ZUS wydał 101 mln zł na portal internetowy
Posted by Marucha w dniu 2014-07-01 (Wtorek)
W czerwcu mija 2 lata od uruchomienia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych serwisu pue.zus.pl. Dzięki intensywnej kampanii przeprowadzonej w ogólnopolskich mediach wiemy z jakich usług możemy skorzystać na Platformie Usług Elektronicznych. Mało kto jednak wie, że uruchomienie serwisu kosztowało 101 mln zł.
Budowa platformy Platformy Usług Elektronicznych ruszyła w 2009 roku. Witryna w swojej idei miała poprawa jakości i dywersyfikacja kanałów obsługi klientów. Szczytny cel jaki przed sobą postawił sobie ZUS zrealizowany został w ciągu 3 lat i w czerwcu 2012 roku witryna zus.pue.pl zadebiutowała w internecie. Niewątpliwie słuszny kierunek nacisku na usługi online zrealizowany został za kwotę 100 mln zł(30 mln euro).
Z budżetu państwa na realizację platformy wydano „zaledwie” 15 mln zł(4,5 mln euro). Pozostała część 86 mln zł sfinansowana została ze środków Unii Europejskiej [W jaki sposób Unia zarobiła te środki? – admin]. Rodzi się więc pytanie, co płatnicy składek otrzymują w zamian za tak kosztowne przedsięwzięcie.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekonuje, że za platforma oferuje szeroki zakres usług. Celowo wymieniamy wszystkie usługi, aby skonfrontować je z kwotą 101 mln zł. Oto te usługi:
- Dostęp do danych zgromadzonych na indywidualnych kontach w ZUS
- „Zadaj pytanie ZUS” – możliwość zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi za pomocą e-mail w sprawach ogólnych
- Możliwość przesłania do ZUS różnych typów wniosków i dokumentów
- Przedsiębiorcy za pośrednictwem aplikacji e-Płatnik zapewnia obsługę ubezpieczonych oraz przygotowanie i przekazanie dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS. Możliwe jest również dokonywanie płatności ubezpieczeniowych
- Wirtualny Doradca” – awatar, który po wpisaniu pytania przez użytkownika udziela na nie odpowiedzi w czasie rzeczywistym
- „Wirtualny Inspektorat” – prezentacja organizacji bezpośredniej obsługi w placówkach ZUS
- Czat z konsultantem COT („Czat”) – prowadzenie rozmowy on-line,
- Skype („Skype COT”).
- System Kierowania Ruchem Klientów (SKR) w jednostkach terenowych ZUS na salach obsługi klientów – zsynchronizowany z portalem PUE, daje m. in. możliwość umówienia się on-line na wizytę w wybranej placówce ZUS na konkretną datę,
- Samoobsługowe Urządzenia Informacyjne (SUI) – tzw. urzędomaty, czyli infrastruktura ułatwiająca klientom dostęp do PUE w wybranych placówkach ZUS
- Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – call center
Sama budowa platformy to nie wszystko. W celu zapewnienia poprawnego działania systemu administracja częściami składowymi PUE (w szczególności SKR, NPI, COT, urzędomaty, tablice informacyjne) sprawowana jest przez dedykowane Centrum Wsparcia Informatyki w Obszarze Elektronicznej Obsługi Klientów (CWI EOK).
Z jakimi kosztami wiąże się administrowanie platformą?
– Nie można ściśle określić kosztów i liczby pracowników tego centrum w odniesieniu do bieżącego administrowania PUE, bowiem CWI EOK jest powołane również do innych zadań – informuje Radosław Milczarski, z centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedstawiciel instytucji dodaje: – Do chwili obecnej na pue.zus.pl założono ponad 670 tysięcy profili, a liczba ta stale rośnie.
Oczywiście bardzo dobrze, że jest platforma online, która ułatwia życie ubezpieczonym. Pytanie tylko jakim kosztem.
Grzegorz Marynowicz, Bankier.pl
http://mambiznes.pl
Komentarze 2 do “ZUS wydał 101 mln zł na portal internetowy”
Sorry, the comment form is closed at this time.
qwerty93 said
Jak na panstwo ktorego finanse publiczne sa w fazie bankructwa, to nie tak malo…
maasteer said
Re artykuł
„Oczywiście bardzo dobrze, że jest platforma online, która ułatwia życie ubezpieczonym” – jakim ubezpieczonym? – chyba oszukanym niewolnikom.