Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

  • The rainbow symbolizes the Covenant with God, not sodomy Tęcza to symbol Przymierza z Bogiem, a nie sodomii


    Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.
    Antoni Słonimski, poeta żydowski

    Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym
    Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011

    Państwo Polskie jest opanowane od wewnątrz przez groźną, obcą strukturę, która toczy go, niczym rak, niczym demon który opętał duszę człowieka. I choć na zewnatrz jest to z pozoru ten sam człowiek, po jego czynach widzimy, że kieruje nim jakaś ukryta siła.
    Z każdym dniem rośnie liczba tych, których musisz całować w dupę, aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści.
    Pod tą żółto-błękitną flagą maszerowali żołnierze UPA. To są kolory naszej wolności i niezależności.
    Petro Poroszenko, wpis na Twiterze z okazji Dnia Zwycięstwa, 22 sierpnia 2014
  • Kategorie

  • Archiwum artykułów

  • Kanały RSS na FeedBucket

    Artykuły
    Komentarze
    Po wejściu na żądaną stronę dobrze jest ją odświeżyć

  • Wyszukiwarka artykułów

  • Najnowsze komentarze

    revers o Ukropolin zamiast Międzymorza
    Marek o Zakończenie wojny na Ukra…
    Marucha o Problemy techniczne
    Marucha o Problemy techniczne
    Józef Bizoń o Klub Myśli Polskiej w obronie…
    Wojtek Przytulski o Problemy techniczne
    Harakiri Sepuku o …Oto dziś dzień krwi i c…
    Marucha o Dyktatura ciemniaków czyli lib…
    Harakiri Sepuku o Wolne tematy (29 – …
    Marucha o Arcybiskup Viganò: Globalistyc…
    Bezpartyjna o …Oto dziś dzień krwi i c…
    zprowicji o Wolne tematy (29 – …
    Harakiri Sepuku o Dyktatura ciemniaków czyli lib…
    Adrian S o Wolne tematy (29 – …
    Harakiri Sepuku o Ukropolin zamiast Międzymorza
  • Najnowsze artykuły

  • Najpopularniejsze wpisy

  • Wprowadź swój adres email

    Dołącz do 707 subskrybenta

Kolej zasługuje na dobrą zmianę

Posted by Marucha w dniu 2016-03-11 (Piątek)

O ważności systemu kolejowego dla gospodarki narodowej Polski może świadczyć fakt, że ten sektor wytwarza około 5% PKB Polski i daje zatrudnienie dla około 500 tys. osób. Ponadto udział kosztu logistyki stanowi około 12-13% wartości produktu finalnego.

Początek zapaści i degradacji kolei został zapoczątkowany poprzez nieefektywny proces podziału PKP w 2001 na dziesiątki spółek. Później ta degradacja była kontynuowane poprzez tzw. reformę usamorządowienia w 2009 roku autorstwa ówczesnego prezesa PKP Andrzeja Wacha i ministra Grabarczyka która doprowadziła dziś praktycznie do bankructwa największego pasażerskiego przewoźnika w Polsce.

[No zaraz, PKP należało przecież podzielić na dziesiątki spółek, żeby obsadzić je swoimi ludźmi, a każdy chce być dyrektorem albo przynajmniej wice. – admin]

Następnie w ostatnich latach „wyprzedaż” najbardziej cennych aktywów systemu kolejowego zwana prywatyzacją autorstwa prezesa Jakuba Karnowskiego i ministra Sławomira Nowaka takich spółek jak PKL czy PKP Energetyka doprowadziła do dalszej dewastacji kolei. W celu poprawy konkurencyjności i efektywności kolei w Polsce zgodnie z potrzebami podróżnych i klientów biznesowych potrzebujemy spójnej wizji rozwoju oraz zespołu ludzi którą ją zrealizują.

Taką wizję kolei w Polsce została zaprezentowana przez zespół ekspercki CTR (Centrum Rozwoju Transportu) na kongresie transportowym w Łodzi w miesiącu październiku 2015 roku z udziałem profesora Piotra Glińskiego obecnego wicepremiera. Przedstawiona strategia była podzielona na trzy okresy: strategia krótkookresowa (doraźna) z perspektywą do jednego roku, strategia średniookresowa z perspektywą czasową na najbliższe 2-5 lat oraz strategia długookresowa z perspektywą na 6-15 lat. Wszystkie działania w poszczególnych okresach są podporządkowane strategii długookresowej zachowując hierarchiczny charakter.

Głównymi filarami strategii rozwoju sektora kolejowego na najbliższe 5 lat jest konsolidacja struktur organizacyjnych oraz koordynacja zarządzania systemem kolejowym w Polsce czyli innymi słowy przywrócenie jednolitości systemu i jego sterowalność. Program ten zakłada zbudowanie efektywnego organizmu kolejowego którego głównym graczem zostałoby PKP jako sprawny i nowoczesny holding który konsolidowałby całą aktywność kolejową skupioną w rękach Skarbu Państwa.

Skonsolidowana działalność byłaby zgrupowana w czterech podstawowych obszarach biznesowych: przewozy pasażerskie, przewozy towarowe, infrastruktura i centra komunikacyjne. Podstawowym podmiotem strategii rozwoju systemu kolejowego ma być pasażer i klient biznesowy. Kluczowym elementem poprawy oferty jest integracja taryfowa począwszy od stworzenia wspólnego biletu a w dalszej kolejności integracja z różnymi środkami transportu.

Większa dostępność biletowa i skrócenie czasu przejazdu to są kamienie milowe konkurencyjności pasażerskich przewozów kolejowych. W przypadku przewozów towarowych ta lepsza oferta ma zwiększyć atrakcyjność tych przewozów dla klientów biznesowych a realizacja strategii „tiry na tory” podniesie konkurencyjność sektora w stosunku do innych środków transportu. Dlatego przyspieszenie prędkości handlowej do 40 km/h jest konieczne do zrealizowania strategii.

Podstawowym narzędziem realizacji polityki transportowej według tej strategii mają być stawki dostępu do infrastruktury regulowane przez państwo oraz założenie, że infrastruktura jest wyłączną domeną państwa. Środki finansowe na realizację tego programu mają pochodzić przede wszystkim ze sprawnej absorbcji środków unijnych w wysokości około 67 mld zł. Poprzez te wszystkie działania kolej zostanie reindustrializowana dokonując skoku cywilizacyjnego z korzyścią dla wszystkich uczestników tego procesu.

Neoliberalne podejście do kolei w Polsce spowodowało ogromną dekompozycję rynku powodującą chaos organizacyjny i brak sterowalności systemu. Duże koleje europejskie te z zachodu, południa czy wschodu funkcjonują w przeważając części w jednolitej strukturze organizacyjnej. My również jak najszybciej powinniśmy zakończyć proces różnych eksperymentów nazywanych reformami a skupić się na strategii rozwoju sektora kolejowego opartej na Konsolidacji i Koordynacji.

http://wgospodarce.pl

Komentarzy 5 to “Kolej zasługuje na dobrą zmianę”

  1. Maćko said

    Powtórka we wlasciwszym miejscu:
    Zawsze trzeba miec w glowie obecna hierarchie kosztu transportu dóbr:
    woda
    kolej
    droga
    samolot

    Transport wodny jest powolny, ale bardzo tani. Nastepnie idzie kolej. Dobra siec polaczen kolejowych jest baza rozwoju przemyslu, handlu i turystyki. Dlatego w okupowanej przez Niemcy Polsce kole jest sabotowana przez niemiecka agenture.
    Transport kolowy jest drogi choc szybki i elastyczny. Ale… jest na reke mafii paliwowej zuzywajac duzo wiecej paliwa na kg/km

    W tak „wolnym i dynamicznym” USA, po prywatyzacji transportu GM wukupil tramwaje i troleje gdzie sie dalo i zastapil autbusami które w USA smrodza jak by byly opalane weglem, czyli nie spalaja calej ropy czyli zuzywaja jej duza. Wiele firm paliwowych ma udzialy w GM

  2. Kazik said

    Tylko nacjonalizacja kolei i odtworzenie całego systemu zarządzania sprzed trzydziestu lat , wyrwie z agonii tą ważną dziedzinę gospodarki . Dokonano sabotażu wobec PKP . Sympozja i jakieś tam nasiadówki ze strasznie mądrymi profesorami , zdadzą się psu na budę .

  3. Parva said

    Grabarczyk to właściwie Grabarz wszystkiego co mu podlegało.

  4. Bodzio said

    Nadarza się okazja połączyć pożyteczne z przyjemnym – konsolidację kolei z wywaleniem na zbity pysk prezesów, dyrektorów i rad nadzorczych kolejowych spółek i spółeczek. Chyba, że zwycięży opcja TKM.

  5. NICK said

    Ad (4). Bodzio. Kiedyś pisałem o „Arriv’ie”. Na przykładzie Kujawsko-Pomórskiego.
    Różne źródła zapodają, że ok. 15% kolei ‚polskich’ jest w rękach niemieckich. Następne 50% lada moment będzie w niemieckich rękach.
    Jaka więc konsolidacja i wywalanie?

Sorry, the comment form is closed at this time.