Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

70. rocznica powstania NATO: czas na egoizmy narodowe?

Posted by Marucha w dniu 2019-12-05 (Czwartek)

Szefowie państw i rządów 29 krajów członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego czczą w Londynie 70. rocznicę powstania NATO. Polska oczekuje, że podczas szczytu jego uczestnicy podejmą decyzję ws zwiększenia równowagi w podziale obowiązków sojuszniczych, a także zwiększenia zdolności Sojuszu do szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe.

Polskę reprezentuje prezydent Andrzej Duda, któremu towarzyszy szef MSZ Jacek Czaputowicz, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, szef BBN Paweł Soloch oraz szef Sztabu Generalnego WP gen. Rajmund Andrzejczak.

O tym ważnym wydarzeniu politycznym Sputnik rozmawiał z publicystą prof. Adamem Wielomskim.

Spotkanie przywódców NATO w Londynie w 70. rocznicę powstania Sojuszu. Jak Pan uważa, jest dziś co „świętować”?

– To nie jest proste pytanie, dlatego, że jeżeli jakaś organizacja ma 70 lat, to można świętować wydarzenia związane z tą organizacją w przeszłości, można świętować również, lub nie świętować, tego, jak ona dzisiaj wygląda. Myślę, że Pakt Północnoatlantycki może z pewnością świętować fakt zakończenia zimnej wojny ze Związkiem Radzieckim. Ale myślę, że oceny muszą być zdecydowanie bardziej umiarkowane, kiedy przejdziemy do współczesności, dlatego, że Pakt Północnoatlantycki przeżywa w tym momencie znaczący kryzys tożsamości. To bierze się z tego, że różni członkowie paktu po upadku Związku Radzieckiego i zniknięciu wspólnego wroga w tej chwili często mają różne interesy i duże kłopoty z wyrażeniem jednej opinii w różnego rodzaju kwestiach.

A więc mają rację ci, którzy twierdzą, że Sojusz Północnoatlantycki obecnie pęka w szwach? Jest też mowa nawet o „śmieci mózgowej” NATO. Według Pana profesora, ile jest w tym racji?

– Ja bym powiedział w ten sposób, że może nie od razu „pęka”. Widać postępującą powoli dezintegrację, dlatego, że sojusz państw po obydwóch stronach Atlantyku mógł być zwarty i spoisty tylko w obliczu wspólnego wroga. W tej chwili poszczególne państwa członkowskie mają duże problemy ze znalezieniem tego wspólnego wroga. A Stany Zjednoczone same nie wiedzą, kto jest w tej chwil dla nich największym problemem na świecie, dlatego, że propagandowo, z jednej strony, często wskazują na Rosję, ale jak się spojrzy na rzeczywiste działania amerykańskie, to widać, że największym niebezpieczeństwem i problemem są Chiny i projekt nowego Jedwabnego Szlaku.

Państwa zachodnie, takie, jak Niemcy czy Francja, nie bardzo widzą zagrożenie, ani w Rosji, ani w Chinach, i najchętniej współpracowałyby handlowo, ekonomicznie i politycznie zarówno z Rosją i z Chinami, uczestnicząc właśnie w projekcie Jedwabnego Szlaku. Z kolei są Polska i niektóre inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, które widzą zagrożenie przede wszystkim w Rosji. Są też takie państwa, jak Turcja, które nie widzą zagrożenia ani w Rosji, ani w Chinach, i zaczynają rozgrywać swoją własną mocarstwową politykę.

I to jest generalnie największy w tej chwili problem Paktu Północnoatlantyckiego, że pod nieobecność jednego wroga każdy zaczyna mieć swoje interesy, które niekoniecznie między sobą się łączą w jedną całość.

Panie profesorze, po 2014 roku – mam tu na myśli sprawę Krymu – Polska i kraje bałtyckie zaczęły domagać się opracowania planu militarnego, gwarantującego obronę ze strony NATO. Dokument ten teraz ma zostać podpisany w Londynie przez wszystkie kraje. Turcja na tę godzinę podpisywać tego nie chce. Jakie tego mogą być skutki?

– To mogą być skutki troszeczkę podobne do tego, kiedy Francja de facto wyszła ze struktur militarnych NATO. Mieliśmy taką sytuację w czasach rządów Charlesa de Gaulle’a. Sytuacja jest podobna, gdyż świadczy po prostu o tym, że interesy Turcji stają się coraz bardziej odmienne od interesów ogólnonatowskich. Dlatego, że Turcja współdziała z Rosją na terenie Bliskiego Wschodu, nie widzi w Rosji ani konkurenta, ani przeciwnika. Wprost przeciwnie, widzi partnera. I dlatego też wojskowi tureccy w polityce tureckiej nie bardzo widzą, z jakiego powodu mieliby brać udział w obronie Europy Środkowo-Wschodniej przed ewentualną agresją rosyjską, ponieważ sami nie czują się w żaden sposób zagrożeni.

Uważam, że wojskami, które brałyby udział w tej ewentualnej obronie Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przed Rosją, to byłyby tylko i wyłącznie wojska amerykańskie. Ja mam wątpliwości, czy wojska hiszpańskie, francuskie, już nie wspominając o tureckich, wzięłyby udział w takiej obronie. A jeśliby wzięły, to byłaby to obrona całkowicie symboliczna w postaci jednego batalionu łącznościowego albo coś w tym rodzaju. Jedynym mocarstwem natowskim w rzeczywistości zainteresowanym problemem są Stany Zjednoczone, a inne kraje z zachodniej części Europy, tak naprawdę traktują to tylko i wyłącznie jako pewien symbol polityczny znamionujący, że NATO jeszcze istnieje. Bo ja odnoszę wrażenie, że ich zainteresowanie konfliktem z Rosją jest niewielkie.

Prof. Roman Kuźniar, były dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, a także doradca prezydenta Komorowskiego do spraw międzynarodowych, dziś w wywiadzie dla Newsweek.Polska twierdzi, że Sojusz Atlantycki przestał być wspólnotą wartości. Według niego, z Traktatu Waszyngtońskiego został tylko biznesowo rozumiany art.5 – czyli, jeśli zapłacicie, to, może, będziemy was bronić. Jak Pan profesor to skomentuje?

Całkowicie zgadzam się z tą opinią dlatego, że Pakt Północnoatlantycki z punktu widzenia ideologicznego był sojuszem państw liberalno-demokratycznych przeciwko komunizmowi. W tej chwili ideologia liberalno-demokratyczna przeżywa na Zachodzie, zresztą, nie tylko na Zachodzie, w ogóle na całym świecie, zdecydowany kryzys. Donald Trump głosi hasło „Ameryka First” – czyli nie demokracja i liberalizm, tylko amerykański interes, który wiąże się z eksportem broni.

Można powiedzieć, że Erdogan głosi podobne hasło „Turkey First” i podnosi przede wszystkim swój własny interes narodowy. Takie kraje, jak, na przykład, Węgry, działają podobnie, w związku z czym wspólnota polityczno-ideologiczna wyraźnie zmierza w kierunku podkreślania własnych narodowych egoizmów.

Tylko, że ja egoizmów nie traktuję jako rzeczy negatywnych, uważam, że taka jest po prostu rzeczywistość polityczna. W momencie, w którym jednolity wróg spajający NATO przez kilkadziesiąt lat, przestał istnieć, podniesienie się własnych narodowych interesów jest czymś jak najbardziej naturalnym, zdrowym i normalnym.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiał Leonid Sigan
Za https://pl.sputniknews.com

Komentarze 3 to “70. rocznica powstania NATO: czas na egoizmy narodowe?”

  1. MatkaPolka said

    NATO – zdrady sojuszników – Sojusznicy a sprawa polska

    NATO Atlantyści i USA – główna siła w NATO – zawsze zdradzali swoich sojuszników.
    Jeszcze przed powstaniem NATO wszystkie sojusze z Atlantystami to historia jednej wielkiej zdrady, a przoduje w tym USA

    ● Kiedy Rosja wychodziła w czasie I wś, jako zwycięzca, USA – przystąpiły do wojny po stronie Entanty jako ostatni w 1917 i ogłosiły się jako Zwycięzca. Swojemu sojusznikowi i Aliantowi Rosji USA zrobili Rewolucję Bolszewicką i zajęli daleki wschód – siedzieli tam do 1922 r

    1918 – wojska amerykańskie weszły Władywostok i wygnać ich całkowicie z terytorium Rosji udało się dopiero w 1922. Więcej 23 grudnia 1917, Clemenceau, Pichon i Foch z Francji, Lords Milner i Cecil z Anglii zawarł tajną konwencję o podziale stref wpływów w Rosji

    ● Przed II wojną światową USA uzbrajała Hitlera – przeciw wszystkim państwom europejskim.
    Na dostawach wojennych USA zarobiło miliardy. Przystąpili do koalicji antyhitlerowskiej pod koniec wojny – i ogłosili się zwycięzcą.

    ● W 1926 r Anglia zdradziła Polskę finansując zamach majowy w ledwo co odrodzonej Polsce.
    W 1939 r Anglia zdradziła Polskę – swojego sojusznika w „dziwnej wojnie”

    ● 1941-1945 – do wojska radzieckie walczył w armii hitlerowskiej, Amerykanie i Brytyjczycy robili to co zwykle- siali terror. Zostało to zrobione z powietrza przez dywanowe bombardowania miast i cywili, którzy nic wspólnego z wojną i produkcji wojskowej nie miel: Drezno, Hamburg.

    ● W II wś. kiedy Rosja i Polska pokonały Hitlera i wychodzili zwycięsko z wojny – to Anglia chciała napaść na Rosję – „Operacja Unthinkable”. Został opracowany wiosną i latem 1945 roku. Plan został opracowany na zlecenie premiera Winstona Churchilla i Połączonych Sztabów planowania dowództwa wojskowego brytyjskiego gabinetu. Plan był gotowy w dniu 22 maja. Ogłoszenie Data działań wojennych – 01 lipca 1945

    1945 – Allen Dulles doktryna: „Ukończył II wojny światowej. – Początek „zimnej wojny” przeciw sojusznikowi. I będziemy rzucać wszystko co mamy, wszystko złoto, cały materiał zwalimy na Rosjan. ,Będziemy siać tam chaos, cicho i niezauważalnie zastępując ich wartości na fałszywych wartości i pozwoli im uwierzyć w te wartości ”

    ● Po II wś USA zdradziła Anglię – wypierając Anglię ze wszystkich zdobyczy kolonialnych Imperium – zajmując jej miejsce (nie popieram kolonializmu – chodzi o zdradę sojusznika)

    W Grecji sojusznikowi NATO 1967 – kiedy Amerykanie zobaczyli, że wybory w Grecji może wygrać nieugodowy George Popandreous poparli wojskowy zamachu stanu Papadopulosa, który pogrążył kraj w terrorze, przez sześć lat. Ameryka uznawała poparcie reżimu do 1999

    ● ZDRDA USA Iraku

    1963 – Irak przy pomocy CIA Saddama Hussein doszedł do władzy, a następnie walczył ze znienawidzonym przez Ameryke Iranem.
    1980 – pomoc wojskowa dla Iraku do destabilizacji nowego antyamerykańskiej reżimu w Iranie. Wojna trwała 10 lat, liczba zmarłych szacuje się na milion. Ameryka protestuje w ONZ przeciw potępiać irackiej agresji. Jednocześnie Ameryka potajemnie sprzedaje broni do Iranu przez Izrael w nadziei zorganizować pro-amerykański zamach stanu.
    1987-1988 – US pomaga Irakowi w wojnie z Iranem nie tylko dostawami broni, ale również bombardowaniami
    1991 – na dużą skalę działania wojskowe przeciwko Irakowi, zaangażowany 450 tys żołnierzy tysięcy jednostek nowoczesnej broni. Zabito, co najmniej 150 tys. Celowe bombardowania obiektów cywilnych w celu zastraszenia ludności Iraku.
    1994-1996 – Irak. Próby usunięcia Husajna przez destabilizacji kraju. Codzienne bombardowanie kraju, ludzie umierali z głodu i chorób z powodu sankcji, zamachów w miejscach publicznych. Amerykanie stworzyli terrorystyczną organizację Kongresu Narodowego Iraku
    2003 – inwazja USA na Irak. Saddam Hussein pojmany i stracony 30 grudnia 2006 przez powieszenie.
    2003 USA utworzyło Camp Bucca dla irackich jeńców wojennych – w przyszłości Camp Bucca stał się miejscem szkolenia przez USA ISIS arabskich terrorystów.

    ● TURCJA – zdrada USA Turcji

    Od wielu lat Turcja jest w NATO. Od 1980 wiele baz wojskowych USA na terenie Turcji

    Pucz USA w Turcji z 15 lipca 2016 roku. szkolonemu w USA Fethullaha Gülena, wystąpił przeciw Prezydentowi Erdogan – sojusznikowi NATO i USA

    USA szkolą i uzbrajają Kurdów – przeciw Erdoganowi – w celu dokonania przewrotu. W oczach Erdogana – to terroryści
    USA użyła Kurdów w wojnie przeciw Turcji – utworzenie autonomii Kurdyjskiej na terenach Turcji i Syrii, W tej wojnie USA zdradziła Kurdów – zostawiła samych przeciw Syrii i Turcji na zniszczenie – wielki sukces dyplomacji Rosji i Syrii – pogodzenie stron.

    ZDRADY USA i NATO wobec Polski – historia zdrady Sojuszników

    Polska wielokrotnie została zdradzona przez swoich sojuszników – z NATO

    ● Transformacja Ustrojowa – rozkradanie Polski przez wszystkich sojuszników z NATO – USA, Niemcy, Francję…przejęcie całej gospodarki odbudowanej po wojnie za 10%
    Sojusznicy rozkradli i zlikwidowali przemysł i banki. Skolonizowali Polskę – wszystkie profity płyną z Polski na Zachód.

    ● Polsce zabrania się mieć dobre stosunki z Rosją – sąsiad, wielkie mocarstwo militarne i przemysłowe, wielki potencjalnie rynek zbytu. Sankcje gospodarcze narzucone przez sojuszników Polski na Rosję – niszczą polską gospodarkę. Natomiast sojusznicy prawodzą interesy z Rosją

    Dobre stosunki Polski z krajami arabskimi zostały zniszczone przez sojuszników ; Polska budowała Egipt, Irak i Libię – teraz jesteśmy AGRESORAMI – pieskami Jankesów.
    Wielowiekowe dobre stosunki z Persją zostały zachwiane przez szczyt NATO w Wrszawie przeciw Iranowi.

    ● GAZ – zabrania nam się kupować gazu od Rosji – kupujemy o 60% droższy od USA – ładny to sojusznik gazowy.

    ● USTAWA 447 – mamy sojusznikowi USA zapłacić nie wiadomo, za co 330 mld – rabunek w biały dzień – co to za sojusz z jawnym złodziejem.

    Po 1945 r powojnie pod protektoratem Rosji – Polska zniszczona w 75% przez zbrodniczą, nazistowską III Rzeszę niemiecką – została odbudowana, powstaliśmy z popiołów, Przyrost naturalny był największy.

    W okresie Gierka staliśmy się 10 gospodarką świata. W Układzie Warszawskim Wojsko Polskie było drugą siłą zbrojną po Armii Radzieckiej – ja to nazywam SOJUSZ

    W odróżnieniu do tego, co mamy teraz
    – zapaść demograficzna – straty porównywalne z II wś, Kolonizacje, Eksploatację i Okupacje przez rzekomego Sojusznika

  2. MatkaPolka said

    Dodam

    USA rozpętało wojnę na Bliskim Wschodzie i „Wiosnę Arabską” w krajach Afryki Północnej
    W wyniku tej wojny i likwidacji zapory w postaci Libii Kadafiego – nastąpiła niekontrolowana Fala Uchodźców do Europy Zachodniej – to USA spowodowało ten kryzys emigracyjny – zalanie sojuszników europejskich z NATO falą uchodźców z wojen USA w Afryce – powodując olbrzymie napięcia społeczne – niemal wojnę u państw sojuszników.

    Ja to nazywam zdradą SOJUSZNIKÓW NATO przez USA. USA jakoś nie przyjmuje Uchodźców z wojen przez siebie sprowokowanych.

  3. Olo said

    Ciekawe, kiedy NATO i atlantyści zdradzą polskojęzycznych zdrajców z żydo-banderowskiego reżimu dobrej zmiany?

    Czy Kaczelnik, podobnie jak al-Kaddafi, będzie próbował się ukryć przed atakiem lotniczym NATO w betonowym przepuście pod autostradą?

Sorry, the comment form is closed at this time.