Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    lewarek.pl o Wolne tematy (48 – …
    Lily o Wolne tematy (48 – …
    Siekiera_Motyka o Myśleć trzeba. Myśleć!
    Lily o Wolne tematy (48 – …
    Yah o Myśleć trzeba. Myśleć!
    Maciejasz o Wolne tematy (48 – …
    NyndrO o Vucic jako model współczesnej…
    Yah o Myśleć trzeba. Myśleć!
    Jabo o Vucic jako model współczesnej…
    Kar o Myśleć trzeba. Myśleć!
    JOIGNAC o Wolne tematy (48 – …
    Adrem o Vucic jako model współczesnej…
    Yah o Wolne tematy (48 – …
    Yah o Myśleć trzeba. Myśleć!
    Boydar o Wolne tematy (48 – …
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 516 obserwujących.

Zgryzoty z wolnością

Posted by Marucha w dniu 2019-05-09 (Czwartek)

Było trochę strachu w związku ze strajkiem nauczycieli, ale w końcu tradycji stało się zadość i w poniedziałek rozpoczęły się egzaminy maturalne – na początek z języka polskiego. Tym razem emocji było trochę więcej, niż zwykle, bo zanotowanych zostało ponad 120 alarmów bombowych w szkołach, ale na szczęście – wszystkie fałszywe – jak to u nas, gdzie nic nie dzieje się naprawdę.

Zauważył to w swoim czasie nawet Lech Wałęsa wspominając, jak to „oni udawali władzę, a my – opozycję”. I tak już zostało do dnia dzisiejszego, a żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się postępowaniu obozu „dobrej zmiany” oraz obozu zdrady i zaprzaństwa.

Na pierwszy rzut oka toczy się między nimi wojna, ale niepodobna nie zauważyć, że w sprawach naprawdę istotnych dla państwa, obydwa obozy zachowują się identycznie.

Ale mniejsza z tym, bo tym razem chodzi o matury, a ściślej – jeden temat maturalny z języka polskiego, który brzmiał: „Czym dla człowieka może być wolność”.

Myślę, że to bardzo trudny temat, również ze względu na moment, w jakim tegoroczne matury się odbywają. Bo pierwsza trudność sprowadza się do pytania – dla jakiego człowieka? Na przykład człowiek narodowości niemieckiej o nazwisku Hegel, który nawet i dzisiaj uchodzi za filozofa, twierdził, że wolność to „uświadomienie sobie konieczności”.

Nie da się ukryć, że to pogląd nader osobliwy choćby dlatego, że dobrze odzwierciedla nastrój człowieka, za którym właśnie zatrzasnęły się bramy więzienia. Sam kiedyś tego doświadczyłem i pamiętam, jak od razu uświadomiłem sobie wtedy konieczność. Ale nie wymagajmy zbyt wiele od filozofów. Zwróćmy uwagę, że o ile w naukach przyrodniczych od czasów starożytnych nastąpił niewyobrażalny postęp, to w filozofii nic takiego się nie stało.

Ale bo też, o ile w starożytności filozofia była rodzajem syntezy całej ówczesnej wiedzy, to dzisiaj dokonanie czegoś takiego jest niemożliwe. Toteż filozofowie w gruncie rzeczy opowiadają nam o sobie, o swoich urojeniach, antypatiach i sympatiach. Z nauką oczywiście nie ma to nic wspólnego. Dobrą tego ilustracją są choćby publikacje Hegla, a jeszcze lepszą – publikacje pana profesora Jana Hartmana.

Ale nie tylko na taką trudność natrafimy, zastanawiając się nad tym, czym dla człowieka może być wolność. Bardzo ciekawy pogląd na tę sprawę wygłosił pewien rosyjski chłop, który jakimś cudem przeżył kolektywizację. W rozmowach z innymi więźniami łagru w Workucie krytykował decyzję cesarza Aleksandra II, który zniósł w Rosji pańszczyznę i z tego powodu nazywany był „carem oswobodzicielem”.

Nasz chłop uważał inaczej. – Źle car zrobił dając wolność wszystkim – wywodził. – Powinien dać ją tym, którzy uważają, że polega ona na życiu na własny rachunek, swobodzie wyboru pracy i dysponowania zarobkiem. Ale dla innych wolność oznacza możność próżnowania i życia na cudzy koszt, a dla jeszcze innych – bezkarność kradzieży. Takim car wolności dawać nie powinien.

Na tym przykładzie widać, jak ważne jest zdefiniowanie wolności. Jeden z tegorocznych maturzystów napisał, że jego zdaniem wolność oznacza prawo każdego człowieka do wyrażania swojej opinii oraz do swobodnego podróżowania po świecie. Można by się z tym poglądem zgodzić, chociaż już na pierwszy rzut oka widać, że ten maturzysta nie przywiązuje wagi na przykład do wolności gospodarczej i własności prywatnej, chociaż to właśnie ona gwarantuje człowiekowi autonomię wobec władzy publicznej. Dlatego ustroje totalitarne własność prywatną i swobodę działalności gospodarczej zwalczają z taką samą zaciekłością, jak swobodę wyrażania opinii.

Być może pominięcie przez maturzystę tego aspektu wolności jest zawinione przez nauczycieli, którzy podczas strajku domagali się podwyższenia zarobków dla wszystkich – bez względu na to, czy potrafią młodych ludzi nauczyć czegoś pożytecznego, czy nie.

Ale kolejna, kto wie, czy nie największa trudność wynika z momentu, w którym odbywają się tegoroczne matury. Chodzi o to, że w Stanach Zjednoczonych uchwalona została ustawa numer 672 o zwalczaniu antysemityzmu w Europie.

Czytamy tam między innymi, że antysemityzmem jest „wysuwanie podejrzanych zarzutów” – na przykład, że Żydzi kontrolują media, albo instytucje społeczne. Takie zarzuty, podobnie jak krytykowanie Izraela, zostały uznane za karygodny antysemityzm i będą energicznie zwalczane. W związku z tym do Polski przybył specjalny wysłannik Departamentu Stanu USA, pan Elan Carr, który będzie sprawdzał, czy przypadkiem nie bisurmanimy się w niedozwolony sposób. W tej sytuacji tegoroczny temat maturalny nie został chyba wybrany najszczęśliwiej.

Stanisław Michalkiewicz
http://michalkiewicz.pl

Komentarzy 5 to “Zgryzoty z wolnością”

  1. Piotr Podgórni said

    Ustawa 447 4+4+7=15 1+5=6
    Ustawa 672 6+7+2=15 1+5=6
    Ci prawnicy wielkiego szatana zza wielkiej wody czyli tacy „Mojżeszowie prawodawcy” bardzo lubią szóstki. Ciekawe jaka będzie natępna.

  2. Easy Rider said

    Jeżeli USA mogą uchwalać ustawę o zwalczaniu antysemityzmu w Europie, to może my, na zasadzie wzajemności, uchwalimy „ustawę o zwalczaniu antypolonizmu w USA”?

    A co do samego „antysemityzmu” – to najpierw należałoby zacząć od chazarskiego Israela, który morduje Semitów.

  3. NICK said

    P. Piotrze.
    Proszę uważać i koncentrować się na ważnych sprawach.

    Dzisiaj jest 10.05.2019.
    10.05.=15 1+5=6
    2019. 2+1+9=12 dzielone przez 2=6.

    Szukaj Pan trzeciej ‚6’.

  4. Okadwa said

    Oni nas szóstkami a my mówimy furda…
    – Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi – odpowiadamy „Misiem”.
    – Cham się uprze i mu daj – kontynuujemy wątek pozostawiając chciwe szóstki z niczym.
    Tak… nasz rząd to serdeczna wiara… ten nasz rząd i ta nasza wiara.
    Gromada charakterna jak mało która we porównaniu.
    I dlatego szóstki mogą panu majstrowi skoczyć.
    … w niedomówienie.

  5. Wieloimienny said

    Kabała. Lubią takie zabawy w cyferki.

    Ale czy to aż takie ważne?

Sorry, the comment form is closed at this time.