Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    osoba prywatna o O paranoi giedroyciowych i bar…
    Boydar o Transmutacja biologiczna – ską…
    JackTheCrasher o Wolne tematy (08 – …
    bryś o UE chce „położyć łapę” na lasa…
    brys o UE chce „położyć łapę” na lasa…
    Czytelnik z Północy o „Hiszpańscy” nurkowie na…
    Krystian Szeliga o O paranoi giedroyciowych i bar…
    Anucha o Ukraina na skraju przepaści! M…
    Anucha o „Hiszpańscy” nurkowie na…
    Sudbina Srba o Wolne tematy (08 – …
    Anucha o UE chce „położyć łapę” na lasa…
    Kojak o UE chce „położyć łapę” na lasa…
    antoni o O paranoi giedroyciowych i bar…
    gnago o Transmutacja biologiczna – ską…
    4Kartofle o Transmutacja biologiczna – ską…
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

Czy znacie 15 mitów dotyczących średniowiecza?

Posted by Marucha w dniu 2014-11-24 (Poniedziałek)

Mity mitami… ale czy przeciętny polski niedorozwój w ogóle wie, na jakie lata przypadało Średniowiecze? Jak długo trwało? Czy zdaje sobie sprawę, jak bardzo różne od siebie były okresy Średniowiecza? Z czym mu się kojarzy Średniowiecze, oprócz zacofania i ciemnoty, o czym dowiedział się z żydowskich mediów?
Admin

Zapoznajcie się z 15 mitami dotyczącymi średniowiecza

1. Ludzie w Średniowieczu wierzyli, że ziemia jest płaska.
Praktycznie każdy średniowieczny uczony uważał, że ziemia jest okrągła. W XIX wieku jednak rozpowszechniano pogląd, iż ludzie w średniowieczu myśleli, że ziemia jest płaska. Był to dobry przykład popierający popularne przekonanie, jak bardzo ten okres był zacofany.

2. Prawo „pierwszej nocy” naprawdę istniało.
W XIX-wiecznej Francji popularnym przekonaniem było, że pan miał wiele stałych ‚praw’ do swoich wieśniaków, łącznie z prawem do spania z każdą panną młodą w jej noc poślubną. Nie istnieją jednak żadne odnotowane przykłady takich praktyk w Średniowieczu.

3. Wikingowie nosili hełmy z rogami.
Wikingowie i inni średniowieczni wojownicy nigdy nie nosili nakryć głowy z rogami – nie byłyby one zbyt pomocne w bitwie. To skandynawscy artyści w XIX wieku zaczęli dodawać rogi w wizerunkach Wikingów.

4. W Średniowieczu istniały wyszukane narzędzia tortur.
Istnieje cały szereg różnych strasznych narzędzi tortur – na przykład Żelazna Dziewica, Gruszka Cierpienia czy Rozdzieracz Piersi. Jednak chociaż mówi się o nich w większości jako o średniowiecznych narzędziach tortur, tak naprawdę zostały one wymyślone całe wieki później.

5. Średniowieczni myśliciele spierali się o to ile aniołów mogło tańczyć na główce szpilki.
W bardziej współczesnych czasach uczeni, którzy chcieli ośmieszyć teologię średniowiecza twierdzili, że ówcześni ludzie kłócili się o tak niemądre kwestie jak na przykład „ile aniołów mogło tańczyć na główce szpilki?” Nie ma jednakże żadnego zapisu na taki temat ze Średniowiecza.

6. Pasy cnoty były zakładane kobietom, aby je powstrzymać od uprawiania seksu.
Legenda głosi, że kiedy średniowieczni panowie jechali na krucjatę, upewniali się, że ich żony pozostaną im wierne poprzez otaczanie ich talii pasem zamykanym na klucz. Prawda jest jednak taka, że pasy cnoty nigdy nie były używane w Średniowieczu. Po raz pierwszy zostały użyte w XIX wieku i były wynikiem ówczesnej fascynacji narzędziami tortur z czasów średniowiecznych.

7. Woda w Średniowieczu była tak zanieczyszczona, że ludzie pili jedynie wino i piwo.
Ludzie w średniowieczu unikali zanieczyszczonej wody, istniały jednak liczne źródła czystej wody wykorzystywanej do picia. Powszechnym zwyczajem było dodawanie wody do wina, aby osłabić jego moc.

8. Zamek Neuschwanstein jest zamkiem średniowiecznym.
Zamek Neuschwanstein jest opisywany jako jeden ze wspaniałych średniowiecznych zamków w Europie. Tak naprawdę jednak Ludwik II Bawarski rozpoczął jego budowę w 1869 r. Jak wiele innych w Europie zamek ten powstał w oparciu o romantyczne wyobrażenia wyglądu zamku, ale w rzeczywistości niewiele ma wspólnego z prawdziwą średniowieczną twierdzą.

9. Ludzie wierzyli, że pomidory są trujące.
Warzywa te nawet nie były dostępne w średniowiecznej Europie. Zostały one przywiezione z Ameryki Południowej w XVI wieku i wkrótce potem zostały docenione i powszechnie używane z większej części Europy.

10. Ludzie nie przekraczali 30 roku życia w Średniowieczu.
Wskaźniki długości życia w Średniowieczu były niskie ze względu na to, że istniało dużo większe ryzyko śmierci niemowlęcia lub starszego dziecka z powodu różnych chorób [a także śmierci na wojnie – admin]. Długo panowało przeświadczenie, że długość życia przeciętnej osoby w Średniowieczu wynosiła ok. 30 lat. Nie oznacza to, że osoba w tym wieku była uważana za starą lub umierającą. Dopiero ludzi po 50 roku życia uważano za osoby w podeszłym wieku. Jeśli średniowieczny człowiek zdołał przetrwać do wieku dorosłego, istniała realna szansa, że dożyje sześćdziesiątki lub siedemdziesiątki. [W rzeczywistości szansa ta była praktycznie taka sama, co dzisiaj – admin]

11. W Średniowieczu nie używano sztućców.
Ludzie w Średniowieczu nie jadali wszystkiego rękami. Noże i łyżki były powszechnie używane, a widelce pojawiły się w Bizancjum w VI wieku, a we Włoszech w XI wieku.

12. Średniowieczni ludzie nigdy nie podróżowali.
Przekonanie, że ludzie w Średniowieczu rodzili się, dorastali i umierali nie opuszczając swoich wiosek jet bardzo mało prawdopodobne. Wiele różnych zapisów dowodzi, że ludzie podróżowali, a nawet przenosili do innych części Europy. Nawet wieśniacy chodzili na pielgrzymki, odwiedzali kościoły i klasztory zarówno we własnym kraju jak i za granicą.

13. Średniowieczni ludzie byli zawsze brudni i nie dbali o higienę osobistą.
Średniowieczni ludzie tak naprawdę zażywali kąpieli i starali się utrzymywać czystość. Grzebienie i inne przyrządy kosmetyczne także były powszechnie używane.

14. Średniowiecze kobiety nie miały żadnych praw
Kobiety w średniowieczu mogły dziedziczyć, kupować i sprzedawać nieruchomości, prowadzić interesy i miały wiele innych praw (w zasadzie niektóre prawa zostały im odebrane we Wczesnej Epoce Nowożytnej). Przekonanie, że były praktycznie niewolnicami swoich mężów jest bardzo mylne.

15. Wszyscy ludzie w średniowieczu byli skrajnie pobożni i posłuszni Kościołowi.
Chociaż wiele osób w Średniowieczu było skrajnie pobożnych, istnieją zapisy, iż urzędnicy kościelni często się skarżyli na dużą liczbę osób pozostających objętymi na praktyki religijne. Możemy również znaleźć zapisy, że nawet wieśniacy mieli własne, odbiegające od oficjalnych nauk Kościoła, poglądy na temat religii, a teologowie często się ze sobą nie zgadzali w różnych kwestiach.

Źródło: www.medievalists.net
http://historykon.pl

Komentarze 34 do “Czy znacie 15 mitów dotyczących średniowiecza?”

  1. Nemo said

    „Praktycznie każdy średniowieczny uczony uważał, że ziemia jest okrągła.”

    Jak najbardziej. I nie mogło być inaczej, gdyż ludzie w średniowieczu brali na poważnie Słowo Boże.

    „Sceptycy twierdzą, iż Biblia powinna być bardziej precyzyjna i używać słów ‚kula’ bądź ‚kulista’ przy opisie Ziemi. Jednakże w rzeczywistości ludzie świadomi kulistości Ziemi rzadko kiedy mówią, iż nasza planeta jest kulista – dużo częściej słyszymy, że Ziemia jest okrągła. Poza tym, użycie słowa ‚okrąg’ w odniesieniu do nieba nie może oznaczać płaskiego okrągłego dysku, lecz ewidentnie wskazuje na sferyczny kształt nieba. ”

    http://potop-exodus.w.interia.pl/ewolucja/opisziemi.html

  2. „… ale czy przeciętny polski niedorozwój w ogóle wie, na jakie lata przypadało Średniowiecze?… ”
    Swietne pytanie! 🙂
    I zeby nie wyjsc na kompletnych idiotow, radze od razu wziac pod uwage FAKT, ze dodane mamy do kalendarza 1150 lat, co bylo niezbednym manewrem politycznym „z roznych obiektywnych przyczyn”. Czas juz przestac byc „polskim niedorozwojem” – wystarczy pogooglowac kluczowe slowa.

  3. Krzysztof said

    Co do 5 punktu to nie mogę zgodzić się.Nie chodziło o anioły na główce od szpilki tylko wprost przeciwnie,o diabły.Wiemy przecież,że nazwę to,siły zła,pragną aby ludzie nie znali prawdy o prawdziwej historii świata i tą historię wymyślają taką jaka im właśnie w danej chwili pasuje.

  4. Marucha said

    Re 2:
    Panie Stanisławie, sam jeden Kościół Katolicki posiada dokładne kroniki, m.in. wszystkich panujących papieży.
    Proszę się nie wygłupiać.

  5. Kózka said

    Powszechna opinia ludzi, z którymi rozmawiam jest nastepująca: żyjemy co raz dłużej. Mi jakoś cieżko to przełknąć, mając na uwadze to, jakim syfem jesteśmy karmieni (i jakim sami się karmimy). Czy znają państwo źrodła, mogące rozwinąć moja wątpliwość?

  6. lopek said

    Ze średniowieczem jest podobnie jak z I RP. Jaką to potężną kupę lewactwo na**ało na polską szlachtę – a przecież kiedyś Polska była potężna dzięki szlachcie. Jeżeli szlachcie się powodziło to i chłopi nie cierpieli biedy.
    Słowem, oświecenie to początek ściemniania. Obecnie doszliśmy do apogeum owego ściemniania.

  7. ad 4.
    Panie Gajowy, Pan dobrze wie, ze ja sie nie wyglupiam, nie czas na wyglupy. Sa starodruki, ktore jednoznacznie pokazuja sposoby datowania, i widac w nich po nazwisku kto, kiedy i za ile zmienil sposob datowania naszej historii, ale odbiega to od tematu, zreszta od tej afery sa inni, ja tylko mowie jak jest, bo uwazam, ze moi Rodacy zasluzyli na PRAWDE.
    Bez tego ta nasza pozal sie Boze cywilizacja nie moze juz isc dalej, dojechala do stacji ‚Koniec’. To dokladnie dlatego mamy narastajacy globalny konflikt, w ktorym chodzi przede wszystkim o zneutralizowanie tej wlasnie informacji. W jej posiadaniu jest m.in. Rosja i wlasnie oglasza to swiatu. Rosja to potomkowie Riszich, ktorzy od poczatku istnienia bialej rasy posredniczyli miedzy Malymi Czarnymi i Gigantami Paljakami rzadzacymi swiatem z bazy w Lehu w Nepalu. Wszystko wskazuje na to, ze Rosjanie maja dzis od naszych Niebian dyrektywy, na ktore nikt ze smiertelnych nie ma najmniejszego wplywu. Znana nam jest jedynie taka informacja: 2015 – 2022. Co by to nie oznaczalo, to juz bardzo nieodlegla perspektywa i pozostaje poki co slodka tajemnica Rosji. Pozdrawiam.

  8. sorki, ta informacja brzmi: ‚2017-2022’

  9. Nie Mam Nicka said

    Lopek @

    Musi pan jednak przyznać, że tzw. ”demokracja szlachecka” przyczyniła się do upadku I RP. Szlachta jak każda elita dbała o własny tyłek, a nie o los Ojczyzny. Wystarczy przypomnieć czym była możliwość zawetowania sejmu przez jednego tylko posła, poddanie się Szwedom przez naiwną i chciwą szlachtę w Ujściu, kretyńskie przywileje dające arystokratom więcej władzy niż królowi.

    Najlepsze czasy dla Polski to monarchia absolutna Bolesława Chrobrego, z zawodową armią wojów i bez władzy szlachty. Za Chrobrego byliśmy nad Dunajem, w Słowacji, Czechach, za odrą i w Kijowie. Szlachta I RP nie mogła się dogadać nawet w sprawie pieniędzy na wojsko, a na wojnę wybierała się (cytując Henryka Sienkiewicza) jak sójka za morze!

  10. JKowalski999999 said

    Cytowany tu niedawno abp. Wielgus, twierdził, że liczbą diabłów na końcu szpilki owszem zajmowano się, ale dla celów ćwiczebnych. Jak zrozumiałem, chodziło o popularny temat ćwiczenia scholastycznego dla studentów.

  11. Tralala said

    ad 6

    „zyjemy coraz dluzej” jest chyba wynikiem statystyki: mamy mniejsza smiertelnosc niemowlat i dzieci, wychodzi wiec, ze srednio zyjemy dluzej.

    Tak właśnie jest.
    Poza tym opanowano wiele epidemii (pomorów).
    Admin

  12. lopek said

    Nie Mam Nicka @
    Demokracja polska w omawianym czasie okazała się bezbronna wobec niedemokratycznych, potężnych sąsiadów. Po prostu demokracja nie może być wyspą otoczoną przez tych, którzy w demokracji upatrują dla siebie zagrożenie. Potem jurgielt i równia pochyła.
    W sumie ma Pan rację.

  13. akej said

    @ 9
    Nieprawda!To wlasnie szlachta byla ta warstwa spoleczna, ktora bardzo dbala o dobrobyt Polski. Problem polegal na tym, ze krolowie – szczegolnie Jagiellonowie i Wazowie NIE sluchali jej rad. Raz tylko Kzimierz Jagiellonczyk posluchal ich i odzyskalismy Pomorze Wschodnie. Zygmunt Stary przyjmujac Hold Pruski popelnil kardynalny blad – bo powinien wcielic Prusy Ksiazece do Polski. Jeszcze glupszym okazal sie Zygmunt III Waza gdy zamias wcielic Prusy do Polski zostawil je Hohenzollernom. Gdyby sluchali jej glosow – szczegolnie tej szlachty z zachodniej czesci kraju, przede wszystkim Wielkopolski, to w krotkim czasie odzyskalibysmy wszystkie ziemie piastowskie do linii Odry, a moze nawet wiecej. Ale Janowi Olbrachtowi zamiast isc na zachod sposobalo sie isc na wschod i poniesc kleske w lasach Bukowiny. Po Unii Lubelskiej (1579) szlachta utracila swa pozycje. Zachodnia czesc kraju obumarla politycznie. Zaczely sie wynaturzenia bo do glosu doszla magnateria, ktora dbala tylko o siebie, a nie o dobro kraju. Oczywiscie chaos ten byl poglebiony przez reformacje.

  14. Guła said

    Dobrze ta szlachta wielkopolska radziła Zygmuntowi III Wazie ino jak przyszło co do czego to dudy w miech pod Ujściem i jako pierwsi wyrzekli się Polskości.

  15. Jacek said

    ad Nie Mam Nicka #9

    prosze Pana szlachta to byla klasa wojskowa. To szlachcic mial obowiazek stawic sie jako wyposazony zolnierz z odpowiednim zaopatrzeniem i czeladzia w wypadku wojny. Polska szlachta dawala niezwyczajne swiadectwo hartu ciala i ducha jak rowniez oddania Ojczyznie, rowniez wtedy gdy Ojczyzna byla w polozeniu rozpaczliwym. O ten etos szlachecki upomnial sie Sienkiewicz (Henryk) zarwno w Trylogii jak i w Krzyzakach ( ktos powiedzial, ze polskie rycerstwo pojechalo pod Grunwald rycerzami a wrocilo szlachta – to poswiecenie dla ojczyzny czyni szlachcica). Moralny upadek satnu szlacheckigo w Polsce rozpoczal sie od rozprzestrzenienia sie kacerstwa (to juz nie sredniowiecze), to wlasnie kacerstwo bylo przyczyna zdrady pod Ujsciem.

  16. Filo said

    1
    Nemo
    Bardzo wielu zeglarzy i wszyscy zeglarze arabscy wiedzieli ze ziemia jest kulista. Koran opisuje 12 planet na orbicie dookola slonca.
    Mikolaj Kopernik nie ukrywal, ze w „O Obrotach cial niebieskich korzystal tez ze zrodel arabskich.
    Slynni podroznicy opierali sie na tych wiadomosciach i dlatego probowali objechac swiat dookola.
    A papieze tez bywali rozni i czesto nawolywali wiernych do pojmowania swiata tak jak papiez pojmowal.
    Wiele osob wyobraza sobie Sredniowiecze jak wielki klasztor z eremitami w srodku.
    Raz plaskosc Ziemi byla szalenie wazna- innym razem nikogo nie obchodzilo.
    Sredniowiecze, tak jak kazda epoka mialo ogromny wachlarz ludow, spoleczenstw i przekonan.
    Bilismy sie z poganami i handlowali z poganami. Bralismy niewolnikow a i sami wioslowalismy na galerach. Zdobywalismy grody i fortece, budowali miasta.
    Byli ludzie bardzo wierzacy, byli pustelnicy, biczownicy, religijni ale nie fanatyczni mieszczanie. Warstwa rycerska bardzo pobozna i zabobonna bo oprocz Boskiej opieki wierzyli w strachy i duchy. Byli sceptycy i nawet swietokradcy. Niektore rozprawy sredniowieczne granicza z bluznierstwem, ale tez i ludzie inaczej patrzyli na swiat bo go nie mogli ogladac z okna samolotu.
    Sredniowiecze nie powstalo w ciagu jednego dnia. Na Sredniowiecze nalozylo sie mnostwo doswiadczen z poprzednich epok. Rycerstwo, mieszczanstwo i arystokracja zwiedzaly obce kraje, nie tylko jako patnicy, pielgrzymi czy walczacy w obronie Grobu Chrystusa. Jezdzili dygnitarze po calym sredniowiecznymi antycznym swiecie. Walczyli z Saracenami, Turkami, Wikingami. Rody arystokratyczne zenily swoje latorosle z zamorskimi moznowladcami. Nie mozna sobie wyobrazic Sredniowiecza bez podrozowania nie tylko w poszukiwaniu Holy Graala, czy ogniem ziejacego smoka, ktorego trzeba bylo pokonac, zeby sie rycersko sprawdzic. Za rycerzami wlokly sie maruderzy, ktorzy korzystali z lupow wojennych.
    Trudno zreszta objasniac wedrowki sredniowieczne komus kto nie zna Beowulfa, nie czytal sag skandynawskich, czy historii Wenecji.
    Kobiety w Sredniowieczu mialy rozne losy bo testosteron istnial od czasow Adama, ale tez i od czasow Adama baba miala duzo do gadania i karmila chlopa czym chciala oraz namawiala do roznych rzeczy..
    Natomiast prawnie kobieta byla bardziej chroniona niz obecnie. Nie wolno bylo jej gwalcic czy zmuszac do malzenstwa. Mialy wieksze prawa do wlasnosci niz teraz. I nie musialy placic za edukacje. Na dworach oczywiscie byli prywatni tutorzy ale dlatego pobudowano uniwersytety glownie dla biednych (sic!) i dlatego sie nazywaly: universitas – powszechny.
    Kobiety tez sie szarogesily i w Sredniowieczu. Anglicy kiedys nakrecili znakomity film na podstawie „Opowiesci kanterberyjskich’ Chaucera. I zakonnice, mieszczki czy zony kupcow mialy bardzo duzo ciekawych rzeczy do powiedzenia.
    Natomiast damy serca zawsze byly bardzo szanowane.
    Bardzo polecam Przygody mistrza Patelaina – sredniowieczna satyra paryska. A byly jeszcze opowiesci lotrzykowskie i sowizdrzalskie przygody. Sredniowiecze to bardzo dynamiczny okres w dziejach ludzkosci.

    Scholastyczne dyskusje osmieszane przez marksistow: ile diablow zmiesci sie na koncyu szpilki , czy slynne „Czy Bog jest wszechmogacy: Czy potrafi stworzyc taki kamien, ktorego nie moglby uniesc” .. itp wbrew pozorom zawieraja odwieczny problem ludzkosci: materializm v. idealizm i cwiczenie granic ludzkiej wyobrazni oraz testowanie wiary. No i erystyka (sztuka mowienia – dyskutowania) byla traktowana bardzo powaznie. Wlasnie cwiczono sie na takich abstrakcyjnych tematach, dla wprawki i dla imponowania innym. Teraz jakos tak sie porobilo, ze ludziom sie wydaje, ze byly to JEDYNE tematy w Sredniowieczu bo o innych papiez zabronil rozmawiac.
    My mamy teraz o wiele glupsze tematy, o qrwa, przepraszam, ” warsztaty” dyskusyjne: czy pedalstwo to choroba czy przyzwyczajenie; i czy rozroznianie plci jest grzechem oraz ile kamieni pieciokilowych moze uniesc kobieta w ciazy w ramach rownouprawnienia.
    Juz nie wspominajac takich kompletnych bredni, ktorej kobiecie jest lepiej w zyciu: bogatej muzulmance czy biednej Amerykance?.
    Z zajec perwersyjnych na pierwszym miejscu mozna postawic uprawianie demokracji, korej wykladnikiem sa demokratyczne wybory.
    Niektore dyskusje na portalach czy wiesci w gazetach sa wyraznym dowodem na to, ze stoimy u progu bardzo wczesnego Sredniowiecza. Albo jeszcze gorzej.
    Nasz stosunek do pieniadza (drukowanego) przypomina zachwyt jaskiniowca nad szklanymi koralikami.
    Ludzie!
    Kudy nam do Sredniowiecza! Nie musielismy pic fluorowanej wody i zajadac sie toksynami.
    A wieze Babel mielismy przeciez od czasow biblijnych.

    No to moze porozmawiamy o wspolczesnych mitach: demokracja, rownouprawnienie, prawa humanitarne, negocjajce pokojowe, amerykanska hegemonia, suwerenne panstwa, walka z terroryzmem, itp.

  17. NC said

    Ostatnie zdanie w Punkcie 6 wydaje sie przeczyć Punktowi 4.

  18. matirani said

    Filo, G.K.Chesterton pisze, w swojej Historii Sredniowiecza Wielkiej Brytanii, ze pracowano srednio 22 tygodnie w roku. reszte czasu poswiecajac na podróze, lowienie ryb czy …prace spoleczne. Pelna zgoda.
    To tylko obzydliwi koczownicy nam obzydzaja ta piekna epoke rozwju nauki i kultury. Pozdrawiam. MAcko

  19. matirani said

    oups – sorki za fotke, chcialem tylko linka do knigi… wymazalbym ale nie wiem jak…

    http://www.amazon.com/Short-History-England-Glorious-Nation/dp/1610392310/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1416862049&sr=8-1&keywords=short+history+of+england

    Kliknięcie na obrazek przekierowuje na stronę książki na witrynie Amazon – admin

  20. Joannus said

    Ad 13 Akej
    Ma Pan rację.
    Jacy to jesteśmy teraz mądrzy w osądzaniu szlachty, nie mylić z magnatami głownie litewskimi.
    Za błędy monarchów, Jagiellonów i Wazów ma odpowiadać.
    I Rzeczypospolita osłabiona wojnami szwedzkimi wybrała Sasa bo obiecywał zasilenie dużymi sumami.
    Przed 11 laty wykształcone społeczeństwo dokonało czegoś podobnego, opowiadając się w referendum z Unią, bo liczyli na duże pieniądze i swobodne wyjazdy do euroraju, zresztą wielu nadal liczy.

  21. TomUSAA+ said

    Moje trzy grosze: z tego co wiem, to pierwszymi, którzy używali widelca byli Serbowie. A Średniowiecze było chyba najszczęśliwszym okresem w dziejach Europy.

  22. towarzysz0 said

    A ja szukam dowodu, dlaczego nam warto wrociś do Średniowiecza. Ale moęe zanim do tego dojdę, muszę odpowiedzieć na pytanie – czy życie poczynając od epoki rewolucji przemysłowej, bądź epoka nafty jest życiem na kredyt, życiem nie moralnym. Wychodząc z założenia, że nie ważny jest cel, lecz ważne są środki. Ważna jest droga, którą świadomie wybieramy. Rozumiem, że to założenie jest ważne dla osoby religijnej.

    Równolegle, zastanawiam się – na przykład, czy nie jest prawdą, że w wyniku przemysłowej rewolucji podążamy do przepaści ekologicznej. nie mówię, tu o ewentualnych wojnach atomowych. Bardziej prozaicznie – brak pitnej wody. Więc byłby to argument dla agnosty albo ateisty.

  23. Mordka Rosenzweig said

    Artykul,

    Ja pan Mordka dziekuje pan Gajowy sze napisal o pasy cnoty, bo pan Mordka ma bardzo szczegulny problem i prosi wszystkie czlowieki o pomoc.

    Mianowicie pan Mordka zauwaszyl sze moje Salcie od pewien czas zaklada pas cnoty.

    Jak pan Mordka zapytal swoje Salcie czego sie obawia, bo chyba nie pan Mordka, to moje Salcie powiedzialo sze bardzo sie boi myszy.

    Ja pan Mordka sie bardzo zdziwil i powiedzial, sze nie ma sie czego bac, bo nawet jak sie mysz tam dostanie to pszeciesz nie pszeszyje. Wtedy moje Salcie sie bardzo smiertelnie obrazilo na pan Mordka.

    Acha jeszcze jedno. Czy czlowieki wiedza czy sa pasy cnoty dla panuw?

    Pan Mordka mysli sze powinien sobie to zakladac na noc.

  24. Marcin said

    „13. Średniowieczni ludzie byli zawsze brudni i nie dbali o higienę osobistą.
    Średniowieczni ludzie tak naprawdę zażywali kąpieli i starali się utrzymywać czystość. Grzebienie i inne przyrządy kosmetyczne także były powszechnie używane.”

    Za to w czasach oświecenia we Francji nadworne kobity miały podręczne młoteczki do ubijania wesz i pcheł. Nawet perfumy nie pomagały.

  25. Marucha said

    Re 24:
    Zamiast się myć zlewały się perfumami. A potrzeby fizjologiczne załatwiano np. pod schodami.

  26. akej said

    @ Marcin (24)
    Prosze wierutnych glupot nie wypisywac i nie kompromitowac sie!

  27. akej said

    @ Gula (14)
    Wypisujesz takie same anrony jak o Semanie! Chyba w mojej wypowiedzi wyraznie powiedzialem, ze po Unii Lubelskiej szlachta utracila swoje wplywy i zachodnia czesc Rzplitej obumarla politycznie! Wowczs decydowala MAGNATERIA a nie szlachta. Obudz sie, dziecino, bo szlachta nie miala wtedy NIC do powiedzenia!!!

  28. akej said

    @ Ton (21)
    Gratylacje. Trafil Pan w 10tke!!!

  29. akej said

    @ Gula (27)
    Zapomnialem dodac tutaj somobojcze wplywy „oswieconej”
    reformacji.

  30. Filo said

    19
    Matirani
    Nie pamietam czy Chesterton o tym pisal, ale napewno jest w Trevelyanie i u Warda a takze w ‚Story of Mankind’ Van Loona o tym kto wywolywal i kto zarabial na wojnach juz w Sredniowieczu:

    To co nam zostalo wspolnego ze Sredniowieczem to wojny wywolywane przez lichwiarzy:
    Kosciol w Sredniowieczu usilowal ograniczyc wojny feudalne na ktorych tylko zbijali majatki zydowscy lichwiarze:
    http://lustro-blizna.blogspot.com.au/2013/09/koscio-usiowa-w-sredniowieczu.html

  31. Filo said

    24
    Marcin
    Sauny byly bardzo znane i uzywane przez Slowian.
    Nawet wiejskie pospolstwo i gmin praly plocienne ciuchy w rzece czy jeziorze.
    Pchly i wszy dzis przynosza dzieci ze szkoly.

    Byly bardzo powazne powody, zeby w Polsce wprowadzono obowiazkowe ablucje pod prysznicem na golasa, zanim Polak wejdzie do basenu!
    Wlasnie ze wzgledu na marna higiene osobista roznych entuzjastow kapieli.

    Franek kupil bilet wstepu na basen ale go stojkowy co bilety sprawdza i wpuszcza na teren basenu. .
    Kolega Franka interweniuje: Chlop mo bilet ta jak kazden zaplacil to czemu ni ma prawa sie wykompac?.
    Stojkowy:
    My go znamy. On sika do basenu
    Kolega:
    Przeca my wszyscy sikomy.
    Stojkowy:
    Ale un z trampoliny.

  32. Agaton said

    ad 14

    //Bardzo wielu zeglarzy i wszyscy zeglarze arabscy wiedzieli ze ziemia jest kulista. Koran opisuje 12 planet na orbicie dookola slonca.
    Mikolaj Kopernik nie ukrywal, ze w „O Obrotach cial niebieskich korzystal tez ze zrodel arabskich.//

    A skąd ci Arabowie powzięli tę wiedzę? i nie tylko tą.
    Mikołaj Kopernik korzystał też ze znacznie starszych zródeł, czemu dał wyraz.

  33. Filo said

    32
    Agaton
    Tak sie zlozylo, ze w Sredniowieczu oficjalnie przyjeto wersje Platona.
    W starozytnosci bylo wiele rozmaitych teorii i wersji wszechswiata.
    Arabowie korzystali tez z wiedzy poprzednikow ale w czasach Sredniowiecza byli specami od konstelacji i zeglarstwa. Zeglowali nie tylko po morzach ale i po pustyni. Byli zawodowymi kupcami i zwozili rozne cacka i pysznosci z bardzo dalekich krajow. Europejscy zeglarze korzystali z map arabskich w swoich probach dotarcia do Chin.
    Starozytni Grecy rzadko wyplywali poza slupy Herkulesa ale wiedze o gwiazdach mieli ogromna, odziedziczona po Egipcjanach i medrcach Babilonu a takze starych ksiegach Indii. Arabowie byli tez znakomitymi astronomami i matematykami. Omar Khayyam, autor slynnego Rubayata, ktory piekna poezje pisal i ukladal horacjanskie piesni byl przede wszyskim matematykiem i astronomem.
    Mikolaj Kopernik byl katolikiem. Wielu medrcow Sredniowiecza doskonale znalo osiagniecia starozytnych i wbrew temu co chcemy teraz wierzyc, wielu katolickim medrcom znane byly dziela arabskie, chocby skromny przyklad Awicenny. Naukowcy swiata zawsze mieli ze soba kontakty w kazdej epoce bez wzgledu na oficjalna polityke czy konflikty i podboje..

    To tylko teraz Rosjanie sie wkurzyli i radza Amerykanom zdobywac kosmos na miotle i wypuszczac rakiety z trampoliny.

  34. matirani said

    re30 Filo, dzieki za linka.
    Mój natomiast zostal zmieniony, bo chodzilo mi o ksiazke GK Chestertona
    http://www.gutenberg.org/files/20897/20897-h/20897-h.htm
    Ten link jest lepszy, bo jest tekst do poczytania a na ‚mazonie do kupienia, choc… na Kundlu swietnie sie czyta bo ma sprawny slownik – a czytajac klasyków to pomoc sie przydaje.
    pozdr
    Macko

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d blogerów lubi to: