Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    Głos Prawdy o Wolne tematy (08 – …
    Bezpartyjna o Wolne tematy (08 – …
    Mietek o Izolacja Zełenskiego
    Bezpartyjna o Wolne tematy (08 – …
    misio o Wolne tematy (08 – …
    Bezpartyjna o Wolne tematy (08 – …
    Boydar o Transmutacja biologiczna – ską…
    CBA o Wolne tematy (08 – …
    misio o Wolne tematy (08 – …
    Krystian Szeliga o O paranoi giedroyciowych i bar…
    Yagiel o Wolne tematy (08 – …
    Listwa o Wolne tematy (08 – …
    Krzysztof M o Ekspert: wysłanie Abramsów prz…
    Wywrotowiec o Ukraińscy lekarze nie muszą zn…
    Bezpartyjna o Polskość czarnych Polaków na…
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

Polski Przemysł Lotniczy

Posted by Marucha w dniu 2021-08-16 (Poniedziałek)

Wnioski z Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Stan obecny i przyszłość polskiego przemysłu lotniczego i jego zaplecza badawczo-rozwojowego” zorganizowanej 30 czerwca 2021 r. przez Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i Instytut Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz wspólnie z Wydziałem Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, Wydziałem Bezpieczeństwa Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej, Związkiem Zawodowym Przemysłu Elektromaszynowego, Krajową Sekcją Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” i Związkiem Zawodowym Inżynierów i Techników.

W konferencji „Stan obecny i przyszłość polskiego przemysłu lotniczego i jego zaplecza badawczo-rozwojowego” wzięli udział prezesi najważniejszych firm lotniczych w Polsce, zarówno państwowych jak i prywatnych, dyrektorzy jednostek badawczo-rozwojowych związanych z branżą lotniczą, konstruktorzy sprzętu lotniczego, przedstawiciele Sił Zbrojnych RP, w tym Sił Powietrznych oraz Centrum Operacji Powietrznych, a także reprezentanci wszystkich związków zawodowych posiadających swoje organizacje w przemyśle lotniczym. W oparciu o referaty wygłoszone podczas tej konferencji sformułowane zostały poniższe wnioski.

[A Jojne Daniels też tam był? – admin]

Wprowadzenie

Polska posiada największy potencjał przemysłu lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, na który składają się zarówno polskie firmy, głównie remontowo-produkcyjne, skupione w Polskiej Grupie Zbrojeniowej S.A. jak i przedsiębiorstwa produkcyjne sprzedane kapitałowi zagranicznemu, które stały się filiami wielkich zachodnich koncernów.

Przemysł lotniczy odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Jest bowiem branżą opartą na najnowocześniejszych, innowacyjnych technologiach. Z tego powodu posiada silne zaplecze badawczo-rozwojowe, zarówno w postaci biur konstrukcyjnych będących częścią przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i współpracujących z nim wydziałów lotniczych na uczelniach oraz samodzielnych instytutów.

Produkty przemysłu lotniczego są wysoce przetworzone, dlatego należy on do najbardziej skooperowanych o dużej wartości dodanej. Cechuje go także posiadanie wysokokwalifikowanej kadry menadżerskiej i technicznej oraz pracowniczej.

W ostatnich latach w polskim przemyśle lotniczym ma miejsce stopniowe odchodzenie od technologii poradzieckich na rzecz nowoczesnych technologii zachodnich. W Polsce działają firmy także z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które są poddostawcami części lotniczych i małych podzespołów dla dużych światowych koncernów lotniczych. Większość części produkowanych jest w na Podkarpaciu w Dolinie Lotniczej.

[Przestarzałe konstrukcje poradzieckie/rosyjskie kontra nowoczesne technologie zachodnie…  – admin]

W okresie ostatnich 30  lat powstał także prywatny przemysł małych samolotów i dronów. Słabą stroną współczesnego polskiego przemysłu lotniczego jest stosunkowa niewielka liczba produktów finalnych. W okresie PRL-u było ich więcej, ale część z nich to były śmigłowce i samoloty produkowane w oparciu o licencje zakupione w Związku Radzieckim. W okresie transformacji po 1989 roku oraz po dokonaniu prywatyzacji i sprzedaniu największych firm produkcyjnych kapitałowi zachodniemu, poważną część aktywności takich przedsiębiorstw jak PZL „Mielec” S.A, PZL Świdnik S.A. czy PZL-Okęcie S.A. stanowi produkcja podzespołów i komponentów dla Airbusa i Boeinga.

Aktualnie przemysł lotniczy w świecie i w naszym kraju znalazł się w trudnej sytuacji. W ramach poszczególnych fal pandemii przestrzeń powietrzna nad wieloma krajami została zamknięta lub ograniczona. Znacznie spadła liczba lotów komercyjnych co odbiło się na producentach samolotów. Doszło do tego, że linie lotnicze przestały odbierać nowe samoloty, zwłaszcza duże szerokokadłubowe samoloty pasażerskie. Część z nich w ogóle nie lata. Jednocześnie spadły zamówienia na części i podzespoły nie tylko do nowych samolotów. To zaś oznacza kłopoty dla firm kooperujących z producentami samolotów, a więc także dla firm na terenie Polski.

Pandemia jednak prędzej czy później się skończy [tak? – admin]. Produkcja przedsiębiorstw lotniczych może odegrać dużą rolę w działaniach przezwyciężających tendencje kryzysowe w gospodarce, a z taką sytuacją spowodowaną pandemią koronawirusa obecnie mamy do czynienia. Podobnie było w okresie międzywojennym, gdy przezwyciężano wielką depresję , która trwała w latach 1929-1933.

Wszystko to wymaga wypracowania odpowiedniego wieloletniego programu odbudowy i rozwoju tego przemysłu. To zaś oznacza, iż program polityki przemysłowej projektowany przez obecny rząd powinien zawierać istotne zapisy dotyczące tego przemysłu. Taki wieloletni program powinien uwzględniać zasady programowania działań, finansowania i rozliczania podobne do tych, które zastosowano w europejskim programie Clean Sky. Pożądane jest aby uwzględniały one w większym niż dotąd stopniu wymogi ochrony środowiska, co wymaga zmian w napędzie samolotów.

Konieczna jest zmiana procedur i trybu finansowania tych projektów uwzględniająca fakt, że opracowanie nowych i oryginalnych konstrukcji związane jest zawsze z ryzykiem i potrzebą zmian w trakcie realizacji. W branży lotniczej należy stosować system zamówień rządowych, także w procesie badawczo-rozwojowym realizowanym przez kilka firm. W etapie końcowym wybierana jest ostatecznie firma lub firmy, które realizują kontrakt finalny.

Przy produkcji nowoczesnego, przyszłościowego sprzętu lotniczego na potrzeby wojska, zarówno samolotów, śmigłowców jak i dronów, polski przemysł lotniczy wraz z jego zapleczem badawczo-rozwojowym powinien wchodzić na partnerskich warunkach w programy międzynarodowe, zwłaszcza realizowane przez Unię Europejska i finansowane z Europejskiego Funduszu Obrony. To zaś wymaga określonych kompetencji, które można nabyć m.in. dzięki transakcjom offsetowym, zapewniającym transfer najnowszych technologii, pod warunkiem, że będzie wola ich wynegocjowania przez polityków dokonujących zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego za granicą.

Uwzględniając różne aspekty możliwości rozwojowych przemysłu lotniczego w Polsce należy mieć na uwadze fakt, że jego stan jest uwarunkowany globalną sytuacją gospodarczą i poziomem gospodarki krajowej i tak jak ona przeżywa chwile rozwoju jak i co jakiś czas ulega również regresowi.

Poza tym bardzo ważnym czynnikiem stymulującym i napędzającym przemysł lotniczy z punktu widzenia zamówień na samoloty lub różnego rodzaju podzespoły jest rosnąca liczba zamówień na tego typu produkty oraz ogólna kondycja rynku międzynarodowych przewozów lotniczych. Inną ważną kwestią z punktu widzenia sprawnego funkcjonowania i rozwoju przemysłu lotniczego jest wdrażanie rozwiązań, które pomogą uzyskać lepsze wskaźniki ekonomiczne, zapewnią większy udział w sektorze oraz poprawią ich konkurencyjność.

Kluczowe znaczenie w tym względzie odgrywa stworzenie w Polsce odpowiedniej strategii dla przemysłu lotniczego. Sformułowanie strategii dla przemysłu lotniczego należy poprzedzić analizą marketingowo-rynkową dla produkcji samolotów w Polsce, z której wnioski powinny zostać uwzględnione w tej strategii.

Program wieloletni, o którym wyżej wspominamy, powinien wynikać z takiej strategii dla przemysłu lotniczego, pracującego na potrzeby zarówno cywilne, jak i wojskowe związane z obronnością państwa. W ramach tej strategii należy uwzględnić w szczególności na jaki potencjalny wyrób finalny w perspektywie kilkunastu lat oczekuje rynek światowy, a jego aktualna produkcja oraz powstające dziś projekty nie zaspakajają tych oczekiwań.

Poszukując alternatyw strategicznych, należy się poważnie zastanowić nad systemowymi działaniami o charakterze kooperacyjnym i konsolidacyjnym, które pozwoliłyby na budowanie wyższej pozycji przedsiębiorstw z Polski w łańcuchach dostawców w branży lotniczej, a w konsekwencji do opracowania i finalnej produkcji, zwłaszcza małych statków powietrznych.

Reasumując uważamy;

że budowanie strategii dla przemysłu lotniczego nie może mieć formy iluzorycznych działań, choćby ze względu na fakt, że wymaga ono rzetelnego zdiagnozowania procesów i zdarzeń kształtujących ten sektor zarówno w przeszłości, jak i obecnie. Taką diagnozę należy przeprowadzić nie tylko w kontekście samego sektora lotniczego, ale również i otoczenia, w którym on funkcjonuje obecnie i będzie funkcjonował w przyszłości. Właściwa diagnoza dotycząca sfer otoczenia zewnętrznego przemysłu lotniczego, głównie w kontekście prognozowanych zmian, stanowić powinna podstawę do formułowania pytania o pożądanej strategii odbudowy i rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce, w tym określającej jego zdolności, strukturę, organizację i inne elementy tworzące ten sektor.

Strategia odbudowy i rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce powinna powstać w wyniku współpracy organów rządowych odpowiedzialnych za realizację polityki przemysłowej ze środowiskiem lotniczym, reprezentowanym przez klastry i firmy lotnicze, zarówno państwowe skupione w Polskiej Grupie Zbrojeniowej S.A. jak i prywatne, naukowców z uczelni i instytutów lotniczych oraz związki zawodowe działające w tej branży.

Warszawa, lipiec 2021
Myśl Polska, nr 33-34 (15-22.08.2021)
https://myslpolska.info

Komentarzy 17 do “Polski Przemysł Lotniczy”

  1. Wladca said

    Tylko drzwi od stodoly.To polski najlepszy samolot,Jak i juz legendarny Okret podwodny „Nietopek“ ORP .Jego cecha charakterystyczna jest odpornosc na zanurzanie sie….

  2. UZA said

    „W ostatnich latach w polskim przemyśle lotniczym ma miejsce stopniowe odchodzenie od technologii poradzieckich na rzecz nowoczesnych technologii zachodnich.”

    Niech zgadnę – pewnie pozwolili nam produkować kompatybilne plastikowe obudowy do dezodorantów, umieszczanych w toaletach amerykańskich samolotów. Dzięki wielkiemu zaufaniu naszego najważniejszego sojusznika, poznaliśmy nawet rozmiary wiadomych urządzeń. Jaki zaszczyt i chwała dla polskiej myśli technicznej ! Nasz przemysł lotniczy rozwija się jak ten rozmaryn z piosenki . Znów będziemy zwarci i gotowi…

  3. Armia IIIŻydo-RP/Polin ma bardzo nowoczesne lotnictwo

    Nawiasem mówiąc w czasie obchodów 1000-lecia Państwa Polskiego w 1966r. w pokazach lotniczych nad Placem Defilad w Warszawie wzięło udział więcej samolotów (wszystkie produkowane w Polsce) niż ma ich dzisiejsza armia IIIŻydo-RP/Polin.
    Żydowskie reżimowe władze na poleceni Waszyngtonu zlikwidowały w Polsce przemysł zbrojeniowy, ponieważ jest on zbyt dochodowy.

  4. Wojsko Polskie pod rządami „dobrej zmiany” – https://wiernipolsce1.wordpress.com/2019/09/24/wojsko-polskie-pod-rzadami-dobrej-zmiany/

    Oczywiście nie tylko rządy PiS-dzielców zwijają armię, rządy PO-paprańców robiły dokładnie to samo.

    A w kwestii wojny z Rosją za czasów szefa MON, Siemioniaka, rzecz miała się następująco.

    Władze III Żydo-RP muszą się zadowolić stworzoną przez siebie armią i samodzielnie najechać Rosję. Armia III Żydo-RP jest profesjonalna, nowoczesna, świetnie wyszkolona i dysponuje najwyższą techniką bojową – o armii z czasów PRL nawet wstyd wspominać.

    Lotnictwo omówiłem wcześniej. Łodzie podwodne także mamy w liczbie szt. 1 (jeden), o ile została wyremontowana po pożarze.

    Jest tylko jeden mały szkopuł: minister MON, T.Siemioniak, nie wie jeszcze, kiedy armia III Żydo-RP powinna suwerennie najechać Rosję. Albowiem ambasada Wlk.Brytanii nie raczyła go o tym poinformować – niewykluczone, że jest to jednak element zaskoczenia w strategii III Żydo-RP. Możliwe także, że nastąpiło jakieś przypadkowe przeoczenie, ponieważ o niedawnych ćwiczeniach NATO w III Żydo-RP T.Siemioniak dowiedział się właśnie przy okazji rautu u Brytyjczyków w ich ambasadzie, a kolejnego rautu nie było.

  5. Dinozaur said

    W międzyczasie do roboty wzięli się Turcy i zbudowali system dronów – taki Kałasznikow do 3 potęgi …

  6. tras said

    podoba mi się takie ‚wishful thinking’>chciejstwo
    jakie prezentują ‚udziałowcy’
    >’Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Stan obecny i przyszłość polskiego przemysłu lotniczego i jego zaplecza badawczo-rozwojowego” tj
    >Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i
    >Instytut Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz wspólnie z
    >Wydziałem Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej (!!!!!)
    >Wydziałem Bezpieczeństwa Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowe
    > Związkiem Zawodowym Przemysłu Elektromaszynowego,
    >>Krajową Sekcją Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” i
    >Związkiem Zawodowym Inżynierów i Techników
    no i patronat ‚zjednoczonych prawiczków’ aka patriotów czyli PIS pod wodzą jarkacza-morawera-glińskiego-maciarenki-targalskiego
    a gostki z myslpolska.info
    dają się wpuszczać w maliny
    Synki>zróbcię se – jak w każdym porządnym biznesie>FEASIBILITY STUDY>studium wykonalności

  7. revers said

    re1, przed wojna to byly samoloty dwuzalogowe chocby RWD9 Zwirki i Wigury, bijace rekordy w przelocie przez atlantyk,, prosze zwrococ honor.

    A w tzw. komunie protoplasty RWD9 , najczesciej w wersji rolniczej Gawron i turystycznych wersjach ptasik nazw samolotow ktore nawet dobrze sprzedawaly sie w stanach na waskim rynku samolotow turystycznych.

    A teraz to nic, moze tylko fotele do helikopterow.

  8. Wojciech S. said

    Tu jest na żywo relacja z konferencji: https://www.youtube.com/watch?v=WwSht9B2t5k&t=5132s&ab_channel=Stanis%C5%82awDominiak

  9. bryś said

    Kosmos, elektrownie atomowe, samoloty – zacznijmy może od czegoś prostszego – serów, wędlin, chodowli czegoś własnego, skarpetek, chipsów, soków. Własnej Polskiej produkcji i dystrybucji. Ciągle tylko – patrzcie naprzód, atomy, satelity, a to co można skreśleniem paru ustaw naprawić i dać ludziom żyć i pracować – o nie nie. za trudno, za dużo co2.

  10. Borsuk183 said

    Konferencje, hotele, dojazdy, obsługa, kosztów w ch… a wystarczyło wysłać e-maila czy tam innego twita o treści ” Misie, udupiliście kowidkiem linie lotnicze to dawać zamówienia rządowe bo CEO z centrali pyta nas o wyniki finansowe…”
    W ciul taniej a efekt podobny.

  11. I*** said

    (9) Może być i od hodowli…

  12. seler said

    zaraz tam lotnictwo… wiecie ile to paliwa żre ?
    a, czy nie lepsze katapulty ?

    https://www.bing.com/images/search?q=katapulta+foto&qpvt=katapulta+foto&form=IGRE&first=1&tsc=ImageBasicHover

    Hindusi – w ramach kooperacji – by wykonywali ten unikatowy sprzęt,
    Cyganie zaś – z bezużytecznych maseczek – spadochrony,
    dobra… Polaków też dopuścimy do tego interesu,
    będą odpalać, zwalniać gumkę lub sprężynkę
    i lornetką obserwować gdzie klient
    wylądował, …że trafił,
    no co ? no co ?

    Czy leci z nami pilot ? – komedia

    https://hamptonparkapartmentsnsw.blogspot.com/2019/06/czy-leci-z-nami-pilot-1980-cay-film-po.html

  13. bryś said

    Nikt nie udostępni nam technologi. Czy produkujemy silniki? Aluminium? Inne stopy? Mamy jakieś doświadczenie? ( nie sprzed 40 lat) Systemy naprowadzające, rakiety, i co tam jeszcze potrzeba. Musimy korzystac z tego co mamy, i to szybko, a na wojnę i do obrony potrzebny nam dobry sojusz. Realny.

  14. bryś said

    Ciężko sie przebić przez anglosaski bełkot marketingowy – ale tu taki mała lista samolotów Putina:

    https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/powietrzna-flota-putina-oto-samoloty-i-sprzet-ktore-strzega-nieba-rozleglej-rosji/qm05f51#slajd-15

  15. bryś said

    Właściwie kogo my tu finansujemy? 3 000 000 miliony to wprawdzie drobne, ale zawsze.

    http://www.pwk.com.pl/procesy-badawczo-rozwojowe/

  16. Ale dlaczego? said

    Takie trochę bicie piany…
    Przecieź kaźdy rozsądny i zorientowany człowiek wie, że bantustan może jedynie produkować banany lub kartofle…
    A… i tanią siłę roboczą.
    A te mrzonki o super technice to dla ogłupiania gawiedzi.
    A Chińczycy klepią WSZYSTKO, od gwożdzi po procesory.
    Dlaczego? To wielka i niezgłębiona tejemnica dla poliniackich „ekspertów”…

    A co do poradzieckiej techniki.
    Autorowi przypominam, że od ’89 minęło 32 lata!!!
    W technice to cała epoka. Wystarczy sobie uświadomić, jak wyglądało lotnictwo w 1914, a jak w 1939.

    Rozśmieszają mnie i napawają pewnością o manipulacji teksty porównawcze z PRL-em. Mentalność JarKacza…

  17. Ale dlaczego? said

    Dla informacji szwnownych Gajówkowiczów.
    Jest kilka filmów o rozwoju Japonii. Chińczycy bardzo mądrze idą tą samą drogą. Wspierają SWOJĄ wytwórczość i firmy jak tylko mogą.
    W latach ’50, „60 Amerykanie pozwalali Japończykom zwiedzać swoje firmy i laboratoria. A ci zwiedzali, chłonęli wiedzę, fotografowali. I kopiowali. Jak dorobili się WŁASNEJ MYŚLI TECHNICZNEJ, to objęli ją wszelkimi moźliwymi ograniczeniami. Żeby nikt nie mógł ich kopiować. Dziś służby powaźnych państw „przy okazji” pracy „operacyjnej” szpiegują gospodarczo też nawet sojuszników. Wszyscy wszystkich.
    Czy wiecie, że montownie japońskie poza Japonią mają zakaz odsprzedaży nawet złomowanych maszyn? Chyba że dla Japończyków. W innym przypadku maszyny idą do huty i nie wolno z nich nic demontować. To nic, że kosztowały setki milionów $.
    Wiele maszyn posiada czujniki GPS, które w razie przemieszczenia maszyny blokują sterowniki maszyn. By nie mogły być używane i KOPIOWANE.

    Poliniaccy „esperci” mówią o polskim przemyśle, gdy tenże przemysł praktycznie jest w fazie zaniku…
    A może przydało by się ustalić, dlaczego tak jest i jak ten proces odwrócić?
    Wielka to i niezgłębiona tajemnica dla poliniackich „ekspertów”…

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d blogerów lubi to: