Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    Emilian58 o Atomowy front na Zaporożu
    PK o Żydowska kloaka przetacza się…
    Bogusz o Koniec twierdzy Europa i pierw…
    Emilian58 o Koniec twierdzy Europa i pierw…
    Krzysztof M o Twój kot się na ciebie obraził…
    prostopopolsku o Putin morduje ryby
    Anucha o Piskorski i Radzikowski o Andr…
    Stiopa o Putin morduje ryby
    revers o Atomowy front na Zaporożu
    ! o Czego najbardziej boją się kot…
    Tadeusz Kaktus o Wolne tematy (58 – …
    ! o Czego najbardziej boją się kot…
    ! o Co nam zrobili ruskie
    Enya o Twój kot się na ciebie obraził…
    adsenior o Wolne tematy (58 – …
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 616 obserwujących.

PRL – popiół czy diament

Posted by Marucha w dniu 2014-08-16 (Sobota)

Polska Ludowa po srebrnym jubileuszu przeżyła jeszcze 20 lat. Nie obaliły jej skok Lecha Wałęsy przez mur Stoczni im. Lenina ani apel Jana Pawła II do Ducha Świętego. Upadek spowodowała klęska państw socjalistycznych w rywalizacji z Zachodem. [Dodajmy – klęska starannie zaplanowana przez tych samych, którzy stworzyli socjal-komunizm – admin]

Nieefektywnym i zacofanym gospodarkom opartym na technologiach marnotrawiących surowce i energię i dewastujących środowisko coraz trudniej było zapewnić obywatelom obiecywany wzrost poziomu życia, szybki dostęp do mieszkań oraz bezpłatnych usług publicznych na wysokim poziomie.

PRL pozostaje jednak najśmielszym projektem społecznym w dziejach Polski – to ważny punkt odniesienia do oceny obecnej rzeczywistości. Co ważne, liczba oceniających PRL pozytywnie i negatywnie jest podobna. I to mimo setek milionów złotych wydawanych co roku na tzw. politykę historyczną. Kolejne badania udowadniają, że Polacy chcą państwa opiekuńczego.

PRL – najśmielszy projekt społeczny w dziejach Polski – pozostaje ważnym punktem odniesienia do oceny obecnej rzeczywistości

DLACZEGO UWAŻA PAN(I), ŻE ZMIANY, JAKIE ZASZŁY W POLSCE OD ROKU ’89, PRZYNIOSŁY LUDZIOM WIĘCEJ STRAT NIŻ KORZYŚCI?

  • Bezrobocie, brak miejsc pracy, brak pracy – 53%
  • Bieda, obniżenie dochodów – 23%
  • Zmarnowanie dorobku PRL – 21%
  • Zmarnowanie, zniszczenie dorobku poprzednich pokoleń, zniszczenie gospodarki – 9%
  • Pogorszenie opieki socjalnej, wsparcia ze strony państwa, bezpieczeństwa socjalnego – 5%
  • Wyprzedaż majątku narodowego – 5%  [Tylko 5%… – admin]
  • Pogorszenie opieki medycznej, dostępu do służby zdrowia – 4%
  • Rabunkowa prywatyzacja, zła prywatyzacja sektora państwowego – 3% [Tylko 3%… – admin]
  • Patologie funkcjonowania nowego systemu – 7%
  • Wzrost dezintegracji społeczeństwa, podziały, wrogość – 4%
  • Brak perspektyw dla młodych – 6%
  • Emigracja zarobkowa spowodowana brakiem pracy w kraju – 5%
  • Pogorszenie sytuacji osób utrzymujących się z pracy najemnej – 5%
  • Wzrost kosztów utrzymania – 5%
  • Problemy z uzyskaniem samodzielnego mieszkania – 3%
  • Rozczarowanie, zawiedzione nadzieje, niespełnione obietnice – 3%
  • Rozwarstwienie społeczne – 3%

Czy popiół tylko zostanie i zamęt (…)
Czy zostanie
Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament…
C.K. Norwid

Srebrne wesela

4 czerwca 2014 r. – Bronisław Komorowski wygłasza w Sejmie orędzie z okazji 25. rocznicy narodzin obecnej Polski. W biogramie umieszczonym na oficjalnej stronie prezydenta zaznaczono, że urodził się on „w rodzinie inteligenckiej o silnych tradycjach ziemiańskich i niepodległościowych”, a „w ciągu wielu lat działalności opozycyjnej był wielokrotnie aresztowany i represjonowany, w stanie wojennym był internowany”. Mimo to w PRL ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Warszawskim.

21 lipca 1969 r. – Władysław Gomułka wygłasza w Sejmie przemówienie z okazji 25. rocznicy narodzin Polski Ludowej. W notkach biograficznych 64-letniego przywódcy PRL podkreśla się jego robotnicze pochodzenie oraz to, że za działalność opozycyjną spędził w sanacyjnych więzieniach sześć lat. Mimo bardzo dobrych ocen edukację zakończył na sześciu klasach – na naukę w gimnazjum nie było go stać, został ślusarzem.

Polskie drogi

W orędziu Bronisław Komorowski ponad 30 razy powtarza słowo wolność. Wolność ma być treścią i sensem dzisiejszej Polski. Jej ustrój prezydent określa jako demokratyczny, czyli „zbudowany na fundamencie wolności obywateli wolnego państwa”.
Treścią Polski Ludowej, przekonuje Gomułka, jest socjalizm, ustrój, w którym „nie ma miejsca na wyzysk i krzywdę, w którym likwidacja klasowych podziałów wyrównuje start życiowy dla wszystkich”.
Sukces „polskiej drogi do wolności” oznaczał „przywrócenie Sejmowi roli serca polskiej demokracji”, tłumaczył prezydent Komorowski.

Władysław Gomułka podporządkowuje demokrację parlamentarną utrzymaniu socjalistycznej drogi rozwoju: „Nie ma w tym ustroju miejsca dla konkurujących wzajemnie partii politycznych, dla swobodnej gry sił, która by otwarła pole działania dla wrogów socjalizmu i marnotrawiła energię społeczeństwa w jałowych konfliktach”.

Na ruinach

Nawiązując do wcześniej wygłoszonego poglądu, że w 1989 r. „Polska budowała swą gospodarkę na ruinach”, prezydent Komorowski oznajmia, iż po ćwierćwieczu sukcesów „kolejne pokolenie nie będzie musiało zaczynać od zera. Nie będzie musiało budować na gruzach”. Młode pokolenie nie pamięta, że porozrzucane po całej Polsce ruiny fabryk są pozostałością po reformach rządu Tadeusza Mazowieckiego – z 1615 przedsiębiorstw przemysłowych zbudowanych w okresie PRL postawiono w stan upadłości 650.

Władysław Gomułka sporządza bilans otwarcia PRL: „Z każdego tysiąca obywateli polskich, zamieszkałych w Polsce w 1939 r., 220 zostało zamordowanych, 37 – okaleczonych do ciężkiego inwalidztwa, na gruźlicę zapadło ok. 100, do obozów i na przymusowe roboty wywieziono przeszło 100. (…) Całkowitemu zniszczeniu uległo prawie 40% majątku narodowego”. Bilans 25-lecia PRL – według I sekretarza KC PZPR – to m.in. odbudowa Polski w nowych granicach oraz wydźwignięcie kraju z ruin i zacofania, w którym „pogrążyły Polskę od wieku XVII rządy magnaterii i szlachty, potem zaborcy, a wreszcie rządy obszarników i kapitalistów w okresie II Rzeczypospolitej”.

Siły przewodnie

„Polska gospodarka, głównie za sprawą prywatnych przedsiębiorców, dynamicznie się rozwija. Wszyscy wiemy, że zdołaliśmy ją skutecznie uchronić przed recesją, kryzysem światowym”, podkreśla prezydent. I sekretarz KC PZPR przekonuje: „Dynamika naszego rozwoju gospodarczego na przestrzeni ubiegłego ćwierćwiecza należy do najwyższych na świecie”. Gomułka wskazuje źródło tego sukcesu: „Najpotężniejszą dźwignią wzrostu ekonomicznego stała się socjalistyczna industrializacja całego kraju, która położyła kres marnotrawstwu żywych sił narodu, agrarnemu przeludnieniu i bezrobociu”.

Jedyną grupą społeczną wymienioną przez prezydenta są przedsiębiorcy. Co dobre dla przedsiębiorców, dobre też dla wszystkich obywateli. Bronisław Komorowski domaga się dalszych reform pogłębiających wolność gospodarczą, bo oznaczają one, jego zdaniem, „szansę dla przedsiębiorców, by tworzyli skuteczniej i w większej liczbie miejsca pracy dla Polaków”. Gomułka wymienia wiele grup społecznych i zawodowych, szczególnie zaś wyróżnia jedną: „Wiodącą siłą naszego narodu stała się klasa robotnicza, licząca dziś 6 mln ludzi. Jej trzon to blisko trzyipółmilionowa armia robotników przemysłowych, młodych, lecz coraz bardziej wykwalifikowanych, coraz wyżej wykształconych i bardziej kulturalnych”.

Najbardziej cenioną przez Bronisława Komorowskiego cechą jest indywidualna przedsiębiorczość. Prezydenta cieszą badania, z których wynika, że „ponad 85% młodych ludzi w Polsce jest pozytywnie nastawionych do przedsiębiorczości. A to oznacza, że są optymistycznie nastawieni do Polski, do świata i do własnych perspektyw. Wiedzą, że to od nich zależy”. Gomułka najbardziej ceni pracę – nazywa ją podstawowym miernikiem wartości obywatela. Efekty pracy służą nie prywatnemu przedsiębiorcy, lecz państwu, które pełni funkcję pracodawcy. I sekretarz przekonuje, że dzięki zniesieniu kapitalistycznego wyzysku w socjalizmie naród przeobraża się w „społeczeństwo wolnych ludzi pracy”.

Indywidualna przedsiębiorczość oznacza liczenie na siebie, a nie na państwo. Nieprzypadkowo w słowniku prezydenckiego orędzia nie ma miejsca na określenia: bezrobocie, nierówności społeczne, niesprawiedliwość, pracownik, prawa pracownicze, mieszkania, emerytury, polityka socjalna. Polska Ludowa była wielkim projektem społecznym, dlatego Władysław Gomułka przekonuje z sejmowej trybuny: „Pod względem zdobyczy socjalnych – uprawnień urlopowych i ubezpieczeń społecznych, a także ochrony zdrowia – kraj nasz należy dziś do przodujących w świecie”. I sekretarz mówi, że Polacy zjadają trzy razy więcej mięsa, tłuszczów i cukru niż w II Rzeczypospolitej, a co trzeci z nich mieszka w domu zbudowanym po wojnie. To ważne, bo zarówno za kiełbasę w sklepach, jak i za budowę nowych osiedli odpowiada państwo.

Dwa razy w swoim orędziu Bronisław Komorowski stwierdza, że w Polsce jest kryzys demograficzny. Prezydent łączy go nie z brakiem pracy i bezpieczeństwa socjalnego, lecz z niedostatecznym poziomem „inwestycji w rodzinę”. Ostatnio dostrzega poprawę w tej dziedzinie: „Wiele zmieniło się na lepsze, jeśli chodzi o dostępność przedszkoli i żłobków. To jest ogromne osiągnięcie 25-lecia, a szczególnie ostatnich lat”.

Zapomina jednak, że powszechny dostęp do żłobków i przedszkoli był w PRL normą, a zlikwidowano go w wolnej Polsce, uznając za relikt komuny, bo dzieci powinno się wychowywać w rodzinie. Władysława Gomułki kryzys demograficzny nie martwi, bo nie obejmuje on Polski Ludowej. W ciągu pierwszego ćwierćwiecza jej ludność wzrosła o 9 mln (od 1989 r. do dziś o niecałe pół miliona). Wysoki przyrost naturalny pomaga rozwiązywać problemy kraju: „W niezmiernie krótkim czasie zagospodarowaliśmy Ziemie Zachodnie. Dziś tętnią one życiem, pracą i nauką, zintegrowane z resztą kraju i zamieszkane przez blisko 9 mln Polaków, z których przeszło połowa tam się urodziła” (wśród nich był urodzony w 1952 r. w Obornikach Śląskich Bronisław Komorowski).

Dogonić albo zginąć

Prezydent Komorowski jest dumny, że polski PKB na osobę to dwie trzecie średniego PKB w Unii Europejskiej, ale dostrzega niebezpieczeństwo pozostania w tyle w wyścigu za dobrobytem, „ryzyko trwałego ugrzęźnięcia pomiędzy gospodarkami słabo rozwiniętymi, bazującymi na masowej, taniej produkcji, a gospodarkami wysoko rozwiniętymi, bazującymi na innowacyjności, na tworzeniu, wprowadzaniu i stosowaniu wysokich technologii”. Nawołuje więc: „Polska gospodarka musi przejść od konkurowania w oparciu o naśladownictwo i wykorzystywanie prostych zasobów, a zwłaszcza zasobów taniej pracy, do konkurowania polegającego na innowacjach”.

Władysław Gomułka mówi o pięciokrotnie wyższym niż w najlepszym przedwojennym roku dochodzie narodowym, lecz jednocześnie jest świadkiem „gigantycznego starcia i rywalizacji socjalizmu z kapitalizmem, epoki wyścigu pracy i wyścigu myśli naukowo-technicznej”. Wie, że o przyszłości kraju i poziomie życia obywateli zadecyduje wynik tej rywalizacji. Wie, że Polska pozostaje w niej w tyle: „Nauka stała się w naszej dobie bezpośrednią siłą wytwórczą, źródłem postępu i wzrostu ekonomicznego. Jak dowodzi praktyka szeregu rozwiniętych krajów, dwie trzecie, a nawet trzy czwarte przyrostu dochodu narodowego uzyskuje się w wyniku wdrażania osiągnięć naukowo-technicznych i ulepszeń organizacyjnych”.

Życie po życiu

Polska Ludowa po srebrnym jubileuszu przeżyła jeszcze 20 lat. Nie obaliły jej skok Lecha Wałęsy przez mur Stoczni im. Lenina ani apel Jana Pawła II do Ducha Świętego. Upadek spowodowała klęska państw socjalistycznych w rywalizacji z Zachodem. Jej symbolicznym początkiem okazał się spacer Neila Armstronga na Księżycu – astronauta zostawił na nim ślady swoich stóp tego samego dnia, w którym Gomułka przemawiał w Sejmie. Nieefektywnym i zacofanym gospodarkom opartym na technologiach marnotrawiących surowce i energię i dewastujących środowisko coraz trudniej było zapewnić obywatelom obiecywany wzrost poziomu życia, szybki dostęp do mieszkań oraz bezpłatnych usług publicznych na wysokim poziomie.

„25 lat temu, 4 czerwca 1989 roku, skończył się w Polsce komunizm”, ogłosił Bronisław Komorowski, przemawiając do zgromadzonych na placu Zamkowym gości, w tym prezydenta Baracka Obamy. Zarówno tam, jak i w Sejmie powołał się na badania CBOS z lutego 2014 r., zgodnie z którymi 71% obywateli uważa, że warto było zmienić ustrój.

Jednak wyniki tego badania („Czy warto było zmienić ustrój? Ocena zmian ustrojowych po 25 latach”) nie są wcale jednoznaczne. 45% ankietowanych uznało, że zmiany po 1989 r. przyniosły ludziom więcej korzyści niż strat, ale zdaniem 42% przyniosły one więcej strat niż korzyści albo tyle samo strat co korzyści.

Przy tym zaskakująca jest nagła zmiana wyników w stosunku do poprzedniej ankiety, przeprowadzonej w maju zeszłego roku. Wówczas o przewadze korzyści nad stratami przekonanych było 37%, a zdaniem 53% zmiany przyniosły więcej strat niż korzyści albo tyle samo strat i korzyści. Zapewne na tegoroczne wyniki wpłynął fakt, że badanie zostało wykonane w okresie tragicznych wydarzeń w Kijowie. Na tle sytuacji na Ukrainie transformacja w Polsce jawi się jako gigantyczny sukces.

Mimo to jedynie 33% (w maju ub.r. 27%) ankietowanych w lutym oceniło, że Polska i Polacy wykorzystali szansę, którą dawały przemiany ustrojowe. Przeciwnego zdania było 49% (w maju ub.r. – 59%). Z badania, na które powołał się prezydent Komorowski, wynika, że 64% obywateli ani nie zyskało, ani nie straciło na zmianach po 1989 r. albo na nich straciło. Zaledwie mniej niż co czwarty Polak (24%) zyskał na zmianach.

W innym badaniu CBOS, „PRL – doświadczenia, oceny, skojarzenia”, 44% ankietowanych oceniło pozytywnie okres PRL w polskiej historii, a 46% – negatywnie. Wyniki te od kilkunastu lat pozostają niezmienne – mimo setek milionów złotych wydawanych co roku na tzw. politykę historyczną, mimo opinii polityków, hierarchów Kościoła i mediów.

Jeszcze silniejszy jest pośredni wpływ PRL – nawet osoby potępiające ten okres aprobują założenia, do których odwoływał się i które próbował realizować tamten system. Z zeszłorocznego badania CBOS „Powinności państwa wobec obywatela i obywatela wobec państwa” wynika, że państwo ma obowiązek zapewnić każdemu obywatelowi minimalny dochód (95% wskazań), bezpłatną opiekę lekarską (95%), mieszkanie (84%), zgodną z kwalifikacjami pracę (81%). Podobne oceny nie mogą mieć źródła w Polsce przedwojennej, w której państwo nie interesowało się losem ubogiej większości społeczeństwa, ani w Polsce dzisiejszej, w której państwo uwolniło się od wielu zobowiązań z okresu PRL.

„Jakie są największe wyzwania stojące przed Polską na kolejne 25 lat?”, zapytali pod koniec maja br. ankieterzy PBS. Odpowiadający najczęściej wskazywali poprawę stanu służby zdrowia, przeciwdziałanie biedzie i ubóstwu, zmiany w systemie emerytalnym.

„Chcemy państwa opiekuńczego”, wybił w tytule „Dziennik Gazeta Prawna”, który zlecił badanie.

Krzysztof Pilawski
http://www.przeglad-tygodnik.pl

Komentarzy 121 do “PRL – popiół czy diament”

  1. Joannus said

    „Nie ma w tym ustroju miejsca dla konkurujących wzajemnie partii politycznych, dla swobodnej gry sił, która by otwarła pole działania dla wrogów socjalizmu i marnotrawiła energię społeczeństwa w jałowych konfliktach”.

    Zastępując w tym zdaniu słowa ”wrogów socjalizmu”, na ”wrogów Polski”, warto zastanowić sie nad tą wypowiedzią Gomółki.

    Pomijając wymyślony i narzucony socjalizm przez filistrów i finansistów zachodnich, kraje socjalistyczne doświadczone skutkami gospodarczymi i demograficznymi wojny, rozwijały się o własnych siłach. Natomiast wyidealizowany zachodni kapitalizm przodował, bo odniósł korzyści z wojny, czerpał korzyści z kolonii i neokolonii, otrzymał również zastrzyk emigracji.

    Wpadliśmy z deszcu pod rynnę i to z wodą skażoną. Nie zmienią tego stanu rzeczy wskazniki procentowe z badań opinii.

    Morał z tzw. rewolucji solidarnościowej jest taki, że dążąc do życia ponad stan z podpuszczenia i dywersji wrogów, osiąga sie cele przeciwne. Cena za wirtualny dobrobyt to – utrata dorobku, realny brak godziwej egzystencji większości rodaków, upadek pńnstwa, ponadto demoralizacja i destrukcja relacji międzyludzkich.

  2. Agaton said

    //Wzrost dezintegracji społeczeństwa, podziały, wrogość – 4%//

    Tylko 4%

  3. Griszka said

    Może zmarnowanie dorobku PRL należy traktować łącznie z rabunkową prywatyzacją.
    W ankiecie rozdzielono zbyt wiele kwestii i stąd może wynikać nieporozumienie.

  4. Zbyszko said

    Nie wiedziałem że na tzw politykę historyczną (czyli wmawianie ludziom jak im jest teraz dobrze) wydaje się aż tyle pieniędzy.

  5. semperparatus said

    PRL po 1956 roku była państwem rządzonym przez Polaków…w polskim interesie….aż do 1989 roku…kiedy to przejęli władzę kompradorzy kosmopolitycznego kapitalizmu…potomkowie trockistów…

  6. Syriusz said

    Jeszcze raz powtarzam, do rzadzenia krajem nie jest potrzebna zadna partia kolesiow.
    Wszystkie partie trzeba zdelegalizowac.
    Caly narod wybiera swoich przedstawicieli od dolu. Tych ktorym ufa i wie ze beda reprezentowac interesy calego narodu a nie jakiejs partii zlodziejaszkow, ktorzy w dodatku tworza sobie zlodziejskie prawa.

  7. Zbyszko said

    Gierek wg mnie zrobił jeden ale podstawowy błąd. Zamiast zadłużac się u Światowej Lichwy, powinien sam wydrukowac piniądze i rozproszyc je przez NAUKĘ. Te pieniądze miały dostac polskie bura projektów, polscy wynalazcy, twórcy patentów itd. Przecież w FSO opracowany został sportowy model Syreny który w tamtych latach był lepszy od Forda Mustanga. To jest ocywiście tylko jeden skromy przykład. Gierek niestety nie wykorzystał tego tkwiącego w Polakach potencjału, który tak pięknie ujawnił się za Rakowskiego. Czy Polska potrzebowała wtedy kupowac jakieś kiepskie licencje? i przez to zadłużac sie u Świtowej Lichwy. Ale na to, by Gierek zadłużył Polskę, pracowały chyba całe sztaby „doradców” opisanego tutaj kiedyś przez Matkę Polkę, Werwolfu. Przypuszczam że te same sztaby, sabotażami doporowadziły chyba potem do tego, by zadłużona Polska się utopiła i robotnicy wyszli na ulice. A tam już czekała skrupulanie przygotowana wczesniej Solidarnośc. Bo chyba nikt mi nie powie, że tak samowystarczalny kraj jak Polska musiał głodowac? że w tak bogatym kraju musiała byc reglamemtowana żywnośc i inne podstawowe produkty? Na chłopski rozum widac, że ktoś tu musiał coś namieszac.

  8. Pokręć said

    Tak to jest, moja babcia mawiała „tam jest dobrze, gdzie nas nie ma”. Żydzi na pustyni łazili 40 lat żrąc mannę i pijąc wodę spod laski mojżeszowej pomstując na warunki bytowe i wspominając jak im było dobrze w niewoli egipskiej. U nas musi minąć kolejne 25 lat – może wtedy coś się zmieni. Za komuny wyjazd na zachód – nawet czysto turystyczny nie był możliwy bez lojalki. Zarabiało się 17 dolarów, w sklepach były puste półki, na telefon czekało się kilkanaście lat, na mieszkanie – około 20-tu… No, chyba, że było się członkiem PZPR i miało „dojścia”. Komputer 8-miobitowy klasy ZX Spectrum (właściwie wtedy to była taka zabawka) to były lata oszczędzania przeciętnej rodziny – trzeba by było jedną, 17-dolarową pensję odkładać przez rok. Lodówka, pralka, samochód to były dobra wręcz niedostępne dla przeciętnego człowieka. „Malucha” można było kupić tylko na przedpłatę i odczekanie kilku lat. Co kilka dni brakowało prądu, pamiętam też moment, gdzie w całym mieście nie było ogrzewania jesienią i w mieszkaniach było po 12 stopni…
    Nie wiem, jak Wam, ale mi lepiej jest teraz. Jak mi ciepłej wody w kranie zabraknie, to będę tęsknił za komuną. Wybaczcie brutalną szczerość, ale taka jest prawda, gdyby czytelnikom komuszego „Przeglądu” nie brakowało ciepłej wody w kranie, to by nie jęczeli. A skąd wiem, że komuszego? Bo tylko 5% z nich zauważyło to, co faktycznie jest najgorszym i zasadniczym skutkiem przemian (co p. Gajowy zauważył) – wyprzedaż majątku narodowego. Reszta to pierdoły, które niewiele nas różnią od komuny. Jak komuś się marzy państwo opiekuńcze, które obcym nie odda ani jednej śrubki – to jest takie. Korea Północna. I powoli – Rosja. Rosjanie z Kaliningradu masowo jeżdżą do Polski na zakupy, bo u nich półki świecą pustkami. Putin chce naszą gospodarkę pogrążyć odcinając import naszych jabłek i wieprzowiny. Szybciej my sobie damy z tym radę, niż Rosja. Dumą się nie najesz, od nadmiaru jabłek i wieprzowiny – nie będziesz głodny.

  9. Kar said

    ..w tym zepsutym/skomunizowanym terenie potrzebny jest desperacko dobry-lepszy Rebe, zeby skonczyl z tym ustawicznym/popier_dolonym porownywaniem bez konca..

  10. maniek said

    Prl to był okres niesamowitego rozwoju Polski ,rozwoju takiego Polska nie miała nigdy nawet kilku %.

    Nedza przed wojenna została dodatkowo zruinowana kompletnie wojną.
    PRL w przeciągu zaledwie 30 lat zbudował wszystko co do dziś dnia widać i co do dziś dnia bankruci sprzedają odbudował populację Polski.
    Polska była 12 potęgą przemysłową , dziś neokolonia z której uciekły już miliony to obszar nędzy i rozpaczy.
    Jeszcze kilka lat a populacja bedzie liczyć tyle ile po II WŚ.

  11. maniek said

    Ajzenhałer jak oglądał zniszczoną po wojnie Warszawę powiedział że tego miasta się nie odbuduje

  12. maniek said

    Przed ponad 30-laty E.Gierek mowil:
    Wiem czym jest kapitalizm.W odroznieniu od wiekszosci Polakow zylem w nim i poznalem jego zalet i wady.Kapitalizm jest jednak zaprzeczeniem etosu rownosci spolecznej i sprawiedliwosci.Czeka nas straszne rozwarstwienie spoleczne,bezrobocie i niestety raczej nie europeizacja, lecz latynizacja,czyli kapitalizm nedzy.Ludzie jeszcze nie uswiadamiaja w pelni ,ze nie tylko zyskali wiele dzieki ostatnim zmianom,lecz takze wiele stracili.Boje sie ,ze czeka nas obecnie dekada eksperymentowania i niepewnej reformy.Oby wokol naszych miast nie pojawily sie slumsy, a sklepy nie byly pelne drogich towarow niedostepnych dla nedzarzy snujacych sie po ulicach.Boje sie tez, ze gdy siegniemy dna,pomoc ,ale nie bezinteresowna ,nadejdzie z Zachodu.Oby nie powrocila sytuacja sprzed wojny,gdy zarzady fabryk nalezaly do cudzodziemcow,a Polacy byli robolami.Nigdy nie zrozumiemy wlasnnych bledow,nie wyjdziemy z zakletego chocholego tanca,nie patrzac prawdzie w oczy.Komunizm na tej ziemi nie wziol sie z niczego, btl formacja,przez ktora Polska chcac nie chcac ,musiala przejsc i sprawa do rozliczenia jest,czy komunisci przeprowadzili Polske przez ten okres gorzej czy lepiej.
    Osadzcie sami.

  13. maniek said

    Zobaczmy jak to wyglądało w roku 1980 kiedy tylko 5% Polaków zyło ponizej minimum socjalnego, dziś rekordowe 70%
    Kiedy to paru idiotów podjudzanych za $ żądało przy zarobkach 6380zł NETTO na rękę i koszcie podstawowego utrzymania jak dziś.
    2000zł netto powyzki i emerytur w wieku lat 50

    Kiedy emerytura wynosiła 3300zł netto dziś 1300zł netto a Polacy kupowali wielokrotnie więcej nowych aut prywatnie jak dziś wpierając swój własny potężny przemysł.
    Kiedy srednia dziedność wynosiła zdrowe 2,2% a jak ktoś miał 5 to bez problemu mógł je wykształccić ubrać nakarmić.
    kiedy głodne dziedzi to było zjawisko niewyorażalne ( to widziało się tylko na filmach lub czytało o tym w ksiązkach).
    (dziś przy dzietności 1,23 –jednej z najnizszych w swiecie– 30-50% niedozywionych dzieci !!!)

    **Dane GUS 1980rok
    Inflacja 1% http://pl.wikipedia.org/wiki/Inflacja#Inflacja_w_Polsce

    W roku 1980 średnia netto to już 6380zł (NETTO NA RĘKĘ) emerytura 3300zł NETTO
    Utrzymanie mieszkania o ponad 3 X TAŃSZSZE !!!!!! (dziś to największy wydatek w koszyku)
    A dzięki minimalnemu rozwarstwieniu większość zarabiała ponad 5000zł (NETTO NA RĘKĘ) i praktycznie zero bezrobocia i nędzy.
    (*DOCHODY PRZY PODSTAWOWYCH KOSZTACH UTRZYMANIA JAK DZIŚ) i jesli byłeś zdrowy i bezdzietny/a w innym przypadku dziś koszty znacznie znacznie wyższe.

    Dziś Polak na śmieciowej umowie ,tyrający prawie najdłużej na świecie za miskę kartofli 800-1500zł
    Emerytura średnia w 1980roku 3300zł netto, dziś 1330zł http://www.fakt.pl/Minister-Fedak-Emeryci-maja-dobrze-,artykuly,91778,1.html

    (1980rok płace emerytury 3x wyższe)
    makaron 0,5kg ————-5,3zł
    Ryż 1kg ——————–10zł
    Kasza jęczmienna 1kg——5,70zł
    Wołowina bez kości 1kg—-56zł
    Morszczuk patroszon7 1kg–14zł
    Morszczuk wędzony 1kg —-20zł
    Mleko 1litr——————2,9zł
    Kefir w butelce 0,25l—–1,4zł
    kiełbasa 44zł —-> dziś podobna w szarym papierze ale gorsza kosztuje 38zł https://www.e-piotripawel.pl/zakupyszczecin/towar/kielbasa-geesowska/233133
    itd. itd itd.

    Strzyżenie męskie Warszawa 15ZŁ, KRAKÓW 12ZŁ

    Czynsz za m2 3zł !!!!! —>dziś 12zł
    Gaz 1m3 90roszy !!!!! —>dziś 3,45zł brutto
    Węgiel tona 550zł !!! —->dziś 900zł
    (węgiel wie milionów osób dostawało darmo)

    Dodatkowo tysiące dotacji, wczasy, żłobki, stołówki zakładowe i tysiąc innych.
    Gdyby doliczyć te wszyskie dodatki większoś dostawała by nie 5tys zł a 7-8 tys zł!!!!!

    Diś większość Polaków wydaje mniej miesięcznie na całą żywność jak wartość tylko samego mięsa z kartki robotnika PRL.
    4KG cielęcina/wołowina wieprzowina , dziś potrzeba wydać minimum 160zł za ochłapy.

    Diś GUS podaje ze Polak śrennio wydaje na zywność + uzywki (alkochol, papierosy ,kawa itd) całe 250zł!!!!
    Cyli na zywność większość 150zł!!! kiedy „minimum egzystencji” http://pl.wikipedia.org/wiki/Minimum_egzystencji nędza totalna
    ponizej której powoli się umiera przewiduje na samo jedzenie 270zł.

    Dziś spozycie mięsa chleba, warzyw, owoców ,mleka, sera, ryb jest znacznie nizsze jak w PRL
    Takich drogich luksusów jak ryby spadek z 18kg do 4kd dziś ,wołowina spadek z 20kg do 2 kg dziś.
    O cielęcinie (która była na kartkach) z litosci nie wspomnę.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Bieda
    „”Poniżej minimum socjalnego w 1979/80 zyło pomijalne 5% społeczeństwa , w 1989/90 tylko 15% , w 2004 60% a dziś 70%
    Mimo że w 2004 roku PKB w Polsce wzrósł o 5,3%, większość wskaźników ubóstwa uległa pogorszeniu.
    Według GUS w zeszłym roku (2004 )poniżej minimum socjalnego żyło prawie 60% Polaków.
    W 2003 roku było to 59%, w 2002 58%, w 2001 57%, w 1996 47%,
    a w 1989 wskaźnik ten wynosił tylko 15%.””

    Dziś ponizej „:minimum egzystencji:” nędzy totalnej zyje ponad 27% Polaków.

    ——
    Minimum socjalne poniżej którego żyje już 70% polaków , w 1980 roku pomijalne 5%
    Przewiduje dziś 100zł czyli 23eu miesięcznie na wyżywienie.(ceny już zachodnie)
    Minimum to zostało wprowadzone w roku 1981 jako żądania solidarności, i niezmiennie liczone do roku 2004 kiedy to już większosc żyła poniżej minimum.
    Wikipedia.bieda
    Od roku 2005 minimum to zostało mocno obniżone. (SPOSÓB JEGO ODLICZANIA)
    ——
    100zł na żywność według dzisiejszego minimum

    Nie pozwala to nawet na wykupienie zwykłej kartki mięsnej robotnika z PRL.
    A to tylko 1/3 spożycia mięsa w PRL,(stołówki ,rynek),
    A gdzie reszta? mięso to tylko mały procent żywności spożywanej.

    Nędza totalna w porównaniu z PRL.

  14. akej said

    @ 5
    „PRL po 1956 byla panstwem rzadzonym przez Polakow … az do 1989 roku …” – Glupoty pleciesz. Polska byla rzadzona przez czerwone matrionetki zalezne w 100% od ZSRR. Gomulka byl polglowkiem. Natomiast Gierek, chociaz uzalezniony od ZSRR, potrafil w krotkim czasie zmodernizowac nasza gospodarke – co bardzo nie spodobalo sie koszernym i zorganizowali mu Solidarnosc na ktora Polacy dali sie niemozebnie nabrac. Ostatnia dekada nie byla rzadzona przez Polakow – gdyz matrioszke tw. Wolskiego trudno nazwac Polakiem. Jego glownym zadaniem bylo przygotowanie do wyprzedania kraju oraz zapewnienie zydom wladzy w Polsce – co wykonal w 100%!

  15. maniek said

    Sami zobaczcie co mówi sam obalacz PRL
    Andrzej Gwiazda

    W 1981 kiedy to sponsorowani za $ durnie rozkładali całą potężną gospodarkę te tumany sponsorowane chodzili w „pochodach głodu” kiedy to tylko w czarnym 1981r spożycie mięsa było 30% wyższe jak dziś ,ryb 4x wyzsze itd.
    A w porównaniu do takiego 79/80 vs dziś spożycie mięsa 40% wyższe itd.

    Jest jeszcze kwestia jakiego mięsa? kiedyż w PRL spożywano niemal 20Kg wołowiny/cielęciny dziś 1,8Kg, dziś główne spożycie to najtańszy pasztet (mielone skóry i głowy) z najtańszego chemicznego drobiu, drobiu którego solidarność żądała aby nie liczyć w spożyciu mięsa.

  16. revers said

    13
    brakuje cen uslug zdrowotnych, medycznych i pogrzebowych, ceny za oswiate.

    te ostanio podrozaly i wysoko opodatkowaly sie.

  17. Luxeuro said

    Ad. 15 – Dzięki za te informacje. A z ciekawości z kąt masz swoje dane ?

  18. maniek said

    Revers pisze „13 brakuje cen uslug zdrowotnych, medycznych i pogrzebowych, ceny za oswiate, te ostanio podrozaly i wysoko opodatkowaly sie”

    Większość usług medycznych jak i lekarstw było darmowe więc ich brak.
    Zresztą zaznaczyłem
    „(*DOCHODY PRZY PODSTAWOWYCH KOSZTACH UTRZYMANIA JAK DZIŚ) i jesli byłeś zdrowy i bezdzietny/a w innym przypadku dziś koszty znacznie znacznie wyższe.””

  19. maniek said

    ad 17

    GUS

  20. Easy Rider said

    Ad 8 – Pokręć.

    O ile nikt nie podszył się pod Pański nick – w świetle wcześniejszych Pańskich tekstów, jestem zaskoczony naiwnością i jakby pewnym infantylizmem zaprezentowanej tutaj wypowiedzi.

    U nas musi minąć kolejne 25 lat – może wtedy coś się zmieni.
    Zmieni się to, że nikt już nie będzie pamiętał, iż może być inny system niż żydoglobalistyczny kapitalizm kompradorski.

    Za komuny wyjazd na zachód – nawet czysto turystyczny nie był możliwy bez lojalki.
    Za to dzisiaj wyjazd do „ojczyzny demokracji” nie jest możliwy bez upokarzającej procedury wizowej.

    Zarabiało się 17 dolarów, w sklepach były puste półki, […]
    Powiedz Pan ludziom, którzy zarabiają dzisiaj 800 dolarów, że jest im kilkadziesiąt razy lepiej niż za „komuny”. Natomiast co do „pustych półek” – w pewnym okresie były, chociaż nikt nie umierał na ulicach, gdyż w domach ludzie trzymali po 50 kg cukru i innych artykułów żywnościowych. Ponadto, czy zadał Pan sobie pytanie, jak to możliwe, że przy dzisiejszych pełnych półkach ludzie głodują i grzebią po śmietnikach, czego wówczas nie było?

    […]na telefon czekało się kilkanaście lat, na mieszkanie – około 20-tu…
    Co do telefonów – zgoda, to nie były ograniczenia natury technicznej, lecz politycznej. Natomiast ile według Pana czeka się dzisiaj na mieszkanie i kto je zapewnia?

    No, chyba, że było się członkiem PZPR i miało „dojścia”.
    To było potrzebne aby uzyskać szybko telefon, bez którego można było jakoś żyć, natomiast dzisiaj również trzeba być w jakiejś partii lub mieć dojścia, aby uzyskać pracę, niezbędną do normalnego przeżycia.

    Komputer 8-miobitowy klasy ZX Spectrum (właściwie wtedy to była taka zabawka) to były lata oszczędzania przeciętnej rodziny – trzeba by było jedną, 17-dolarową pensję odkładać przez rok.
    Sprzęt elektroniczny był wówczas wszędzie relatywnie drogi, a w Polsce tym bardziej, ze względu na księżycowe ceny czarnorynkowe dolara (urzędowy, w cenie 3 zł był normalnie niedostępny), których przecież nie ustalała „komuna”, tylko cinkciarze. Zresztą, czy tego rodzaju porównanie do ówczesnego gadżetu-bajeru, nie mającego żadnych praktycznych wartości użytkowych (wyłącznie gry), ma w ogóle sens w kontekście artykułu?

    Lodówka, pralka, samochód to były dobra wręcz niedostępne dla przeciętnego człowieka.
    Samochód może tak, ale proszę nie opowiadać bzdur na temat lodówek czy pralek.

    „Malucha” można było kupić tylko na przedpłatę i odczekanie kilku lat.
    Dzisiejszy stan posiadania samochodów w Polsce nie wynika ze zwiększenia stanu zamożności społeczeństwa (pomijając nowobogacki margines), lecz z istnienia kredytów dla osób fizycznych oraz importu używanych samochodów. Ceny nowych samochodów – to poziom nadal 25-30 przeciętnych pensji, co nie odbiega w sposób istotny od relacji istniejących w PRL-u.

    Co kilka dni brakowało prądu, […]
    Rozumiem, że tego rodzaju sytuacje zna Pan to z filmów Barei lub z powodu niemożności oglądania „Dobranocki”?

    Jak komuś się marzy państwo opiekuńcze, które obcym nie odda ani jednej śrubki – to jest takie. Korea Północna. I powoli – Rosja. Rosjanie z Kaliningradu masowo jeżdżą do Polski na zakupy, bo u nich półki świecą pustkami.
    Jak Panu marzy się państwo, które wyprzedaje wszystko, łącznie z ziemią i lasami – to jest takie, III RP. Co za szczęście, że nie musi Pan nigdzie wyjeżdżać – jeżeli mieszka Pan w Polsce, a jeżeli nie, to trzeba jak najszybciej wracać!
    Natomiast co do Rosjan z Kaliningradu, przyjeżdżających do Polski po zakupy – to nie wiem, czy czynią to z powodu tamtejszych braków w sklepach, podobnie jak Niemcy, korzystający masowo w rejonach przygranicznych w usług polskich dentystów, fryzjerów i kosmetyczek – zapewne nie robią tego z powodu deficytu wymienionych specjalności u siebie.

  21. Metodysta said

    Maniek,
    Właśnie dlatego, że istnieją takie typy jak ty zdecydowałem się wyjechać z Polski.Do kraju wolnego od zsowietyzowania i towarzyszy radzieckich z importu.
    Co prawda pokolenie starych partyjniaków na szczęście już wymiera, ale przecież mają swoją progeniturę. Równie jak ona zsowietyzowaną, mierną, broniącą swoich pozycji, tępaki marzące o „równości społecznej” czyli żeby tacy jak ja, moi rodzice, dziadkowie, moje dzieci wreszcie na was pracowały. A ja nie będę na was pracować.Wystarczy.
    Kanalie nie ustąpią. Można je tylko wymordować co niestety nie zostało zrobione po’89.
    I to jest największy błąd.
    Na szczęście na zachodzie isnieje już wielomilionowa polska emigracja.Im takich bredni nie wciśniesz.Co więcej. Kiedy dojdzie do wojny, bo że prędzej czy później dojdzie to jest pewne, będą wiedzieli po której stronie stanąć i kogo trzeba w Polsce wyrżnąć.
    A wy towarzysze tak jak żeście na ruskich czołgach przyjechali tak będziecie na nich wyjeżdżać.O ile będziecie mieli dokąd, a wasza ukochana matka Rosija nie zostanie zmieniona w nuklearną pustynię.

    Zamienić Rosję w nuklearną pustynię… marzenie współczesnego troglodyty.
    Nie wracaj nigdy, śmieciu, do Polski.
    Admin

  22. Luxeuro said

    Ad. 20 – ” Ponadto, czy zadał Pan sobie pytanie, jak to możliwe, że przy dzisiejszych pełnych półkach ludzie głodują i grzebią po śmietnikach, czego wówczas nie było?”
    Ewidentnie tego nie zrobił lub jest w rodzinie Kulczyka.

  23. maniek said

    ad 21
    Za to że piszę prawdę Metodysta wyjechał z Polski he he.
    Ty tak poważnie czy ci odbiło?

    Fakt miliony już nędzy i bezrobocia uciekły ale to zasługa takich jak ty liberalnych typów którzy to z Polski zrobili neokolonię oazę nędzy i rozpaczy.

  24. Premizlaus said

    W biogramie umieszczonym na oficjalnej stronie prezydenta zaznaczono, że urodził się on „w rodzinie inteligenckiej o silnych tradycjach ziemiańskich i niepodległościowych”(…)
    Bujda na resorach. On się naprawdę nazywa Szynukowycz. Jego dziadek przejął mienie i godność po hrabiach Komorowskich, którzy zostali zamordowani. Bronisław Bul to Chazar, a nie Polak, a tym bardziej nie szlachcic.

  25. maniek said

    ad 8
    „”Lodówka, pralka, samochód to były dobra wręcz niedostępne dla przeciętnego człowieka.””

    I inne brednie propagandowe
    W PRL nowych samochodów osobowych kupowano kilka razy więcej jak dziś (dziś nędzne ~100tys rocznie i spada) a gdyby przemysł wyprodukował więcej to i lud dostał by talony to by kupili i kilkunastokrotnie więcej.

    Dziś neokolonia Polska oaza nędzy i rozpaczy to kraj utylizacji starych niemieckich sprzętów i gaci po niemcu.
    Już 70% Polaków ubiera się w lupeksach czyli chodzi w starych niemieckich podartych gaciach.

    He he a ile czekało się na mieszkanie po wojnie?
    PRL budował tyle że już dawno na mieszkania nie czkało by się wcale, średni okres oczekiwania w 1986 to już tylko 10lat.

  26. maniek said

    Hi hi dziś jeszcze dziś po 30 latach 45% sprzedażny mieszkań to wielka płyta którą PRL wybudował w paręnaście lat.
    Płyta która miała się już dawno zawalić ale o dziwo ostatnie ekspertyzy mówią ze postoi nawet 200 lat.

  27. maniek said

    PRL wybudował w paręnaście lat tyle że neokolonia kraina nędzy i rozpaczy nie musi budować w niczego.
    Przecie dane mówią jasno że niedługo mieszkań będzie za dużo a polaków tylko paręnaście milionów.
    ~50% dzieci *przy dzietności prawie najniższej w świecie mieszka w rodzinach o dochodzie niższym od nędzy minimum egzystencji.
    A teraz wobraźcie sobie dzietność z PRL i powrót milionów które z nędzy uciekły , bezrobocie 40% i 60% ludzi poniżej nędzy minimum egzystencji.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Minimum_egzystencji

  28. DinozaurMałoSympatyczny said

    Maniuś,
    Te miliony są dla was bezpowrotnie stracone towarzysze.
    A uciekły bo wolą być dalej od Rosji.
    Ot tak na wszelki wypadek.
    A gdyby jednak wojna to jak myślisz Maniuś, do jakiej armi się zaciągną ?
    Tak masz słuszne obawy. Do tej co będzie walczyć z Rosją.

  29. maniek said

    ad 28

    a ty głupiś czy z propagandy?

  30. Re: 24; Rysy twarzy nie sa slowianskie podobnie jak wiekszosc twarzy w polskim rzadzie i parlamencie..itd. itd….np. prof. Bartoszfeski? czy nasz Orban? czy Koronie….
    Otworzcie ludzie oczy i analizujcie fizjnomie tych wladcow RP!

  31. Plausi said

    Dalsze różnice 25-lecia

    Komorowski:

    Wiernopoddańczy kundel okupanta USraela. Od lat wraz z ze świtą kundli-agentów współpracuje administracja i tzw. partie Polski z wywiadami zachodnimi, także w zakresie tworzenia obozów koncentracyjnych tortur, i to są już na prawdę polskie obozy koncentracyjne. W Jedwabnym obciążył Polaków z holokaust.

    Gomułka

    „Gomułka bronił w tym kontekście „polskiej drogi do socjalizmu” ” i został oskarżony o „odchylenie prawicowo – nacjonalistyczne”
    „31 lipca 1951 zapadła ostateczna decyzja o jego aresztowaniu, które nastąpiło 2 sierpnia 1951 roku. Jednocześnie usunięto go z partii ” „Gomułkę więziono do grudnia 1954 roku ” „Gomułka oskarżył w odpowiedzi Bieruta o współpracę z gestapo w czasie okupacji i zagroził, że ujawni kulisy działalności partii i sowieckich agentów w kraju ”

    Komorowski:

    W czasie jego rządów Polska zobowiązała się oddać majątki obywatelom obcych krajów w efekcie zjeżdżają się do Polski Żydzi z całego świata i dyktują rządowi nazywanemu „polskim” co ma robić. Izrael zażądał od władz reprezentowanych przez Komorowskiego wypłacenia 65 miliardów dolarów tzw. „rewindykacji.”

    Czy można sobie wyobrazić, że Komorowski albo mąż pani Applebaum narażą się na zarzut „antysemityzmu” ?

    Gomułka:

    „W czasie jego rządów doszło do antysemickiej kampanii w 1968, która spowodowała masową emigrację Żydów z Polski ” 1)

    Komorowski:

    Wykształcenie stało się dobrem dostępnym głównie dla posiadających na to środki finansowe, dzieci słabszych finansowo warstw społecznych mają utrudniony dostęp do wykształcenia, szczególnie akademickiego. Wzrasta analfabetyzm. Stan szkół i służby zdrowia stale się pogarsza. Są przypadki śmierci w trakcie testów szczepionek na bezdomnych (Grudziądz 2009), lekarstwa są dla wielu niedostępne, UE testuje tzw. system „zdrowia” na Litwie zabijanie biednych chorych w miejsce ich leczenia. Dekulturyzacja
    społeczeństwa za pośrednictwem mediów, wulgaryzacja życia w tym płciowego.

    Gomułka:

    Masowe kształcenie, priorytetowy dostęp dla młodzieży z warst robotniczych i chłopskich. do wykształcenia akademickiego. Analfabetyzm praktycznie zaniknął. Popularyzacja książek i intensywna działalność wydawnicza, PWN wyspecjalizowany w wydawnictwach naukowych, encyklopedia. Ożywienie kulturalne: teatr, film, festiwale muzyczne, Konkurs Chopinowski o światowej randze.

    Komorowski:

    III Rzeczpospolita.

    Gomułka:

    PRL, Rzeczpospolita 2 i pół, albo lepiej bez numeru, bo różni się wyraźnie od II i III:


    Nie należy gloryfikować 25-lecia PRL, ale należy uwzględnić też warunki powojenne, w jakich Polacy dokonali czynów godnych uznania. Żydowski pomiot i ich konfidenci z drugiej „Solidarności” bezczeszczą pamięć pokoleń, które dopiero uczyniły z Polski krajem, jaki stał się interesujący dla rabusiów MWF, gdzie nic nie ma do zrabowania, nikt się nie będzie pchał.

    Nieźle byłoby zapoznać się z historią Polski a nie tylko z tą „GW”nianą obrzezanych okupantów, także w USA jest popularne obcinanie napletka. Żaden szanujący się Polak nie powinien kupować gadzinówek, gdyż w ten sposób finansuje on okupanta. Wystarczy, że wielu członków „Solidarności” pomogło „Grupie Komandosów” w zamachu stanu „transformacji ustrojowej”, wielu z nich jest przekonane do dziś, że są wielkimi bohaterami narodowymi, razem z Kostką Napierskim, nawiasem, też był agentem szwedzkim..

    Oddając pisanie historii w ręce okupanta, oddajemy się mu na jego łaskę i niełaskę.

    1) W marcu 1968 została zaktywizowana grupa dotąd „śpiących” żydowskich agentów Zachodu pod kryptonimem „Grupa Komandosów”, w skład której wchodzili m.in. Michnik, Gross (znany żydowski polakożerca), Kuroń i Modzelewski, która przygotowała cykl wystąpień młodzieży akademickiej. Grupa ta stanowiło trzon agentury, która dokonała de facto zamachu stanu, nazwanego „transformacją ustrojową”.


    @Pokręć (8):
    „Nie wiem, jak Wam, ale mi lepiej jest teraz. ” i odpowiedź @Agaton(2): „//Wzrost dezintegracji społeczeństwa, podziały, wrogość – 4%//
    Tylko 4%”

    @Metodysta „wyjechał z Polski” i trafił do „Do kraju wolnego od zsowietyzowania i towarzyszy radzieckich z importu.”, niestety nie zdradza zazdrośnie jaki to kraj, może Izrael albo USA, no w każdym razie cóś wspaniałego, jak choćby w/w raj UE, Litwa, w USA to nie żadni sowieci inwigilują go tym razem, nie, to są wspaniali agenci MWF. O ludziach takiego pokroju mówimy, gdy wspominamy bohaterów „Solidarności”, która tak się przyczyniła „Komandosom” i ich zleceniodawcom.

    Respekt przed demokracją, nowo zdobyta swoboda podróży pozbawiła Wolną Polskę prawie 10% ludności, której znaczna część wyjechała z ojczyzny „za chlebem”, i to jest sukcesem tego nowego systemu.

    @Easy Rider: „natomiast dzisiaj również trzeba być w jakiejś partii lub mieć dojścia, aby uzyskać pracę, niezbędną do normalnego przeżycia „, jak się jest w bandzie, to można nawet dobrze żyć, nie tylko przeżyć, ale czasem nie, gdy się umiera na „samobójstwo”.

    Ah, może się mylimy, ale chyba w 25-leciu PRL było mniej „samobójstw”. Przypadki śmiertelne były raczej na Rakowieckiej albo w walkach z naszymi nowymi przyjaciółmi banderowcami.

  32. Joannus said

    @ Maniek

    Ludzi z poglądami jak Pokręć i Metodysta nie sposób przekonać. Żywiona pogarda dla ojców i wspólbraci za to,że z PRL nie uczynili wyidealizowanej bogactej Ameryki zasadza się na bezdusznym materializmie Podejście materialistyczne ma to do siebie, iż zadowolenie dają tylko zdobywane dobra, najlepiej kosztem drugich i zaspokajane żądze. Empatia dla rodaków czy troska o dobro i rozwój narodu obce. Niech Polska ginie, ludzie pograżają się w nędzy i rozpaczy, aby im było dobrze bo to najważniejsze. Pamięć, że w PRL -U nie było komputerów, telefonow komórkowych, kredytowych i innych dóbr mocno boli.
    Historia pokazuje, że kiedy wiekszośc popada w pogardę dla własnego kraju, przychodzi szybko przewrót i upadek. Tak było w Rosji za Cara Mikołaja II przed wybuchem bolszewickiego przewrotu, tak było pod koniec lat siedemdziesiątych w PRL-u. przed 80-ym rokiem.
    .
    Czy wszelkiej maści ”artyści” i kabareciarze jak Laskowik, Pietrzak i inni plus Wolna Europa nie zrobili wiele aby jak najbardziej obrzydzić, zniechęcić i ośmieszyć społeczenstwu swoją Ojczyznęj. Była taka była, uzależniona od zewnętyrznych warunków i zaszłości, a mimo to radzaca sobie lepiej jak republiki radzieckie, czy szereg innych państw.

  33. maniek said

    AD 32.
    To nie są ich poglądy to tylko bardzo głupia propaganda.

    Tumany propagandowe ciągle piszą te same durnoty, pisze taki że na mieszkania się czekało he he.
    No bo przecież nagle po wonie mieli wyczarować miliony mieszkań dla wszystkich, oni nawet nie myślą co piszą.

    Polska przed wojną to nędza całkowita dodatkowo po wojnie nawet ta nędza została zrujnowana całkowicie.
    Kiedy to już 30 lat później w PRL Polacy byli majętni jak nigdy(WIĘKSZOŚĆ),
    – kupowali kilkukrotnie więcej nowych aut osobowych prywatnie jak dziś itd.
    – stać ich było na mięso i dobre odżywianie
    – stać ich było na jadanie w restauracjach

    – stać ich było na utrzymanie rodziny 5 osobowej (większość) z wykształceniem, wczasami edukacją itd.
    Dziś aby taką rodzinę utrzymać trzeba zarabiać 7tys zł netto, ale tyle zarabia pomijalne 2%, większość dziś nie ma pracy lub zarabia 800-1400zł.

  34. maniek said

    A taki bolek jako najniższy rangą robol który nawet zawodówki nie skończył to utrzymywał rodzinę 9 osobową (ŻONA NIE PRACOWAŁA)
    Dziś taki robotnik musiał by zarobić z 13 tys zł aby żyć jak on kiedyś z pensji prostego robotnika.
    Tyle że dziś 13tys to większość o ile ma szczęście i pracę zarabia w rok a nie w miesiąc.

  35. Joannus said

    Ad 33 Zgoda
    Także co do nędzy przedwojennej.
    Z terenu który jest w zainteresowaniu moich poszukiwan historycznych, wszystkie dosłownie majatki ziemskie pograżane w długach były licytowane. Gdyby nie wojna własciciele musieli by je stracić. A co mówić o ludności wsi. Złotówkę zarabiał człowiek za dniówke koszenia. Na przednowku głodowali. Wielu pracowalo na polu cały dzien za możność zebrania koszyczka dzikich gruszek. Kobiety chodziły z koszyczkiem jajek nawet 100 km do Warszawy aby zdobyć jakiś grosz.Tymczasem swoi mieli całkiem niezłe pensje 300-500 zł. Z dwudziestu kilku milionów pozyczki zewnetrznej na budowę dróg, wykorzystywano tylko ok.9, reszta rozpływała sie w towarzystwie wzajemnej adoracji plus odsetki dla lichwiarzy. Zresztą niema sensu mnożyć dalej przykładów.
    Za to żydostwo panowało wszędzie, żerując niemiłosiernie na biedzie. Potrafili na kwitach na pożyczone niewielkie pieniądze konieczne na lekarza i lekarstwa dopisywać po czasie zera. .

  36. maniek said

    Ad 35

    O potwornej nedzy Polskiej przed wojną jest wiele danych .
    Nawet w gównie GW był art amerykanina który to dokładnie wtedy opisywał, zwykłe buty to luksus który mieli nieliczni itd.

    Chłopi praktycnie niewolnicy chłopi pańszczyźniani choć niby oficjalnie wolni itd. itd.

  37. Zbyszko said

    Joannus, Oczywiście że działała cała agentura świadoma, bądź w postaci pożytecznych idiotów, która miała za zadanie obrzydzenie Polakom Polski. By wyjeżdżali na Zachód, by mieli wieczne kompleksy niższości, by pluli i sabotowali wszystko co polskie. Jeżeli ktos pracował uczciwie, to był od razu podejrzany politycznie. Do tych kabareciarzy dodałbym tych wszystkich bardów (jak np Kaczmarek, czy Kaczmarski czy jakoś tak) i zespoły rockowe jak np Perfect. A Polacy dali się nabrac i dalej dają sięnabierac na te różne kabarecizny i Perfecty. Ci kombartanci mają już zapewnione dozgonne lukratywne kontrakty (i tantiemy z granych już do znudzenia Autobirafii, Nie płacz Ewek, czy Lokomotyw do sprzedania) na różne święta miast czy kolorowe rewolucje, do czego doskonale się nadają.

  38. robert2360 said

    Jakże często zapominamy o „cichych” bohaterach walczących na tajnym froncie informacyjnym w okresie PRLu. Chwała bohaterom z polskiego, katolickiego i narodowego skrzydła z PZPR, SB, MSW, ect. ! Infiltrując te instytucje w duchu propolskim niejednokrodnie narażali się nie tylko na szykany ale i na fizyczne prześladowanie.

    Chwała bohaterom!

  39. revers said

    do szkoly milaski poki nie zrownaja z ziemia, lub z gownem monsatowym

    http://rustelegraph.ru/news/2014-08-15/Na-yugo-vostoke-Ukrainy-sorvano-nachalo-uchebnogo-goda-povrezhdeno-280-uchebnykh-zavedenii-17612/

  40. maniek said

    Ad 37

    Sama prawda ale to widać dopiero teraz po latach.

    Ja pamiętam PRL i z tym co mamy dziś to ku…. to była patriotyczna prawica, dziś promuje się pedalstwo, śmierć i wynarodawianie.

    A PRL ponoć był taki niedobry bo tępił pedalstwo, dziś „niby” socjaliści jak i inni promują zboczenia, dewiacje, zabijanie dzieci i starców
    To żadna lewica to są zorganizowane bandy które chcą niszczyć Polskę i Słowian na czele z PIS i innymi bandami.

  41. PRL jest z tych idei, ktorych prawdziwa wartosc widac dopiero po uplywie milleniow. Idea socjalizmu, czy komunizmu nie jest na glowy ludzi zindoktrynowanych przez serie filozofii, nie popartych PRAWDA, ktore zostaly przyjete przez ludzi, ktorym udalo sie przez przypadek wyrwac spod kontroli tych, ktorzy znali PRAWDE. Komunizm jest ustrojem dla niewielkiej populacji, ktora zna PRAWDE, i dzieki temu dysponuje zaawansowanymi technologiami pozwalajacymi na eksploracje Kosmosu we wszystkich jego wymiarach i bytach. Oczywiscie nie ma w nim systemu finansowego i wynikajacych z niego bzdur.
    Samo to jest deklaracja naszej cywilizacji o kompletnej nieznajomosci PRAWDY. O tym wszystkim staraly i staraja sie nas informowac Istoty tzw. Niebianskie, ktore od milleniow maja swe kolonie na Ziemi i maja na podgladzie nasz rozwoj, ale z miernymi rezultatami, jak sami wyczuwamy.
    Np. ich wyslannicy tacy jak Zoroaster, Budda, Arystoteles i in. uczyli – nie trzymajcje sie bezmyslnie zadnej slepej wiary, bo zamiast nauk stworzycie tylko religie, a te was oklamia. Zawsze myslcie, cud polega na nieprzerywaniu myslenia, na niezasklepianiu sie w jednej idei – wyciagajcie wnioski ze swych spostrzezen i wg nich korygujcie swe zycie. To jedyna droga do poznania PRAWDY.
    To samo przeslanie – ustami Tomasza podawal Jezus pod wplywem studiow Wiedzy Niebianskiej w Nepalu – wiemy juz dzis dobrze w jaki wredny sposob caly Jego przekaz zostal znieksztalcony i nagiety do realizacji celow przez gremia nie majace zadnego punktu wspolnego z PRAWDA, no i dlatego jest to co jest – chaos i pelna izolacja od PRAWDY.
    Dzis okazuje sie ( http://poloneum.com/libraryp.html#FO ) , ze 90% informacji o naszej historii jest sfalszowane i bez rewizji tego stanu rzeczy ta cywilizacja jest na kursie stracenczym. Nie ma to tamto. Bez PRAWDY nie ma przyszlosci, jest nedzna egzystencja i komedia z pomylek, ktora wlasnie przezywamy…

  42. Państwa opiekuńczego pragną??? To jest żart ponieważ państwo nie będzie się nikim opiekować i to tym bardziej, im bardziej o tej „roli” państwa się głośno krzyczy.

    To właśnie państwem trzeba się opiekować i na taka opiekę powinno się łożyć podatki a nie na jeb…e ośmiorniczki dla zasrancen i kameraden.

    Osobiście nie chcę TAKIEGO oszukańczego państwa opiekuńczego. Wolę takie, które mi się w nic nie wpier….la, nie okrada mnie z moich ciężko nierzadko zarobionych pieniędzy, pilnuje granic ojczyzny, integralności narodowej i porządku prawnego wewnątrz kraju. To się nazywa PAŃSTWO a nie takie co – „chooj, doopa i kamieni koopa…” Bo taki „sienkiewiczowski” „opiekuńczy” twór kosztuje nas o kilkaset miliardów rocznie za dużo…

  43. P.S. i żeby nie było… jestem za tym, że polska ziemia i to co na niej się znajduje jest NASZE i nigdy nie może być sprzedane komukolwiek kto się na tej ziemi NIE URODZIŁ. Owszem…wydzierżawić, użyczyć, itp. ale nie sprzedać. Polska należy do Polaków i do nikogo więcej.

  44. Joannus said

    Przed kilkunastoma minutami trafiłem przypadkowo zajrzawszy, na program na TV Warszawa o profesorze Janie Zachwatowiczu. W styczniu 1945 r. powiedział mniej więcej tak – niewazne dla kogo odbudowujemy Warszawe, odbudujemy ją dla Polski. Tenże architekt i historyk sztuki inwentaryzował przed wojną zabytki Warszawy, walczył w powstaniu i nadal inwentaryzował co sie jeszcze dało. Cały zespól dokumentacji wywiózł z W-wy do Pruszkowa nastepnie do Piotrkowa. Dzięki temu możliwa była odbudowa Starówki i wielu zabytków z Zamkiem Królewskim włącznie. . Kierował i nadzorował pracami odbudowy Starówki a potem Katedry św, Jana i Katedry gnieznienskiej w oryginalnych gotyckich formach a w koncu Zamku Królewskiego.Kierując BOS -em i jako Głowny konserwator zabytków czesto kontaktował sie z oficjelami, uzyskując korzystne decyzje, odwodząc ich od szkodliwych planów i projektów.
    Takich ludzi było wiele, gdziekolwiek postawił ich los. To jest też dziedzictwo PRL godne pamięci i naszego szacunku,,Dziedzictwo które niestety dla wielu przesłania ideologia narzucona zza granic Polski i zbrodne żydokomuny z tzw. okresu stalinowskiego.

    Jeszcze jedna refleksja, dla czyjej to korzyści połączone siły usraelsko-germańskie wyzwalały nas z ”komuny”. Tylko i wyłącznie dla swojej, nie oszukujmy się. Banda złodziei patrząc chciwymi rybimi ślepiami na nasz dorobek i nasze zasoby / min. potencjał wytwórczy i ludzki, wielki rynek/, spekulowali od lat przebierając nogami jak by tu uszczęśliwić ”wolnością” nasz Naród. Akurat prawda.

  45. maniek said

    ad 41

    Jaki znów opiekuńczy twór?
    Dzisiejsza liberalna neokolonia nic nie ma wspólnego z jakąkolwiek opiekuńczością, pomoc społeczna praktycznie nie istnieje dają 20zł miesięcznie 4,5Eu matce z dzieckiem.

    Twoje róbta co chceta, doprowadziło właśnie Polskę do katastrofalnej nędzy ludności, do wymierania Polski i potężnego rozwarstwienia, twe bzdury liberalne pozwoliły na skolonizowanie, okupowanie i b.szybkie niszczenie tego kraju.
    Twe podatki idą na niszczenie Polski promocje pedalstwa zabijania dzieci i starców
    Ale głównie twe podatki idą do takich jak ty którzy właśnie takie coś niby promują a później zabierają podatki aby osłużyć bangsterów bo to tam idą głównie podatki na lichwę międzynarodową a nie na ta twój wymyślony i mocno propagandowy „opiekuńczy twór”

  46. maniek said

    AD 43
    „” dla czyjej to korzyści połączone siły usraelsko-germańskie wyzwalały nas z ”komuny””

    Ja mam nieodparte wrażenie że oni tą komunę najpierw wprowadzili ale im się to wyrwało z pod kontroli więc postanowili to za wszelką cenę ją zniszczyć.
    Stalin wyrwał się z pod kontroli i wszystko szło nie tak jak to sobie wyreżyserowali ba nawet gorzej jak w ich najczarniejszym śnie, Rosja i państwa słowiańskie zamiast upaść całkowicie, rosły jak nigdy w swej historii.

  47. Boydar said

    Tytuł artykułu to najnowsza wersja „czy przestał pan już bić żonę ?”. I nawet nie chce mi się tego udowadniać. Sugestia Pana Akeja (14), że Gomułka był półgłówkiem, jest delikatnie mówiąc, niczym nie uzasadniona. Jeśli polega na prawdzie stenogram z nagranej, kilkugodzinnej rozmowy pomiędzy Wyszyńskim a Gomółką, to na półgłówka jawił się raczej ten pierwszy. Także ogólnie dostępne na YT wystąpienia towarzysza Wiesława, wskazują raczej na opinię skrajnie przeciwną.
    Pomijając aspekt, że o żadnym uznawaniu Komorowskiego jako Prezydenta Polski nie może być dla mnie mowy, zdecydowanie głosuję na Gomółkę; przynajmniej jak łgał to wyraźnie mrużył lewe oko. Po rządach (przyjmijmy takie uproszczenie) Gomółki czy Gierka, było co niszczyć i co wyprzedawać przez prawie 30 lat a i jeszcze trochę zostało. Po nierządach Komorowskiego i spółki, nie będzie to w ogóle możliwe. Więc o czym my tu qurwa rozmawiamy !

  48. maniek said

    Ad 46

    Pan Gomułka w porównaniu z dzisiejszymi wszystkimi łącznie sprzedawczykami
    ## to wielki mąż stanu i wielki patriota.

    Tumany propagandowe z GW reszty szmatławców potrafiły się nawet nabijać nawet z tego że żył skromnie.

  49. @45 MANIEK – jeśli napisałeś to do mnie to jeszcze kilka razy przeczytaj ze zrozumieniem a potem komentuj.

  50. Pampers said

  51. revers said

    no nie doczekanie, Putin rozdaje ludziom po 1 ha ziemi na dzialeczki i wlasna zielona produkcje bez pomocy gownianego monsato, gmo

    http://thebovine.wordpress.com/2009/08/09/in-1999-35-million-small-family-plots-produced-90-of-russias-potatoes-77-of-vegetables-87-of-fruits-59-of-meat-49-of-milk-way-to-go-people/

    z wyjatkiem elit od osmierniczek, ktore w ten sposob iluminuja swoj udzal w mafiach, skorumpowanych grupach interesu, wladzy cieni.

    A w Nürnberg w Ruskim sklepie kawiorek po 100 eurasko, nie na portfel gownojadow unijnych.

  52. Joannus said

    Ad 41 Polak Stanisław.
    ” ..To samo przeslanie – ustami Tomasza podawal Jezus pod wplywem studiow Wiedzy Niebianskiej w Nepalu”.

    Dopiero zauważylem, gdyż Pana komentarze pomijam jko wolnomyślicielskie – to obok czego nie mozna pozostać obojętnym.
    Panie głoś Pan sobie swą wspaniałą wiedzę niebiańska z Nepalu gdzie chcesz, nic mi do tego , ale zostaw w spokoju i nie szargaj świętego Imienia Bożego, Pana Jezusa.
    Nauki w Nepalu mogli i mogą pobierać ludzie zwichrowani psychicznie a nigdy Pan Nasz i Bóg Wszechmogący i Wszechwiedzący.

  53. maniek said

    AD 49

    Fakt troszkę nie doczytałem , jestem przewrażliwiony na funkcjonariuszy trolli z hasabry z którymi miałem już nie raz doczynienie.
    Ale teraz ty przeczytaj swój post 10x i mi powiedz czy nie promujesz syfu od którego WŁAŚNIE giniemy marnie.

    Cytat:
    „Wolę takie, które mi się w nic nie wpier….la, nie okrada mnie z moich ciężko nierzadko zarobionych pieniędzy”

    I się nie wpierd..ało do nich aż zydobankstezy przejęli wszystko a ty teraz masz całkowicie zmienioną percepcje mówisz tak jak oni tego sobie życzą bo cię w nadmierny sposób okradają.

  54. maniek said

    ad 49

    Z z tego co piszesz wyciągam wniosek że jesteś drobnym przedsiębiorcą bzzmenem polskim.
    To wiedz jedno że stoisz na straconej pozycji i strzelasz nie w tą stronę co potrzeba.

    Kto rządzi światem? kto ma ponad narodowe korporacje które wpływają na rządy wielkich państw a co dopiero neokolonię? kto dzięki podatkom,patentom itd. jutro doprowadzi cię do bankructwa?.

    Myśl

  55. Ad 52.
    Uszanuje Panska opinie, nie bede tutaj kontynuowal dyskusji, jednak pragne tylko zaznaczyc, ze nie przytaczam informacji niesprawdzonej.
    A juz zwlaszcza imie Tego Kogo Pan wymienil szanuje SZCZEGOLNIE, nigdy nie smialbym Jego Imienia szargac, a dlatego, ze jest jednym z tych, ktorzy mieli niezwykle rzadki przywilej poznac PRAWDE i za zycia zrobil wszystko, zeby poznac JA z samego zrodla.
    Fakty sa jednoznaczne i stoja murem nie do obalenia za tym co powiedzialem, a material dowodowy jest olbrzymi i rosnie lawinowo.
    Acha, w zwiazku z tym od przyszlego roku rusza miedzynarodowa globalna akcja: Wyprawa Jego Wielkim Sladem Po PRAWDE Dla Dobra Wszystkich Stworzen Etycznych. Akcja ta potwierdzi Kosmiczna Wielkosc i Wspanialosc Istot Znajacych PRAWDE.
    Nasza cywilizacja czekala na to odpoczatku swego istnienia i ten przelom juz sie zaczal.
    Pozdrawiam Serdecznie

  56. Romank said

    Maniek dobrze zaczales,,,,:-)))) ales wylazl- jak Kundzi…
    Jak tak bylo doskonale…to powiedz mi dlaczego zrobilo sie tak ch,,,owo????
    Nie w 80roku…kartki wprowadzili juz w 75..na cukier, kiedy na stacjach lezaly chaldy burakow przysypane sniegiem….
    Lekarz za przyjecie zony z dzieckiem bral paczke kawy z paczki z Francji…a komitety kolejkowe za mortadela i kiszka ustawialy kolejki juz w 77tym…Samochody byly na talony, a talony w szufladach biurek sekretarzy…nie kazdy mial zone kurwe, zatem i talonami dzielili nie wszystkich…
    W szpitalu nie tyle, ze nie leczyli ,,ale mogles z glodu zdechnac- jak ci z domu nie przyniesli jedzenia…chyba, ze w poliklinice milicyjnej …czy wojskowej…
    Dla mojej coreczki braklo inkubatora…bo byl zepsuty,,i nikt naprawil nikt 3 tygodnie… dziecina umarla..jak bylo naprawde -dowiedzialem sie po roku..zupelnie przypadkowo…zakazano im mowic,..ile innych noworodkow usmiercili w ten sposob???

    Zdaje sie, ze twoj puntk widzenia przyrosniety byl do siedzenia:-)_)__ oczywiscie produkowalismy wiecej kg obrabiarek na glowe niz salcesonu..ale wtedy nie widzialem ani jednego, ani drugiego… do Consumow wejsciowki nie mialem…a o pasztetowejk z papieru toaletowego mialem uczulenie…
    To nie strajki rozpieprzyly gospodarke…
    Ludzi ejedli meiso bo miei wlasne poza dystrybucja panstwowea..hodowali kury , kroliki swinki..dzis tam- gdzie staly owieczki i krowy porobiono tivi roomy…..
    Dzi poprostu nei wolno tego hodowac,,,nielegalne….”=___

    Strajki zaczely sie, bo ludzi chcieli ratowac swoje warsztaty pracy…szykowane do rozkradzenia przez takich towarzyszy….. jak ty….towarzyszu…macie kompleks psa..ktory wyje za starym lancuchem…bo micha wydaje mu sie dzis byla pelniejsza….ale to sie wam tylo tak wydaje…
    Tam sie nic nie zmienilo….nomenklatura sie uwlaszczyla i to wszystko….

    W jednym sie zgadzam..Gomulka to byl maz stanu….ktorego zastapiono zwyczajnym Ciulem …a potem juz tylko ciuliki..cienkie i maczane w kwasie solnym….

  57. akej said

    @ Boydar
    Gomulka byl polglowkiem. Nie wiem w jakim jest Pan wieku. Za czasow Gomulki bylem doroslym mezczyzna. Ten idiota spieprzyl wszystkie mozliwosci jakie dal mu pazdziernik 1956!!! Wszxyscy pokladali w nim nadzieje, a po pol roku odzipki zaczal po komuchowemu przykrecac srubke. Bylo coraz gorzej i gorzej az do czasu kiedy wylecial z siodla. Na prawde NIE rozumiem Panskiej wypowiedzi. Dopiero za Gierka cos pozytywnego zaczelo sie dziac. Nie wiem czy pamieta Pan jego strasznie glupawe przemowienia Gomulki? Sraczki mozna bylo po nich dostac.

  58. akej said

    @ 55
    Zapomnilem jeszcze dodac, ze za tego skurwysyna zlegalizowano aborcje – ktora byla poczatkiem upadku naszego narodu!!! O co wiec jeszcze Panu chodzi – Panie Boydar???

  59. maniek said

    AD 50 „Pampers ”

    Miałeś podobny nick na Gw gównie,powiedz mi „przyjacielu” dlaczego się nagle pochowaliście nawet tam i waszych nicków nie widać poza spalonym zigzaurkiem.
    Dlaczego już nie występujecie pod swymi starymi nickami i oficjalnie popieracie syjonistów, powiedz co cię stało pampersiku dlaczego zmieniliście nicki i czego się boicie?

  60. Marucha said

    Re 57, 58:
    Pan wydaje się zapominać, że Gomułka nie miał wolnych rąk, czego chyba uzasadniać nie muszę.

    Czy było „coraz gorzej”?
    Zależy, pod jakim względem.
    Gospodarka była stabilna, kraj bez długów, na mieszkania nie trzeba było czekać latami, była praca i pewność jutra.

    Zgoda, Polska była „siermiężna”. Trudno było np. o pisma pornograficzne. Teraz siermiężna nie jest.

    A co do tych słynnych przemówień Gomułki, z których jakże łatwo było się wyśmiewać i je parodiować – to więcej w nich było sensu, niż w jakiejkolwiek mowie jakiegokolwiek polityka z rządu po 1989 roku. Ale człowiek dopiero zrozumiał to po latach.

  61. Boydar said

    @ Pan Akej

    Nie potrafię nic więcej dodać do mojego (47) ani obronić postawionej przeze mnie tezy. Tak jak Pan słusznie zasugerował, nie pamiętam tamtych czasów; w 61 dopiero się urodziłem. Jednak i bez bezpośredniej obserwacji, Pańska argumentacja ma wadę logiczną, którą można próbować dowieść poprzez zastosowanie uniwersalnej prawdy – „brak dowodu nie jest dowodem braku”. Przedstawione przez Pana okoliczności są tylko widzialnym cieniem faktów. Jakie zaś były fakty, trudno dzisiaj jednoznacznie stwierdzić; choć i one w części znanej, przedstawiane są w różnym świetle. Co przeprowadził Gomółka, czego nie, po jaką presją lub szantażem przyszło mu dzierżyć ster, jaką siłą ognia dysponowali jego wrogowie, to wszystko jeszcze wyjdzie na jaw. Jak tam było, tak było, ale nie był idiotą. Idioty nawet sowieci nie ustanawiali na tak kluczowych stanowiskach. I co do tego nie mam wątpliwości.

  62. Boydar said

    Znowu ten wstrętny Pan Gajowy był szybszy (60) ode mnie.

    Nasze komentarze się świetnie uzupełniają – admin

  63. maniek said

    AD 56

    Ty porostu kłamiesz udając że niby bierzesz obiektywny udział w dyskusji, ty piszesz o niczym o przypadkach i starasz się udowodnić „nikłą patologię” jako normę w PRL, kawa z Francji itp. żarty
    Ja doskonale znam wasze pokrętne pisanie o niczym i odwracanie kota ogonem wasza prostacka propaganda już od dawna nie działa.

    Pan chyba nie do końca zrozumiał, o czym pisał p. RomanK. Na pewno nie jest on żadnym „propagandzistą”. – admin

  64. Boydar said

    🙂 🙂 🙂

  65. maniek said

    AD 56
    @ 55
    „”Zapomnilem jeszcze dodac, ze za tego skurwysyna zlegalizowano aborcje – ktora byla poczatkiem upadku naszego narodu!!! O co wiec jeszcze Panu chodzi – Panie Boydar???””

    Zauważ człowieku z propagandy że Polska po stracie kilkunastu milionów obywateli odbudowała swą populację w PRL bardzo szybko, dziś natomiast zbliża się do depopulacji po II WŚ.

    Więc mi tłuku propagandowy powiedz kto kogo morduje.

  66. KAZIMIERA said

    @43
    Jack Ravenno said
    :)) kiedyś o coś może spytam
    żeby nie było 🙂

  67. Boydar said

    Pani Kazimiero, ‚ta karczma Rzym się nazywa’,

    – „niech mu pan powie, że mnie może w dupę pocałować i vice versa”

  68. KAZIMIERA said

    funkcjonariusze do spania- jutro do roboty – wasz dzień.

    ” Polska należy do Polaków i do nikogo więcej”
    dlatego do was nie będzie należeć nigdy za każdą/żadną cenę.
    Panie Boydar, a ci :

    „A juz zwlaszcza imie Tego Kogo Pan wymienil szanuje SZCZEGOLNIE, nigdy nie smialbym Jego Imienia szargac, a dlatego, ze jest jednym z tych, ktorzy mieli niezwykle rzadki przywilej poznac PRAWDE i za zycia zrobil wszystko, zeby poznac JA z samego zrodla”
    z koleżkami – niech sami się całują w duuupę.
    Co też pewnie z lubością czynią.
    U nas mogą tylko przez dziurkę od klucza pozaglądać

  69. Romank said

    Maniek ,,,,w odroznieniu od ciebie nie gloryfikuje Komuny i nie klamie..wszystko co napislem jest prawda….zadnych uogolnien. Udowodnij mi, ze nie bylo tak- jak pisze~!

    Aborcja nie byla wymyslem Gomulki…ale wymogiem chwili.

    Ustawa z dnia 27 kwietnia 1956 r. o warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 1956 r. Nr 12, poz. 61) wprowadziła możliwość dokonywania aborcji przez uprawnionego do tego lekarza w trzech przypadkach (art. 1 ust. 1):

    gdy za przerwaniem ciąży przemawiały wskazania lekarskie dotyczące zdrowia płodu lub kobiety ciężarnej;
    gdy zachodziło uzasadnione podejrzenie, że ciąża powstała w wyniku przestępstwa;
    ze względu na trudne warunki życiowe kobiety ciężarnej.

    Ustawa zakazywała aborcji w przypadkach określonych w pkt 2 i 3, jeżeli zachodziły przeciwwskazania lekarskie dotyczące zabiegu przerwania ciąży (art. 1 ust. 2). Istnienie uzasadnionego podejrzenia, że ciąża powstała w wyniku przestępstwa, stwierdzało zaświadczenie wydane przez prokuratora (art. 2 ust. 1).

    Zabronione było:

    zmuszanie kobiety do poddania się zabiegowi przerwania ciąży (art. 3);
    dokonywanie zabiegu przerwania ciąży za zgodą kobiety, lecz wbrew przepisom art. 1 ustawy (art. 4);
    udzielanie pomocy kobiecie ciężarnej w dokonaniu zabiegu przerwania ciąży wbrew przepisom art. 1 ustawy (art. 5).
    …………………….
    W owym czasie mielismy tzw Baby boom…. i usilowano go kontrolowac przez nielegalne aborcje, dokonywane pokatnie i kosztujace wiele zyc mlodych kobiet, ktore umieraly zostawiajac za soba osierocony drobiazg….praktycznie na utrzymaniu ojca i lasce rodziny.

  70. Romank said

    GLownym bledem myslenia Manka et consortes jest, ze stawiaja teze….
    Ze to dzieki komunie w PRL nie zarlismy kitu z okien….
    a Prawda byla, ze to dzieki Polakom Pracujacym za bezcen na roli i przy piecach,,za marne grosze i najpodlejsze zarcie…Komuna miala sie czym chwalic…
    Gomulka byl polskim komunista – a nie zlodziejem…i nie nawidzial zlodziejstwa..i tepil na kazdym kroku. Znalem juego rodzine wlacznie z siostra pania Zuzia Gomulka krawcowa mieszkajaca w ich starym domu na Bialobrzegach w Krosnie , ktora nawet w domu gazu nie miala i uzywala prymusa- ktory ja poparzyl i zmarla…pamietam jej katolicki pogrzeb … przyjazd Gomulki w szarej starej jesionce i zdeptanych butach….
    Wlasnie kiedy mozna bylo odetchnac …zaczeli towarzysze wszystko krasc i zadluzac przyjmujac zachodnie kredyty i technologie za kredyty…zaciagajac petle dlugu…
    Dlatego zlikwidowali Gomilke ..mieli dosc siermieznego zycia..im chcialo sie zyc po pansku..Gomulka zachwycal sie, ze sasiad Miezin kupil dzieciom dwa rowery…..
    Tak…. Grecja, czy Wlochy startowaly tez z wielkiej biedy i zacofania…te kraje przegonily Polske wlasnie w latach 70tych….zastanawial sie ktos dlaczego????

  71. Kar said

    re:70….zastanawial sie ktos dlaczego????

    ichni..the Rebe byl jeszcze malutki w powijakach i nie naumial sie kantowac robola..

  72. Zbyszko said

    Joannus said
    2014-08-16 (sobota) at 19:58:57 … święta prawda. Oczywiście że należy oddzielic zbrodnie komuny od dorobku tamtych lat. Za zbrodnie przeważnie nie byli odpowiedzialni polscy komuniści. Polacy w PZPR przeważnie wywodzili się z katolickich rodzin (bo przecież kiedyś cała Polska była katolicka) chrzcili swoje dzieci i posyłali do Komuii św. To nie oni byli sprawcami zbrodni na Polakach. Gomułka dogadywał się z Wyszyńskim. To przecież nie kto inny jak tylko i wyłącznie Gomułka ogłosił to słynne hasło: „Tysiąc szkół na Tysiąclecie Państwa Polskiego”.

  73. Zbyszko said

    Gomułka tym hasłem „Tysiąc szkół…” dał wyraźny sygnał, że szanuje naszą polską Tradycję Chrześcijańską, Chrzest Polski w 966 r. a także, że patrzy z troską w przyszłośc Polski. Jakże to idea sprawdziła się w późniejszych latach, za Gierka, gdy ten dynamiczny rozwój polskiej edukacji był podstawą tego gierkowskiego postępu gospodarczego. Te polskie szkoły zawodowe, mogły byc wzorem dla innych, więc chyba dlatego ten sprawdzony wtedy model edukacji został tak skwapliwie zniszczony, „unowoczesniony” tymi szkołami marketingu i zarządzania, czyli de facto – szkołami obsługi programów komputerowych dla korporacji.

  74. maniek said

    Ad 70
    Cytat:
    „Wlochy startowaly tez z wielkiej biedy i zacofania…te kraje przegonily Polske wlasnie w latach 70tych…”

    Uprawiasz tu Pan kłamliwą propagandę
    Tu masz porównanie z Włochami w 1938r, Polska była już wtedy kilkukrotnie biedniejsza mało tego tę nędzę przedwojenną zruinowała komletnie wojna.

    http://prawica.net/37709
    Polska i Włochy w 1938

  75. Boydar said

    @ Pan Roman – ustawy aborcyjne miały (i mają, coraz większe) jeszcze jedno, mało poruszane tło; permanentne występowanie dyskwalifikujących wad genetycznych u żydzich płodów

    @ Pani Kazimiera – „ktoś nie śpi aby spać mógł ktoś”; „noblesse oblige” – „nie ma róży bez ognia”; ‚vice versa’ to prawie jak ‚said’

  76. semperparatus said

    Re.14 Akej…Zostaję przy swoim…Gomułka nie był półgłówkiem …był polskim patriotą który jak lew walczył o nasze Ziemie Odzyskane i granicę na Odrze i Nysie…poszerzał zakres niezależności Polski od ZSRR…prawie zupełnie zlikwidował kołchozy(spółdzielnie produkcyjne)i zwrócił ziemię chłopom…Repolonizował struktury państwowe i partyjne(po rządach trockistów w czasach stalinowskich).Był jednym z najwybitniejszych polskich polityków XX w…Nieświadomie realizował wiele z postulatów Obozu narodowego(prorosyjskość-proradzieckość,antyniemieckość,kurs polonizacyjny w polityce wewnętrznej)

  77. KAZIMIERA said

  78. Jack Ravenno said

    @49 MANIEK – wniosek nieprawidłowy. Po prostu rozumiem podstawy ekonomii i to wszystko. Sprzeciwiam się totalnemu liberalizmowi ponieważ nie wolno sprzedawać państwa jako takiego, ale jestem za tym aby państwo pełniło właściwe dla siebie role. Tak naprawdę wystarczy dobre prawo i jego przestrzeganie – jednak nie w Polsce, ponieważ Polska – jak się coraz dobitniej przekonuję – to nie państwo lecz stan umysłu i mentalność kukiełki TVN…

  79. Jack Ravenno said

    @68 KAZIMIERA – możesz się nielicho zdziwić. Części ludzi jeszcze zależy na Polsce i na tym żeby była ich a nie rzydów, tfu.

  80. KAZIMIERA said

    @79
    proszę się do mnie zwracać per „Pani” – wiek poważny i imię zobowiązuje
    i vice versal czy jakoś tak- tak a propos zdziwienia
    o jaką stawkę Pan grasz przy tym stoliku??

  81. Boydar said

    Słusznie, słusznie. Jeśli Pani AniaK zasługiwała na panianie, to Pani Kazimiera tem bardziej. A natura, to ona próżni nie znosi, organizacyjnie.

  82. KAZIMIERA said

  83. markglogg said

    Ad @21 Metodysta napisał:

    (…) Na szczęście na zachodzie isnieje już wielomilionowa polska emigracja.Im takich bredni nie wciśniesz.Co więcej. Kiedy dojdzie do wojny, bo że prędzej czy później dojdzie to jest pewne, będą wiedzieli po której stronie stanąć i kogo trzeba w Polsce wyrżnąć.
    A wy towarzysze tak jak żeście na ruskich czołgach przyjechali tak będziecie na nich wyjeżdżać.O ile będziecie mieli dokąd, a wasza ukochana matka Rosija nie zostanie zmieniona w nuklearną pustynię.

    Marucha odpowiedział:

    Zamienić Rosję w nuklearną pustynię… marzenie współczesnego troglodyty.
    Nie wracaj nigdy, śmieciu, do Polski.
    Admin

    Brawo Admin! Ten „Metodysta” to jakaś pieczołowicie zachowana w USA/Kanadzie jakaś banderowska narodowa gnida.

  84. Boydar said

    Tak, tak, krowa to piękny ptak …

  85. Griszka said

    Lachociąg (ten komentarz to chyba jedyna pozytywna rzecz z całego istnienia Sikorskiego) Metodysta widocznie ominął etap, w którym wszystkie elity przywiezione na sowieckich czołgach przeszły po 89 roku proces amerykanizacji.
    Przypomina on mi tych idiotów, którzy krzyczą, że w Polsce mamy jakichś „ruskich generałów” chociaż ci ludzie teraz służą NATO a za swoje usługi otrzymują wysokie odznaczenia od władz USA. Ostatnimi czasy szkolili ludzi do walki przeciwko Rosji (Gruzja, Ukraina). Teraz pilnujemy tajnych więzień CIA a NKWD już nie ma. Nasze myśliwce ćwiczą atak na Iran razem z USraelem i innymi jego koloniami, gdy w międzyczasie Rosja, Kazachstan, Chiny prowadzą wspólne manewry na Białorusi. To są oczywistości, które magiczni idioci nigdy nie pojmą w swoich małych rozumkach 🙂

    Metodysta to znowu ta sama emanacja RusskiegoFalusa, FanTomasza i wielu innych ksywek, z których korzystał, gdy ludziom nie kradł nicków jak ostatni wszarz z bezpieki. Posługując się ksywką operacyjną Menel Z Pragi, gimbus, gdy został postraszony banem na ip za podkradanie nicków, w przypływie szczerości wyznał, że mieszka w USA.
    Ch.j obrzezany czuje się wyjątkowo pewny, ale zapomina, że jak zacznie się międzykontynentalna wymiana atomówek to jego nędzne jestestwo też zostanie zredukowane do radioaktywnego pyłu a my tutaj w Polsce, zsowietyzowanej czy zamerykanizowanej będziemy bezpieczni – jak to w biednych dziurach bywa 🙂
    Trolla chyba boli też dupa, że zamiast na syjonistów europejskich, żydokomunę, teraz pracuje w pocie czoła na syjonistów amerykańskich, którzy ten cały burdel bolszewicki sponsorowali i teraz już w biały dzień korumpują polityków amerykańskich przez np. AIPAC i otwarcie mówią, że kontrolują Waszyngton 🙂 Goj nie może powiedzieć o tym głośno, bo to antysemityzm.

  86. Griszka said

    Ten sam pustak z Atlanty używa w tym wątku ksywki DinozaurMałoSympatyczny.

  87. akej said

    @ Marucha (60)
    Chyba przesadza Pan. Gomulka mial chyba najbardziej wolne rece ze wszystkich rzadzacych folwarkiem PRL. Niestety, byl ideowym komunista ograniczonym umyslowo przykrecajacym srube narodowi, ktory wyciagnal go z wiezienia! Wprawdzie dlugow nie bylo, ale i wolnosci slowa absolutnie nie bylo. Pamietam szykany jakie zastosowano wobec obchodow tysiaclecia chrzescijanstwa w Polsce. Posunieto sie nawet do tego, ze zachodnim reporterom odebrano filmy zrobione w czasie obchodow w Lubnlinie. Owszem, mozna bylo zyc – ale w prymitywizmie, w opoznieniu o cale dekady za krajami normalnie rozwinietymi. Mam nadzieje, ze tu Pan ze mna sie zgodzi. Dopiero Gierek majacy o wiele wiecej pragmatycznego oleju w glowie ale mniej swobody niz Gomulka, zaczal kraj modernizowac – i chwala mu za to!

  88. Marucha said

    Re 87:
    Moim zdaniem Gomułka miał bardziej związane ręce, niż Gierek. Ale nie chcę Pana przekonywać.

    A wychodził z założenia, ze lepiej żyć „siermiężnie”, niż w długach – i być jak najbardziej samowystarczalnym.
    Teraz nadrobiliśmy dekady opóźnienia za krajami normalnie rozwiniętymi… i co, podoba się Panu dzisiejsza Polska?

    Nie robię z niego geniusza, ale bez trudu można wymienić wiele rzeczy, które zrobił dla dobra kraju.
    Czy znajdzie Pan choć jedną taką rzecz u rządów od 1989 roku? Co to by było?

  89. Filo said

    87
    Akej
    Lepiej bylo zyc za Gomulki niz za Walesy. Gomulka nie byl ani prymitywny ani zlajdaczony czy skorumpowany.
    Mial natomiast poteznych wrogow: syjon, ktory mu robil straszna propagande.
    Przeciez juz chyba nawet do AKeja dotarlo, ze awanture w Czechoslowacji i studenckie rozruchy w Polsce w 1968 przygotowalo CIA bo sie powoli przymierzali do rozbiorki ZSRR. Gomulka mial duzo racji jak ostrzegal przed syjonizmem, ale nikt go nie sluchal. Znane byly prowokacje ubeckie i tworzenie niepokojow w Polsce.
    Zadziwiajaca jest przekora w polskim narodzie.
    Gomulka nam sie nie podobal.
    Zyda i syjona Walese sluchali niemal wszyscy!

    http://talbot.nowyekran.pl.neon24.pl/post/111782,tworzenie-judeopolonii

  90. Zbyszko said

    Polecam opinię samego Kardynała Prymasa Tysiąclecia Wyszyńskiego na temat kapitalizmu. Ale kto to wtedy chciał go słuchac, jak wszyscy słuchali „Wolnej Europy”:
    http://fides-et-ratio.pl/index.php/2013/07/kosciol-a-duch-kapitalizmu-ks-kardynal-stefan-wyszynski/
    A chyba nie było w Polsce lepszego Tandemu jak Wyszyński-Gomułka

  91. Joannus said

    Ad 90 Zbyszko
    Dzięki za ink do nader wartościowego wykladu.
    Cośkolwiek przy okazjii jeszcze dodam.
    Wczasach PRL ludzie jakby nie było cięźko pracowali dla Polski. Obecnie pracują dla siebie i obcych korporacji na niekorzyść współobywateli. A 3 miliony za granicami dla obcych, przewaznie struktur grzechu.

  92. Agaton said

    @Filo

    //Lepiej bylo zyc za Gomulki niz za Walesy. Gomulka nie byl ani prymitywny ani zlajdaczony czy skorumpowany.
    Mial natomiast poteznych wrogow: syjon, ktory mu robil straszna propagande.//

    Gomułka został wybrany przez tych tzw Żydów (Puławian), żydzi mogli za jego „kadencji” spokojnie wyjeżdżać na zachód, przesiedlać się, a tzw „wypędzenie” w ’68 roku, po wojnie 6 dniowej, to nic innego jak konsolidacja żydowstwa przede wszystkim w Izraelu, dotyczyło to krajów europejskich, arabskich, sowietów.

  93. Filo said

    92
    Agaton
    To jest wszystko prawda i prawda jest ze zawsze bedziemy miec zydow kolo siebie i na karku.
    Nie zmienia to faktu, ze wyksztalceni mlodzi ludzie kiedys nie musieli myc garow u zachodnich panow.
    Mlodziez nie byla nacpana narkotykami i mielismy inny sposob wartosciowania swiata.
    Bylo bezpieczniej i nikt sie nie bal nas puszczac na obozy wedrowne i harcerskie z meskimi wychowawcami. Z autostopu korzystala mlodziez bo nie miala pieniedzy na transport i kazdy kierowca to rozumial, ze pomaga studentom czy matko z dziecmi, ktore tez czesto korzystaly z autostopu.
    Teraz z autostopu moga korzystac tylko tirowki. Bo reszta w strachu ze ich zgwalca albo zamorduja.
    Nie bylo takiego poscigu za pieniadzem bo byly inne wartosci. Mlode dziewczyny nie wygladaly jak polatuchy z zamtuza w markowych stringach i z zapasem prezerwatyw w torebce. Bylo o czym z nimi pogadac.
    Za Gomulki budowalismy tysiac szkol na tysiaclecie. Teraz 4 tysiace szkol zamykamy i dalsze sa w planie. A trzebaby zamknac wszystkie szkoly bo i tak sa guzik warte.
    Kiedys mozna bylo planowac rodzine choc nie bylo latwo. Ale nie beznadziejnie.
    Mlodziez byla pod opieka calego spoleczenstwa: dom, rodzina, podworko, szkola, uczelnia.
    Spoleczenstwo bylo zdrowsze choc wszyscy palili papierosy.
    Teraz polski podatnik zapewnia opieke tylko i wylacznie dzieciom elit. I nie ma juz zadnej wiezi spolecznej.
    I nikt nie wierzy w poprawe.
    Klasy sredniej i rynku pracy tez juz nie ma. Jestesmy na wypomozkach u okupantow. Polskie wojsko morduje cywilow po swiecie. Budzet zzeraja nam wieczne wojny. Teraz USA musi sprzedac troche ‚towaru’ wojennego bo sa zadluzeni po uszy. NATO tez nie ma pieniedzy wiec sciaga i z Polski na nastepne zbrojenia.
    Za Gomulki tak nie wojowalismy z sasiadami!! Popieranie hitleryzmu bylo zabronione.
    A do tego bez przerwy strasza wojna. Zeby byl zbyt na ‚nowoczesna bron’.
    Polska kiedys nie musiala sie wstydzic swoich politykow. Zli czy dobrzy musieli miec jakies przygotowanie i zachowywac sie jak tako w miejscach publicznych. Nie wyobrazam sobie Gierka czy Gomulki ktory by jawnie reprezentowal inne panstwa albo latal po majdanach czy krzakach Kaukazu i podgladal obce armie.
    Nie wyobrazam sobie Gomulki czy Gierka zeby chujami i kurwami rzucali w miejscach publicznych!!! I nie wyobrazam sobie zeby zbuki i zboczence lataly po sejmie i troszczyly sie o pedalow bardziej niz o glodne bezdomne dzieci. Bezdomnych ani glodnych dzieci tez nie bylo.

    Nie bujajmy sie.
    Chcielismy miec lepiej. I jest to zrozumiale.
    Stalo sie tak, ze uwierzylismy ze nam tepak pomoze. I taki tepak wyruchal caly narod.
    A sam zostal multimilionerem i zapewnil swoim dzieciom byt radosny do konca zycia.

    http://onion.neon24.pl/post/103668,resortowe-dzieci-summa-summarum

  94. Boydar said

    Panie Filo, masz Pan u mnie odpuszczenie grzechów za trzy lata wstecz i rok do przodu. Tak skromnie to za systemowy brak optymizmu.

  95. Filo said

    94
    No pewnie. Nasz znajomy ktory ma 57 lat stracil 3 lata temu prace. Bardzo sie zmartwil bo go nigdzie nie chcieli przyjac. Facet jest po wyzszej uczelni.
    Ktos go namowi na pozyczke z Unii. Mial pecha bo te pozyczki z Unii to jeden wielki przekret. Wiec i to mu nie wyszlo bo przeciez teraz nie ma jak zakladac biznesu jak sie nie ma zadnego talentu do biznesu. Nie mozna od kazdego wymagac, zeby po 30 latach zatrudnienia nagle uczyl sie nowych trickow i do tego biznesowych. Corka jego skonczyla dwa fakultety bo myslala ze po drugim dostanie prace i w koncu wyjechala do Anglii gdzie pakuje bogatym ludziom prezenty. Dziewczyna ma prawie 30 lat i wiadomo ze nie ma zadnej szansy na ulozenie sobie zycia. No wiec nasz znajomy szukal pracy i go w koncu przyjeli na prowizje. Wiadomo ze nie zarobi na rodzine a ma jeszcze syna studenta na utrzymaniu. Przewaznie zyja z pensji zony ktora pracuje w szkole i co rok gryzie paznokcie czy jej nie zwolnia.
    Teraz w Anglii tez jest cienko, a do Polski nie ma po co wracac.
    Moja siostra cioteczna wzenila sie niby lepiej bo w kawalek ziemi w Malopolsce. Zalozyli z mezem i tesciami eko-turystyke. Niby bylo kilka lat dobrze po czym przyszly powodzie i obsuniecie terenu. Szlag trafil caly biznes a gnoj i scieki z kanalizacji zniszczyly budynki.
    Jak sie troche odbudowali, a czekali Bog wie ile na wyplacenie ubezpieczenia i to nie tyle co sie nalezalo, to teraz jest szajs nie zarobek bo turystow nie dostalo. Zbyt duzo rodzin w Polsce zostalo na lodzie kowbojskiego kapitalizmu. Trudno konkurowac z koncernami zagranicznymi. I nie mozna niczego zaplanowac bo nie dzialaja zadne mechanizmy.

    Panie Boydar
    Nieporozumienie obecnego systemu polega na tym, ze kazdy powinien sie tak ustawic zeby albo byc utalentowanym biznesmenem albo nieutalentowanym politykiem.
    Wiec sie zrobilo spoleczenstwo dla dwoch grup zawodowych. Podobno niezle jeszcze zarabiaja fryzjerki w dobrych dzielnicach i lekarze co pokatnie, przepraszam, prywatnie, dokonuja przeywania ciazy.

  96. akej said

    @Marucha (88)
    Prosze Pana – kazdy trzezwo myslacy przywodca narodu wie lub powinien bezwzglednie wiedziec, ze sila narodu jest jego liczebnosc – szczegolnie gdy ten narod jest polozony miedzy Niemcami i Rosja sowiecka rzadzona przez zydow! Wlasnie z tego powodu kompletnie dyskwalifikuje Gomulke za zlegalizowanie aborcji w 11 lub 12 lat po zakonczeniu wojny!!! Za 100%-owych rzadow zydow od 1945 do 1956r. wielodzietne matki dostawaly nagrody i dyplomy, lub nawet jakies tam mizerne nagrody pieniezne. Potem Gomulka, po wyjsciu z wiezienia zalegalizowal aborcje. Ile nas wtedy bylo? – Byc moze 26 lub 27 milionow. Przed wojna Polska liczyla 35 lub okolo 36 milionow mieszkancow. Tylko skonczony debil lub otwarty wrog narodu polskiego moze zdecydowac sie na taki krok!!! Prosze wiec Gomulki nie bronic.
    PS – Osobiscie uwazam, ze Gierek byl bardziej uzalezniony od ZSRR niz Gomulka – chocby ze wzgledu na powiazania rodzinne z Brezniewem i jego transferowym rublem, ktory rozpieprzal osiagniecia posuniec Gierka. Gomulka mogl po 1956r. pogonic zydow ze wszystkich stanowisk. Zamiast tego przykrecal spoleczenstwu srube typowego komunisty. Jednak wielu zydow zostawil i dlatego w koncu go wykopano. Prosze sobie poczytac ksiazke Brochockiego „Rewolucja marcowa”. Ten gosc pisze cakiem madre rzeczy.

  97. Marucha said

    Re 90:
    To proszę mi wytłumaczyć, dlaczego za Gomułki przyrost naturalny był o wiele większy, niż obecnie.
    A skupianie się wyłącznie na tym, co zrobił złego, z całkowitym pominięciem dobrych posunięć, nie ma wiele wspólnego z obiektywizmem.

  98. Boydar said

    O w mordę jeża, dopiero zauważyłem, że pisałem tow. Wiesława przez ó z kreską. Idę się pochlastać. Żegnajcie.

  99. @80 KAZIMIERA – proszę mnie nie ustawiać. Wisi mi kim pan/pani jesteś.

  100. Marucha said

    Re 99:
    A tak a propos… co się dzieje z naszą Panią Anią K?

  101. KAZIMIERA said

    @99
    Panie Jacku,
    przykro mi bardzo,że panu już tylko wisi……………:(

  102. Boydar said

    🙂

  103. Marucha said

    Re 101:
    Czy istnieją jakieś powody osobiste odczuwania tej przykrości, czy chodzi o ogólnoludzkie współczucie?

  104. KAZIMIERA said

    @103
    Ja tam lubię nawet Pana Jacka- tak samo jak on mnie darzy sympatią.
    Współczuję mu jako facetowi- bo już tylko niestety celibat zostaje…………..
    przykra sprawa, pan Panie Marucha też mógłby się użalić- w końcu nawet lepiej powinien pan to rozumieć…:))

  105. Marucha said

    Re 104:
    Użalić się można, ale nie wiem, czy mu wisi to, co Pani wydaje się mieć na myśli.

  106. KAZIMIERA said

    co by nie wisiało – odważny chłop, że tak publicznie się przyznaje………

  107. akej said

    @ Marucha (97)
    Odpowiedz jest niezwykle prosta. Po prostu ludziska z poczatku nie chcieli jakos tego przyjac. Potem wszystko poszlo „jak z gorki”. Oswoili sie z ta smutna rzeczywistoscia i zaczeli uwazac to swinstwo za cos normalnego…. Tak bylo i jest wszedzie na swiecie.

  108. akej said

    @ 107
    Z poczatku przyrost zaczal spadac powoli, a potem bylo coraz gorzej. Poprawil sie nieco za czasow Gierka kiedy sytuacja gospodarcza byla lepsza. A pozniej? – O tym lepiej nie wspominac! – I tak jest do dzis!
    Ps – Jest Pan bardzo uparty.

  109. akej said

    @ 107 i 108
    Dzisiejsze Niemcy sa od nas wieksze o przedwojenne woj. poleskie (nieco ponad 42 tys. km2 (przed reforma administracyjna z 1932r. kiedy powiat Sarny zostal przeniesiony z Polesia do woj. wolynskiego. Populacja Polski powinna stanowic wiec okolo 95% populacji szkoplandii – czyli w przyblizeniu 65 milionow. Gomulka wyraznie tego nie rozumial!

  110. Boydar said

    Nie chcę się wcinać między wódkę a zakąskę, ale przyzwoitemu facetowi w towarzystwie nic nie powinno … itd. Pani Kazia się filmów dla dorosłych naoglądała i teraz Jej żal jak sobie pomyśli. Zna Pani Kazia bajkę o kolorach ? Wiem że smutna, ale sorry, taki mamy klimat.

  111. Siggi said

    @-98 p.Boydar,nic się nie stało.Czy zaraz trza się chlastać?Nie lepiej wypic?Ja znalem tow.Jana Gomolke,tez robil w KC sekcja samoch.autobusowa-trancport w wydz.ogolnym.Jego „uuuuuu” było zamknięte z kreska.On kiedyś był Isek.KMiP w Zielonej Gorze.W l.70-tych Gierek go omijal a on Gierka jak szli po korytarzach KC. Dlaczego … ? To trza nam wyjasnic ,a nie chlastać się.
    Nalac se „Pejsakowki”i raz na jedna noge ,raz na druga.Tylko ostrożnie bo to 80% ma -swinstwo.Salut !

  112. Boydar said

    Panie Siggi kochany, problem nie leży (tfu !) mi w tym, że sprofanowałem Wieśka (nic mu już nie będzie), tylko w tym, że mi się mózg lasuje. Ale dziękuję za słowa otuchy 🙂

  113. Zdziwiony said

    Teraz za Bush’a kraj nam zarósł krzakami, a nasze morze stało się „morzem martwym”.

  114. krzysztof1942 said

    No tak, to wszystko co Państwo piszecie, to „walka buldogów pod dywanem” (w/g St. Michalkiewicza). A co nad „dywanem” ????

    W tym miejscu pochylam się nad ofiarami pierwszej bomby atomowej. Zginęliście – ale dzięki WAM przeżyłem 70 lat BEZ WOJNY.

    Niby nie na temat – a jednak …
    Niech mi ktoś powie, kto strzelał do robotników w 1970 roku ? Nie chodzi o rozkazodawców, a zwykłych żołnierzy ????

    Mówi się o nadreprezendacji żydów w UB i WSW, to fakt, ale kim byli bezpośredni siepacze, ci którzy bili i mordowali Polaków ??? W moim środowisku nazywano ich ukraincami !!!!
    No właśnie – to ukraincy byli tymi siepaczami.!!!
    W MO i dzisiejszej policji jest większość ukrainców !!! Jak możemy, my Polacy, spodziewać się traktowania przez policję po ludzku !!!

    Teraz mamy taką sytuację – w mediach żydzi, w policji ukraincy, w sądach żydzi, w rządzie żydzi i ukraincy, a gdzie Polacy ??? Władza ustawodawcza i wykonawcza jest w obcych rękach !!!

  115. krzysztof1942 said

    Władza ustawodawcza i wykonawcza jest w obcych rękach !!!
    Powinno być:
    Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza, jest w obcych rękach !!!
    Gdzie jesteśmy POLACY ???!!!

  116. JO said

    ad.115. Elita wymordowana lub wyrzucona z Polski a w PRL Bis – okupowani sa tylko Polacy….oraz cie squrviani co juz sa tylko Lemingami

  117. Boydar said

    Pierwsze tak sformułowane określenie sytuacji przypisywane jest Churchilowi, w Polsce był Kisiel, Michalkiewicz jest wyłącznie entym userem. To a’propos buldogów, Panie Krzysztofie. Poza tym, zgoda.

  118. Gość said

    Większość opinii „gromiących” Gomułkę (zostawił Polskę bez grosza zadłużenia, ale jakoś to umyka oponentom) i PRL są dokładnie powtarzaniem wciskanych schematów przez GW i innych szmatławców, które „pracowały” nad urabianiem opinii, które po jakimś czasie stały się „własnymi opiniami” (to jest dobrze opracowana sztuka manipulacji, jak widać po wpisach perfekcyjne psychiczne pranie…. Na początku lat 90-tych pojawiły się kolorowe szmatławce dla kobiet, porażające nie tylko kolorem, ale i tytułami np. takimi …”Zrobiła karierę, przestała być nauczycielką …została barmanką”!!!!) Kto dzisiaj szanuje nauczycieli tak jak kiedyś! Dla mnie chodzącej do świetnych PRL-owskich szkół, był to szok. Nauczyciele byli szanowani, nie pamiętam, żebym kiedykolwiek spotkała się z nauczycielem o kiepskich kwalifikacjach.
    Czyli małymi kroczkami można tak ukształtować myślenie, że zaczyna działać wg tego tytułu, a wprowadzane zmiany nie dziwią!
    Dzisiaj nauczycielka ma być młoda, najlepiej po licencjacie, nie musi mieć wiedzy, bo i tak rozwydrzonej bandzie niewiele przekaże, ale ma mieć papiery, podobać się uczniom , a z racji niewielkiego stażu i wykształcenia jest tania. Za rok, dwa zastąpi się ją młodszą „wersją”.
    W PRLu było życie, dzisiejszy nieudacznik, bez pracy ma jakieś talenty, marzenia i w PRLu mógł żyć, realizować swoje marzenia, skromnie, bo skromnie, ale miał życie, grono podobnych jemu znajomych, a poza tym czy ten nieudacznik nie był dużo lepszą wersją dzisiejszego „udacznika”! Dzieci i młodzież w szkole miały nie tylko bibliotekę , salę gimnastyczną (moja szkoła miała także basen!). Sama uczęszczałam na pozalekcyjne zajęcia w szkole (darmowe), np. kółko języka angielskiego, polskiego, matematyczne, chemiczne (doskonałe), zajęcia SKS (pływanie, siatkówka). Moje dzieci nie miały już takich zajęć, za byle jakie extra lekcje trzeba było dobrze płacić. Parki były zadbane, kilkanaście odmian magnolii zobaczyłam w ówczesnych łódzkich parkach, a dzisiejszy niszczejący ogród w Powsinie straszy zaniedbaniem i ginącymi roślinami, moje dzieci nie widziały i nie zobaczą prawdziwego zadbanego parku.
    NIGDY nie widziałam karła, w ostatnich 10 latach widziałam kilkadziesiąt osób (roczniki 1987 i wyżej), którym wystarczyłoby podać w odpowiednim momencie hormon wzrostu, w PRLu podawano go we właściwych dawkach, we właściwym czasie, gdyż w szkołach byli lekarze, pielęgniarki, dentyści, a hormon wzrostu dla dzieciaka zagrożonemu karłowatością był priorytetem (dzisiaj karmi się nim kulturystów i sportowców, z fatalnym dla nich skutkiem).
    Teatrów było wiele i można było doznać „przeżycia duchowo-artystycznego”, dzisiaj prędzej zniesmaczysz się i zgorszysz i to za duże pieniądze.
    Podwórka tętniły życiem, na niektórych rosły drzewa, kwitły bzy, na ławkach siedywali mieszkańcy kamienic i często wspólnie (nie grillowali!) grali na organkach, harmoniach, śpiewali , nie piszę o małym mieście, ale o dużej Łodzi (dzisiaj zniszczono zieleń, a podwórka wybetonowano i…w Polsce już nie ma życia podwórkowego, a dzieci piją piwo i bawią się w „słoneczko”, zrabowano naszym dzieciom nie tylko dzieciństwo, ale i niewinność. Większość naszych dzisiejszych dzieci to …półdebile.
    Polska była żywa, zaludniona, NIKT nie wybierał ze śmietników i NIKT nie zamarzał na ulicy.
    Nie piszę o polityce, nie piszę haseł propagandowych piszę TYLKO o różnicach w swoim życiu i moich znajomych i moich dzieci, ich przyjaciół. Od 10 roku życia piszę pamiętnik, więc NICZEGO nie wymyślam!
    Zgadzam się z panem Mańkiem, że rozwój kraju poszedł w niezaplanowanym przez architektów kierunku, nie o to chodziło!
    A puste półki, …nie byłam zainteresowana polityką, ale w tym wypadku dokładnie czułam odgórną manipulację, bo to stało się nagle, a „wyczyszczenie” półek było zbyt dokładne. Nikt głodny nie był, gdyż funkcjonowały małe sklepiki spożywcze, które zapewniały wszelki towar!
    Wpis wyszedł długi, przepraszam.

  119. Boydar said

    Jak na jeden z rozdziałów rozdział dobrej książki, to uważam, że w sam raz; może nawet trochę za kusy. Straszny smutek z niego bije …

  120. JO said

    ad.118. Tak , to wlasnie bylo. Przypolne jednak, ze bylo tez spedzanie na obchody 1 go Maja. Byla Falszywa Lekcja Historii, ze niby Niemcy w Katyniu a potem, ze to Ruskie. Cokolwiek sie robilo , bylo za lapowka, za chodami, za plecami. Czulo sie , ze Partia Jest Monopolem, Ze Policja jest Monopolem ale nie na Panstwo Narodowe a NIewolnicze.

    Byli ONi – PZPR, KS, SBecja….oraz NAROD.

    Zycie w PRL bylo ZYCIEM, choc w Kolchozie ale Zyciem, ktore tetnilo. Jednak czulo sie, ze Ktos Prowadzi Ten Kolchoz ZLE, ktos go Krepuje a NAROD nie wiedzial Kto…o przepraszam – RUSKIE….

    Potem, to juz byl JPII I Wielkie Przemiany…wyjazdy na JPII, wielka Milosc z KORem, Pluralizm, Luberalizm….I TRUPIA ZGNILIZNA.

    Ja nie znam lepszego Panstwa niz PRL. Mowie Prawde – nie znam leprzego Panstwa dla Polakow I Polskich Dzieci.

    Mam jednak jedna uwage, ze ta Chwila byla tylko na chwile zaplanowana I NIKT z GORY ale to NIKT z Polakow nie Pisnal nawet, ze to tylko na chwile, po ktorej bedzie tylko SMIERC.

    O to mam pretensje, ze niby majac Wladze – Gomulka, Gierek a przesralismy ja??? Czy moze ta wladza wiedziala, ze ma byc przesrane….. I po prostu zdradzila?

  121. Forged said

    @118 napisała: „Zgadzam się z panem Mańkiem, że rozwój kraju poszedł w niezaplanowanym przez architektów kierunku, nie o to chodziło!”

    A ja twierdzę, że „rozwój” kraju poszedł DOKŁADNIE w zaplanowanym przez „architektów” kierunku. Zgodnie z wytycznymi „Programu Dostosowawczego” przywiezionego z gabinetu Sorosa przez Balcerka.
    Jedynie głupiemu motłochowi wmówiono, że będzie miał Pewex w każdym sklepie, i że jeszcze będzie go na te cuda stać.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d blogerów lubi to: