związek Nauczycieli Geografii wraz z 14 profesorami napisał list, w którym skrytykował taką zmianę. A co im się nie spodobało? „Trzeba czytać między wierszami, by odkryć, co wzburzyło pedagogów. Jak się okazało, reakcyjne było przekonanie rządu, że uczniowie powinni się uczyć, w którym kraju leży Bruksela i jakimi mówi się tam językami”. No żenada jakaś! A przecież takie właśnie pomysły degradowania nauki na rzecz jej demokratyzacji rządzą od lat w naszej edukacji. W Szwecji wręcz przeciwnie, bo choć tam również doprowadzono do demokratyzowania szkoły, to jednak sami Szwedzi kręcą nosami na takie pomysły i coraz chętniej wysyłają dzieci do Minervy. Podobno do rekrutacji ustawiają się tam kolejki!

Wiesław z Łęczycy
http://www.pch24.pl/

Komentarzy 12 do “Szwedzi odrzucają reformę szkolnictwa, którą my wprowadzamy”

  1. Boryna said

    Szumidokołalas jest lepsza. Wyprzedzi J.J. Rousseau, L. Tołstoja, E. Key ,Neilla i Spocka.

  2. Fran SA said

    Ciekawe, kto potrafi pokazac Kosowo.
    Takiego panstwa jeszcze nie ma!

  3. Fran SA said

    Czy moze ktos wie, na czym polega edukacja ‚demokratyczna’ i ‚kreatywna’?
    Bo, o ile wierze w sens nauki w grupach i wzajemnej pomocy w rozwiazywaniu problemow – o tyle rozumiem, ze aby rozwiazac problem trzeba miec punkt odniesienia i jakis zasob wiedzy, na ktora sie mozna powolac.
    Rozumiem tez, ze nadmiar ‚gadzetow’ w szkole bardziej rozprasza niz skupia uwage. Kontakty personalne sa szalenie wazne w spolecznym rozwoju mlodego czlowieka.
    A i to wiem, ze zebysmy sie nie wiem jak madrzyli i fantazjowali – nie ma idealnego wzorca edukacji, bo postep w swiecie i wzrastajace w nim nowe wymagania jakos nie daja sie przewidziec.
    No i szkola w izolacji od srodowiska: rodziny, religii, polityki panstwa i funduszy na nauczanie – chyba nie bardzo ma sens.
    Niestety, niektore programy nauczania przygotowuja mlodziez do dzialania wedlug instrukcji, a niezalezne nauczanie zastepuje polityczna propaganda poprawnosci..

  4. AlexSailor said

    Ad.3
    „Czy moze ktos wie, na czym polega edukacja ‘demokratyczna’ i ‘kreatywna’?”
    Ja wiem.

    Na deprawacji młodzieży i zabieraniu jej czasu młodości na wdrażanie do niewolnictwa.

  5. Fran SA said

    Ad.4
    AlexSailor
    Pewnie sie zgodze z ta definicja, zwlaszcza po ostatnich rewelacjach, ze nie wiadomo, kto uczy w szkolach, czy wyklada na uczelniach w Polsce:
    Ciekawe, czego ta swinia ‚nauczala’? Prawa? Jakiego prawa???

    Obywatel Izraela:

    http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114875,14840034.html

  6. Brat Dioskur said

    ad1@Boryna
    „Szumidokołalas jest lepsza…”

    „Szumilas i szumia geje
    Bufetowa jest wsrod nas
    opowiada nam pedofilskie dzieje
    leberalny wzywa czas”

    Spiewa sie na znana harcerska melodie…. zas na reszte zwrotek rozpisuje konkurs (nie ustawiony!)

  7. Rysio said

    „………..Szwedzi odrzucają reformę szkolnictwa, którą my wprowadzamy……….”

    Odrzucają bo są głupi.

    Nasi urzędnicy państwowi przestudiowali i przeanalizowali dogłębnie wszystkie reformy szkolnictawa.

    No i doszli do wniosku, że ta odrzucona przez Szwedów reforma szkolnictwa – jest najlepsza z wszystkich możliwych.

    🙂

  8. Rysio said

    😦

  9. Rysio said

    Panie Gajowy – nie za ostra jest cenzura tych wyrazów?

    Od kiedy to „g ł u p i” jest brzydkim wyrazem?

  10. Mordka Rosenzweig said

    Ja pan Mordka czyta te komentasze od Polaki na temat edukacji i jest obuszony.

    Czy Polaki ciagle nie znaja jedyna prawdziwa historia ktura jest uczona pszez nasza rasa?

    Cusz to za tempy narud te Polaki!!!!!

    Czy nasza rasa ma wprowadzic kara smierci za nieznanie historia od nasza rasa?

    7000 złotych kary za odmowę przeprosin za Jedwabne

    http://naszeblogi.pl/41487-7000-zlotych-kary-za-odmowe-przeprosin-za-jedwabne?fb_action_ids=342435529226958&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={„342435529226958”:527778927302509}&action_type_map={„342435529226958″:”og.likes”}&action_ref_map=[]

  11. Rysio said

    Pan Mordka jak coś napisze to nic dodać, nic ująć.

    🙂

  12. moje trzy grosze said

    Kosowo lezy w Serbii.

    W tekscie nie ma wzmianki jakoby Kosowo mialo byc jakims panstwem.

Sorry, the comment form is closed at this time.