Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    Boydar o Wolne tematy (64 – …
    Sebastian o Facet o ksywce „Margot”
    wanderer o Wolne tematy (64 – …
    Boydar o Instytut Rodła we Wrocław…
    Boydar o Wolne tematy (64 – …
    revers o Segregacja pacjentów. Koronawi…
    I*** o Duchowa przestrzeń Polski?
    Listwa o Wolne tematy (64 – …
    Listwa o Wolne tematy (64 – …
    Listwa o Wolne tematy (64 – …
    Boydar o Wolne tematy (64 – …
    Boydar o Wolne tematy (64 – …
    Kowalski3 o Facet o ksywce „Margot”
    Listwa o Wolne tematy (64 – …
    Boydar o Facet o ksywce „Margot”
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 524 obserwujących.

9 różnych pokarmów, których jedzenie poprawi Twoje samopoczucie

Posted by Marucha w dniu 2020-02-13 (Czwartek)

Jedna z najczęstszych przyczyn nadmiernego przybierania na wadze to sięganie po jedzenie po to, by poprawić sobie humor. Bardzo często wybieramy wysokokaloryczne, niezdrowe smakołyki, przede wszystkim słodycze i żywność typu fast food.

Warto jednak wiedzieć, że także zdrowe i odżywcze pokarmy mają właściwości pozytywnie wpływające na nasz nastrój. Dlatego to po nie zdecydowanie bardziej warto sięgać. Poniżej prezentujemy 9 przykładów zdrowego pożywienia, które w odczuwalny sposób może poprawiać samopoczucie.

Tłuste ryby

Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią niezbędny składnik naszej diety, ponieważ ludzki organizm nie może produkować ich samodzielnie. Tłuste ryby, takie jak łosoś i tuńczyk, są bogate w kwasy DHA i EPA, których spożycie koreluje z niższym ryzykiem zachorowania na depresję. Kwasy omega-3 odgrywają również kluczową rolę w sygnalizacji komórkowej wewnątrz mózgu. Dla uzyskania dobrego samopoczucia powinniśmy spożywać ich ok. 250-500 mg. W 100 g łososia znajduje się aż 2260 mg, dlatego wystarczy spożywać tłuste ryby przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu.

Gorzka czekolada

Czekolada obfituje w wiele związków mogących polepszać nasze samopoczucie. Zawiera cukier, ale również kofeinę, teobrominę oraz N-acyloetanoloaminę. Są to substancje chemiczne o działaniu podobnym do kannabinoidów, które powiązano z poprawą nastroju. Dobry wpływ na nasz organizm mają również flawanoidy zwiększające przepływ krwi do mózgu i zmniejszające stany zapalne. Nastrój może poprawić oczywiście także sam smak, konsystencja oraz zapach czekolady. Ponieważ czekolada mleczna zawiera znacznie więcej cukru i tłuszczu, najlepiej spożywać czekoladę gorzką. Nie zapominajmy, że nawet gorzka czekolada jest wysokokaloryczną przekąską, dlatego w ciągu dnia możemy pozwolić sobie na zjedzenie nie więcej niż 1-2 kostki.

Sfermentowana żywność

Kiszone ogórki, kiszona kapusta, jogurty, kefiry, kimchi czy kombucha – pozytywnie wpływają na stan zdrowia naszych jelit, a zatem także na nasze samopoczucie. Proces fermentacji pozwala na rozwój pożytecznych dla naszego zdrowia bakterii. Zdrowa flora bakteryjna jelit ma kluczowy wpływ na poziom serotoniny, która w 90% jest wytwarzana właśnie w jelitach. Ta z kolei stanowi neuroprzekaźnik odpowiadający za nastrój, reakcje na stres, apetyt i popęd seksualny.

Banany

Banany są bogate w witaminę B6, która pozwala syntetyzować neuroprzekaźniki takie jak dopamina i serotonina. Jeden duży banan dostarcza do naszego organizmu ok 16 g cukru i 3,5 g błonnika. Zwiększony poziom cukru we krwi poprawia nastrój, a zawarte w owocu prebiotyki stanowią doskonałą pożywkę dla flory bakteryjnej jelit. W efekcie osoby regularnie spożywające banany rzadziej doświadczają zaburzeń nastroju.

Płatki owsiane

Płatki owsiane to pełnoziarnisty pokarm, na bazie którego można przygotować wiele smacznych potraw. Najczęściej goszczą na naszych talerzach podczas śniadań, kiedy jemy popularną owsiankę. Błonnik stanowiący lwią część płatków owsianych pomaga spowolnić procesy trawienne, umożliwiając stopniowe uwalnianie cukru do krwioobiegu, zatem nasz organizm ma dłuższy i bardziej stabilny dostęp do energii. Skutkiem niewahania się poziomu cukru we krwi jest po prostu dobry nastrój – mniejsze skłonności do odczuwania niepokoju oraz rozdrażnienia.

Truskawki, jagody, jeżyny i maliny

Co ciekawe, z niższym ryzykiem depresji powiązano również spożywanie większych ilości owoców. Wszystko za sprawą ich wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, które mogą pomagać w leczeniu stanów zapalnych przyczyniających się m.in. do zaburzeń nastroju. Truskawki, jagody, jeżyny i maliny zawierają szeroką gamę fenoli odgrywających kluczową rolę w zwalczaniu stresu oksydacyjnego. Są szczególnie bogate w antocyjany, które także powiązano z niższym ryzykiem wystąpienia depresji. Najlepiej spożywać je w postaci świeżej lub mrożonej.

Orzechy i nasiona

Cenne źródło białka roślinnego, tłuszczów oraz błonnika, które ponadto dostarcza aminokwas odpowiedzialny za wytwarzanie serotoniny: tryptofan. Szczególnie warto chrupać migdały, orzechy nerkowca, orzeszki ziemne, orzechy włoskie, nasiona dyni, sezam i ziarna słonecznika. Możemy jeść je samodzielnie w postaci przekąski lub dodawać do zup, sałatek oraz koktajli.

Kawa

Najpopularniejszy napój na świecie także poprawia nasz nastrój. Zapobiega odczuwaniu zmęczenia, zwiększając naszą czujność i uwagę. Na tym jednak nie koniec. Zwiększa uwalnianie neuroprzekaźników poprawiających nastrój, takich jak dopamina i noradrenalina. Badanie z udziałem 72 osób wykazało, że zarówno kawa bezkofeinowa, jak i zwyczajna kawa znacznie poprawiają nastrój względem napoju placebo.

Fasola i soczewica

Oprócz wysokiej zawartości błonnika i białka roślinnego fasola i soczewica są również pełne wielu innych składników odżywczych. To doskonałe źródło witamin z grupy B, które poprawiają nastrój poprzez zwiększenie poziomu neuroprzekaźników, takich jak serotonina, dopamina, noradrenalina i kwas gamma-aminomasłowy (GABA). Ponadto witaminy z grupy B odgrywają kluczową rolę w sygnalizacji nerwowej, co umożliwia prawidłową komunikację między komórkami nerwowymi. Niski poziom tych witamin, zwłaszcza witaminy B12 i kwasu foliowego, jest związany z zaburzeniami nastroju, takimi jak depresja. Fasola i soczewica to także dobre źródło cynku, magnezu, selenu i żelaza niehemowego, które również poprawiają nasz nastrój.
[Gajowy doliczył by tutaj również bób – świeży lub mrożony – admin]

Źródło: https://www.healthline.com/nutrition/mood-food
https://tylkomedycyna.pl/

Komentarzy 6 do “9 różnych pokarmów, których jedzenie poprawi Twoje samopoczucie”

  1. marteczka said

    Gorzką czekoladę można po prostu zastopić łyżeczką surowego, niesłodzonego kakao, dodawaną do kawy. Przygotowaną w ten sposób poranną kawę piję od dłuższego czasu, plus cukier brązowy\kokosowy i śmietanka\mleko, czasem szczypta cynamonu albo takiej specjalnej przyprawy do kawy i deserów.

    Z kawą zaskakująco dobrze komponuje się kardamon.

  2. lewarek.pl said

    Jem to wszystko, potem zaglądam do gajówki, i po nastroju…

  3. Boydar said

    W temacie płatków, to najbardziej się cieszę gdy już skończę ciamkać.

    Ciekawe, a jakby tak zalać toto spirtem, i poczekać z jeden dzień

  4. Zbyszek Koreywo said

    Orzeszki ziemne tzw. fistaszki są w rzeczy samej grochem a nie orzechami. Poza tym zawierają ogromne ilości lektyny, naturalnych pestycydów, które są bardzo niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. Stąd tyle ludzi jest uczulonych na to paskudstwo. Podobnie jak skórka i nasiona pomidorów, nie powinno się tego konsumować, oczywiście o ile komuś zależy na tym, żeby być zdrowym.

    ——-
    Ja jestem ze starego pokolenia i żadnych alergii na nic nie mam.
    Fistaszki żrę garściami, podobnie jak pomidory w całości,
    A teraz to w klasie szkolnej bezalergicznych jest dwoje uczniów.
    Admin

  5. Marcin said

    Z tymi rybami to bym uważał.
    Tuńczyk kumuluje ogromne ilości metali ciężkich.
    Polecam makrelę. Też tłusta i zdrowsza.
    Poza tym kwasy omega można substytuwac olejem lnianym.

  6. Jacek said

    Nie pamiętam tytułu ani autora, gdzieś mam tę książkę opisującą życie w polskiej stacji arktycznej ale za diabła nie potrafię jej znaleźć. Jest w niej mowa o pewnym wiekowym człowieku który zaskakująco dobrze sobie radził w ekstremalnych warunkach. Jeden dzień w tygodniu absolutnego postu i dwa razy w roku tydzień też absolutnego postu, tylko woda.

Sorry, the comment form is closed at this time.