Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

Boże Ciało – to Pan Jezus domagał się ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi

Posted by Marucha w dniu 2017-06-15 (czwartek)

Boże Ciało jest jednym z najważniejszych świąt obchodzonych w Kościele katolickim.

Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele.

Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia, w których to sam Pan Jezus domagał się tego.

Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) – w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w Ciało i Krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypadłości takich jak smak, wygląd, forma itp. Wiązało się to z coraz mocniejszymi wpływami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Kościoła zachodniego.

Wraz z ogłoszeniem dogmatu, wzrosło zainteresowanie kultem Eucharystii, która przestawała być jedynie elementem liturgii, lecz coraz mocniej postrzegana była jako dowód na trwałą obecność Chrystusa na Ziemi. Święto eucharystyczne przypadało w tym okresie zwyczajowo w Wielki Czwartek w czasie, którego – zgodnie z tradycją ewangeliczną – Jezus po raz pierwszy dokonał przemiany chleba i wina w swoje Ciało i Krew.

Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Około 1207 r., jako szesnastoletnia dziewczyna, przeżyła pierwsze widzenia, choć były one jeszcze mgliste i niezrozumiałe. Zgodnie z tradycją hagiograficzną dopiero kilkanaście lat później, w 1245 roku, św. Juliannie ukazać miał się Chrystus, który w widzeniu domagał się ustanowienia święta Eucharystii na pierwszy czwartek po święcie Trójcy Przenajświętszej. Pod wpływem tych objawień bp Robert ustanowił w 1246 r. święto Bożego Ciała, początkowo dla diecezji Liege oraz zainaugurował pierwszą procesję eucharystyczną ulicami miasta.

Wkrótce zaczęto jednak wysuwać przeciwko Juliannie oskarżenia o herezję, a decyzję o wprowadzeniu święta Bożego Ciała w diecezji Liege, uznano za przedwczesną. Zarzuty te spowodowały, że święto przestało być obchodzone.

Sprawa święta Eucharystii nie została jednak zapomniana. Problemem tym zajął się późniejszy biskup Verdun, a od 1261 papież Urban IV. Do ostatecznego uznania święta Bożego Ciała za powszechne, papieża skłonił cud eucharystyczny, jaki miał miejsce w Bolsenie (w środkowych Włoszech) w 1263 roku. W czasie jednej z Mszy św. podczas przemienienia, kapłan zauważyć miał, że z konsekrowanej hostii zaczynały spadać krople krwi. Poplamiona krwią chusta została przesłana papieżowi, który w tym czasie przebywał w Orvieto w Umbrii. Urban IV umieścił relikwię w tutejszej katedrze, a pod wpływem fascynacji cudem rozpoczął aktywne starania, których celem miało być ustanowienia święta Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa.

Ułożenie liturgii i tekstów odczytywanych w czasie święta, papież zlecić miał samemu św. Tomaszowi z Akwinu, który na tę okazję stworzył jeden z najpiękniejszych hymnów kościelnych pt. Pange lingua.

11 sierpnia 1264 r. Urban IV ogłosił bullę Transiturus de hoc Mundo, na mocy której Boże Ciało stało się świętem całego Kościoła. Śmierć papieża przeszkodziła jednak ogłoszeniu bulli. Dokonał tego papież Jan XXII (w 1334 r.), natomiast papież Bonifacy IX polecił w 1391 r. wprowadzić święto Bożego Ciała wszędzie tam, gdzie jeszcze nie było ono obchodzone.

W Polsce jako pierwszy wprowadził to święto bp Nankier w 1320 r. w diecezji krakowskiej. Pod koniec XIV wieku w Kościele katolickim w Polsce święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach. Było ono zawsze zaliczane do świąt głównych. Od końca XV w. przy okazji tego święta udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem.

Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono później niż samo święto. Pierwszym śladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami.

W XV w. procesje eucharystyczne odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i Polsce. W Niemczech procesję w uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę, dlatego przy czterech ołtarzach śpiewano początkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego błogosławieństwa.

W Polsce zwyczaj ten wszedł do „Rytuału piotrkowskiego” z 1631 r. Rzymskie przepisy procesji zawarte w Caeremoniale episcoporum (1600 r.) i Rituale romanum (1614 r.) przewidywały jedynie przejście z Najświętszym Sakramentem bez zatrzymywania się i błogosławieństwo eucharystyczne na zakończenie.

Źródło: KAI
WMa
http://www.pch24.pl

Komentarzy 12 to “Boże Ciało – to Pan Jezus domagał się ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi”

  1. JerzyS said

    Podziwiam wytrwałość i ,
    to, że Chrystus czekał na ten ludzki gest aż do progu tego stulecia – do Soboru Laterańskiego IV (1215)

  2. Rick said

    Ja to się zastanawiam jak posoborowa hierarchia inspirowana dziełami Szatana, jak ta hierarchia zniszczy te Święto. To że już niszczy to wiadomo, bo niszczą wszystko, co katolickie a nie posoborowe.
    Może ktoś wie w jaki sposób dokładnie to przebiega ?

    Być może tak, że mówi się, że Chrystus jest tylko „symbolicznie” w Monstrancji – jak stwierdziła katolicka dziennikarka w tvp info ?
    Na moją głowę, w tych procesjach, nie ma żadnego „symbolicznego” Chrystusa ale rzeczywisty.
    Ciekawe co posoborowa masa judeokatolicka myśli na ten temat ?

  3. Isia said

    … a u mnie, w święto Bożego Ciała, podczas Mszy świętej, ksiądz odczytywał z ambony, jak sam zapowiedział, fragment z księgi powtórzonego prawa … żydowskiej księgi … judeizacja Kościoła Katolickiego trwa w najlepsze …

  4. Dziad Wernyhora said

    @2 Na początek – przeniesienie Święta Bożego Ciała na Niedzielę.

    Pan Jezus powiedział „pierwszy czwartek po święcie Trójcy Przenajświętszej” – no to jest okazja żeby się zbuntować i zrobić po swojemu.

  5. revers said

  6. revers said

    .. lub wycinki rezerwatow na zielone swiatki
    .https://s23.postimg.org/ojrpsz2x7/wycinka1.jpg

  7. Andrzej BR said

    Święto Bożego Ciała powinno być

    obchodzone uroczyście w Poznaniu w

    Sanktuarium Najświętszej Krwi Chrystusa,

    nie ma godniejszego miejsca tam

    cały KEP winien leżeć na posadzce,

    którą zrosiła krew podczas Cudu Eucharystycznego

    znanego pod nazwą „Trzech Hostii” – powinni tam leżeć i

    płakać nad sobą . . .

  8. […] https://marucha.wordpress.com/2017/06/15/boze-cialo-to-pan-jezus-domagal-sie-ustanowienia-uroczystos… […]

  9. Nie uroczystość Ciała i Krwi Pana Jezusa, tylko samego Ciała. Uroczystość Krwi Pana Jezusa przypada 1 lipca i wprowadzono ją o wiele lat później od święta Bożego Ciała. Pawełek VI – mistrz w destrukcji liturgii katolickiej – podczas rewolucji liturgicznej złączył oba uroczystości w jedno, przez co 1 lipca stał się „zwykłym dniem” a lipiec przestał być poświęcony Krwi Pańskiej. Ale tylko dla modernistów. Dla tradycyjnych katolików tak, jak w maju czci się Matkę Bożą, jak w czerwcu Serce Pana Jezusa, tak w lipcu czci się Krew Pana Jezusa. W kościołach powinny być odprawiane po Mszach nabożeństwa lipcowe!

  10. markglogg said

    Ot, „Księżna Anastazja” w całej swej krasie:

    czytać więcej, jeśli Gajowy zezwoli:

    https://wiernipolsce1.wordpress.com/2017/06/08/malo-religijne-uwagi-na-temat-xiii-wszechslowianskiego-zjazdu-w-rosji-od-moskwy-do-piotrogrodu/

  11. Listwa said

    @ 10 markglogg

    Nie w tym problem, ze nie pozwoli, problem w tym , ze ten tekst jest g**no gó**niane warty,

    Chory głupi tekst. Poza fragmentami o statku i kanałach.

  12. Listwa said

    „Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) – w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w Ciało i Krew Chrystusa”

    – tu jest widoczna funkcja i zadanie dogmatu.
    Kościół w sposób jednoznaczny sformułował prawdę o rzeczywistości , którą umysł ludzki nie jest w stanie sam uchwycić, a jednocześnie jest ona istotna dla zbawienia, rozwoju i prawidłowego kształtowania wiary i postawy. Dogmat opisuje i podaje prawdę o decyzjach Pana Boga i stanie rzeczy zaistniałych z woli Pana Boga.

    Z drugiej strony jednocześnie, jest to punkt zwrotny dla osób, które wcześniej kwestionowały prawdę o rzeczywistości lub kwestionowały ją po ogłoszeniu dogmatu, Z chwilą kwestionowania prawdy po ogłoszeniu dogmatu wyłamują się z Kościoła i tracą szanse na zbawienie z racji przyjęcia fałszu i zejściu na błędną drogę.

Sorry, the comment form is closed at this time.