Czesi chcą budowy szlaków wodnych połączonych z Odrą i Bałtykiem
Posted by Marucha w dniu 2020-10-13 (Wtorek)
Jak donosi portal money.pl czeski rząd dał zielone światło dla rozpoczęcia gigantycznej inwestycji łączącej czeskie szlaki wodne z największymi rzekami, w tym z Odrą i jej ujściem w Bałtyku.
Polska może mieć udział w planowanej inwestycji wodnej – pisze portal next.gazeta.pl. Czesi mówią o niej od lat, bowiem pomysły połączenia kanałem trzech rzek pojawiły się jeszcze w latach 90., ale nigdy nie powstał żaden szczegółowy projekt takiej inwestycji.
Teraz jednak, jak poinformował na Twitterze czeski minister transportu oraz przemysłu i infrastruktury Karel Havliczek, zrobili duży krok na przód.
„Znaczący krok do umocnienia transportowego, gospodarczego, energetycznego, wodnego i rekreacyjnego regionu morawsko-śląskiego. Międzynarodowy projekt przygotowania żeglowności Odry na odcinku Koźle – Ostrawa dostał właśnie zielone światło dla rządu” – napisał Havliczek.
Chodzi o szeroki na 40 m i głęboki na 5 m kanał wodny, który miałby połączyć drogą wodną Czechy z Polską. To pierwszy etap. Miałby prowadzić od Ostrawy do granicy z Polską.
Na kanale zbudowane mają zostać mosty – dokładnie 8 oraz 2 śluzy i port w Svinowie – wylicza portal.
Po naszej stronie granicy kanał miałby dotrzeć do Koźla, gdzie rzeka Kłodnica wpada do Odry. Koszt? Czesi swoją inwestycję wyliczyli na 0,5 mld euro, a polskiej na 1 mld euro.
Docelowo system wodny miąłby połączyć Czechy z Odrą i Bałtykiem z jednej strony, oraz z Dunajem i Morzem Czarnym z drugiej.
Ekolodzy już grzmią na alarm, przekonując, że ten pomysł jest nie tylko zbyt kosztowny, ale też będzie katastrofą ekologiczną i hydrologiczną.
„Gdyby była nagroda za najbardziej bezsensowny projekt, ten kanał byłby gorącym kandydatem, a krytyka ekspertów i opinii publicznej jest dość oczywista. Ekonomiczne i ekologiczne samobójstwo, korytarz zniszczyłby pozostałości stosunkowo naturalnych ekosystemów i miałby negatywny wpływ na krajobraz i reżim wodny” – napisał na Twitterze Greenpeace.
[Akurat wiarogodność Greepeace jest dość wątpliwa – admin]
Czu Polska wykaże zainteresowanie tą inwestycją?
Źródło: money.pl
https://www.magnapolonia.org
Komentarzy 18 do “Czesi chcą budowy szlaków wodnych połączonych z Odrą i Bałtykiem”
Sorry, the comment form is closed at this time.
Wanderer said
Nieprawda. Tego rodzaju projekt ktory zakladal zbudowanie splawnego kanalu zeglugowego przez caly Gorny Slask istnal juz przed druga wojna swiatowa.
Wiec ktos podchwycil dawno juz istniejace zalozenia.
Wanderer said
O tego rodzaju projekcie czytalem juz w latach dziewiecdziesiatych. Ogladalem rowniez pogladowa mape na ktorej ukazano jak i przez ktore miasta i dzielnice ten kanal bylby poprowadzony.
NC said
„krok na przód”
Bez komentarza.
revers said
ad1
byl rowniez planowany w tzw prl-u. Przynajmej jeden etap kanalu Wisla – Odra zakoczono w Kozlu.
Jack Ravenno said
Bardzo dobry projekt. Przy okazji można by ogarnąć całą hydrologikę Odry w tamtym rejonie.
Moher49 said
Nie na temat, ale pomaga:
Mikstura na wszelkie wirusy
Do jej przyrządzenia będziesz potrzebował: 4 cytryny, 4 główki czosnku, korzeń świeżego imbiru (3-4 cm) i 2 litry wody.
3. Sposób przygotowania
Nieobrane, dokładnie umyte cytryny pokrój w plasterki lub ćwiartki. Obierz czosnek oraz imbir i posiekaj je na drobne kawałeczki albo zmiksuj. Wszystkie składniki wsyp do garnka i dolej do nich 2 litry wody. Całość zagotuj, doprowadzając do wrzenia. Następnie odstaw garnek i poczekaj, aż syrop wystygnie. Przecedź wszystko przez sitko, wlej w naczynie i wstaw do lodówki. Gotowe! Teraz pij codziennie na czczo szklankę tej cytrynowej mikstury. Pamiętaj, aby przed użyciem wstrząsnąć butelkę.
bronek said
Tak – to jest zrozumiałe i nieodzowne – bo inaczej więcej TIR-ów na drogach – i wszystko z tym związane. Mnie zastanawia jeden fakt – otóż Gierek chciał „spławiać” węgiel Wisłą. Nawet poczynił w tym kierunku niemałe inwestycje w Bieruniu Nowym – koło Tych. Wszystko oczywiście – diabli wzięli. Czy nie lepiej już wtedy było się dogadać z byłą Czechosłowacją i myśleć wspólnie o Odrze a nie Wiśle? ROW – Rybnicki Okręg Węglowy – to kamieniem rzucić do Wodzisławia – gdzie mamy Odrę.
revers said
ale teraz w gore Odry, lub Wisly pcha sie barki z weglem, i to czasem bezzalogowo.
lewarek.pl said
Budowa kanału Odra-Dunaj była bardzo poważnie rozważana w PRL, w latach siedemdziesiątych. Były na to duże szanse, Odra była wówczas w pełni żeglowną rzeką (węgiel ze Śląska do Szczecina, ruda żelaza ze Szczecina na Śląsk) z wyjątkiem 2-3 zimowych miesięcy. Urządzenia hydrotechniczne nie były zniszczone, tzn. nie rozpadły się jeszcze ze starości. Niestety, zabrakło pieniędzy.
W latach dziewięćdziesiątych sytuacja na Odrze przedstawiała się już znacznie gorzej i projekt budowy kanału zarzucono. Zwłaszcza że największym jego przeciwnikiem były Niemcy. Z czasem Odra stała się rzeką „naturalną”, swobodnie płynącą, płytką, na której żegluga jest niemożliwa. Podniesienie poziomu wody w rzece wymaga regulacji jej brzegów, a przede wszystkim budowy zbiorników retencyjnych w jej górnym odcinku do połączenia z Nysą Łużycką. Niemcy oficjalnie protestują przeciw temu podnosząc kwestie ekologiczne i oczywiście pomijając zupełnie fakt, że ekologicznej wartości rzeka nabrała dopiero na skutek zdegradowania jej systemu hydrotechnicznego, który to system został zbudowany w czasach, gdy Odra w całości znajdowała się w granicach Niemiec. Niemcy pływali po Odrze i nie przejmowali się jakąś ekologią.
Dobrze, że pomysł budowy kanału Odra-Dunaj (teraz ma to być kanał Odra-Łaba-Dunaj) wraca. Jeszcze lepiej byłoby, gdyby został zrealizowany. Entuzjazmu do budowy tego kanału, takiego jaki był w latach 70-tych, już jednak nie ma. Z województw nadodrzańskich właściwie tylko opolskie opowiada się za nim zdecydowanie. Działa tam nawet społeczny komitet propagujący jego budowę. Pozostałe województwa skoncentrowały się na połączeniach lądowych wschód-zachód i kanał jest im do niczego niepotrzebny. Nawet zachodniopomorskie, gdzie po wybudowaniu kanału wzrosłyby obroty podupadającego portu w Szczecinie, nie jest tematem zainteresowane.
Co ciekawe, na mapie systemu europejskich dróg wodnych nieistniejące połączenie Odry z Dunajem jest zaznaczone jako jeden z dwóch elementów, których brak korkuje cały system (drugi element znajduje się na pograniczu francusko-belgijskim). A więc można mówić, że jest formalna podkładka do odbudowy warunków żeglowności Odry i budowy kanału Odra-Dunaj w dokumentach UE.
Koszt odbudowy drogi wodnej Odry szacowano 10 lat temu na 30 miliardów złotych. Dziś jest to z pewnością suma znacznie wyższa. Kosztu budowy kanału Odra-Łaba-Dunaj nie znam.
„Zieloni”, akceptując i broniąc obecnego statusu Odry jako rzeki „naturalnej”, idą ręka w rękę z Niemcami. Należy kopnąć w dupę to towarzystwo i robić swoje, czyli odtworzyć żeglugę na Odrze i zbudować kanał do Dunaju – to jedyne dobre podejście.
gnago said
Po pierwsze poważnie rozważano ten projekt za Gierka ,kiedy czechosłowacka flota handlowa za port macierzysty podawała Szczecin. Na przeszkodzie stanęły nie tylko pieniądze ale i susza przez co Odra w górnym biegu miała za mało wody i nie była żeglowna . Tak i wykopany kanał nie miałby wody
lewarek.pl said
10.
Statki czechosłowackiej floty handlowej bazowały w Szczecinie, ale na rufie jako port macierzysty miały napisane „Praha”..
Odra w ogóle ma za mało wody, żeby w naturalnym stanie mogła być żeglowna dla załadowanych barek i statków rzecznych. Sposób na zaradzenie temu to, po pierwsze, budowa zbiorników retencyjnych w jej górnym biegu, a po drugie – częściowa kanalizacja, czyli zwężenie koryta na krytycznych odcinkach. To są bardzo kosztowne inwestycje, w dzisiejszych czasach utrudniane dodatkowo przez przepisy ochrony środowiska.
Wandaluzja.pl said
Piszę o tym Dziesiąty Raz. Czesi ZGODZILI SIĘ na kanał Odra-Dunaj ??? którego ZAKAZAŁ im Rotszyld. Czesi prawdopodobnie chcą okupić się za zafundowaną nam Powódź Tysiąclecia DLA WYWIEZIENIA METREM FORTECZNYM DO NIEMIEC ARCHIWUM SEJMU ŚLĄSKIEGO.
We Wrocławiu była komórka planistyczna ODRA’2000, którą przemianowano na ODRĘ’2006. Wtedy zdarzyła się rzecz dziwna, bo instytucja kapitałowa Civitas Christiana, z której mnie WYRZUCONO za silnik spalinowo-parowy VDTW, który ZAGRAZIŁ silnikowi OTTO, którym Pierdziel Rokefeler TRUJE ŚWIAT, zaprosiła mnie na Polsko-Holenderską Konferencję ODRA’2006. Chodziło o ODBUDOWĘ Odry Przemysłowej, niszczonej przez komunistów i DOBITEJ przez liberałów. Ci liberałowie chcieli teraz odbudować Odrę Przemysłową więc musieli zaprosić mnie, bo tylko ja byłem w tym towarzystwie kapitałowym wypłacalny.
Wszedłem na podium i zadałem retoryczne pytanie: KOMU BYŁA POTRZEBVNA ODRA PRZEMYSŁOWA? – MARYZNIZMOWI NIEMIECKIEMU, BO BIŁA STOCZNIOWY PRZEMYSŁ ANGIELSKI systemem Katowice-Szczecin-Kiruna. CZY NAS STAĆ NA ODBUDOWĘ ODRY PRZEMYSŁOWEJ? – PO ROZGRABIENIU I ZNISZCZENIU MAJĄTKU NARODOWEGO NIE STAĆ. – KTO WIĘC ZPŁACI ZA ODBUDOWĘ ODRY PRZMYSŁOWEJU? – NIEMCY. – CZY TAKA ODRA SIĘ ZWRÓCI? – NIGDY. – WOBEC CZEGO JEST POTRZEBNA LIBERALNYM ZŁODZIEJOM A NIEMCY PRZEJMĄ ODRĘ ZA DŁUGI…
Kilkanaście lat wcześniej zniszczyłem Kaskadę Wisły Edwarda Gierka tłumacząc, że KASKADA WISŁY NIE ZWRÓCI SIĘ NIGDY A 10 RAZY TAŃSZY I 20 RAZY BARDZIEJ OPŁACALNY JEST KANAŁ PRZEMYSŁOWY SOSNOWIEC-BYDGOSZCZ. – NA WIŚLE ZAŚ MOŻNA ZAROBIĆ JAKO JESIOTROWEJ, ALE DO CZEGO POTRZEBNA JEST KONWENCJA BAŁTYCKA I ODBUDOWA TARLISK ŚLEDZIA ATLANTYCKIEGO, KTÓREGO NARYBIEM ŻYWIĄ SIĘ WĘGORZE A SMOLTAMI ŁOSOCIE I JESIOTRY.
Ponieważ TYLKO JA byłem w tym Towarzystwie Kapitałowym WYPŁACALNY to banki niemieckie UZALEŻNIŁY pieniądze na Odrę Przemysłową od Mego PODPISU więc ODRĘ’2006 Diabli Wzięli a Holendrzy obrazili się na mnie Śmiertelnie. Wypada więc wytłumaczyć Braciom Czechom, że możemy się zgodzić na budowę drogi wodnej Ostrawa-Racibórz, ale dalej to musi być Kanał Górnośląski do Wisły a w Sosnowcu Kanał Przemysłowy do Bydgoszczy – co będzie dużo tańsze i Bezpieczniejsze od Wysychającej Odry.
Dla Skandynawów z wielkokapitałowym jachtingiem RAJEM był zawsze DUNAJ, do którego Odrą pływać NIE BĘDĄ. Niemcy napracowali się Jak Woły i zamęczyli tysiące niewolników słowiańskich na kanale Men-Dunaj, ale tam żaden Skandynaw nawet nosa nie wsadził.
Gryf said
Sporo pływam po rzekach.
Takiej degręgolady jak u nas nie ma nigdzie w Europie.
To jest 50 lat zaniedbań. Odra była w miarę żeglowna, bo zawdzięczamy to Niemcom.
O Wiśle nawet nie ma co pisać…
W normalnym kraju byłby to bardzo realny pomysł. U nas niestety nie…
Wróbelki ćwierkają, że firma ,,Polskie Wody” do której należy wszystko związane z wodą należy już dawno do firmy Tachal. Zresztą jak wszystko co ma w nazwie ,,polskie” już dawno polskie nie jest…
Na Morze Czarne jest już gotowa droga wodna. Przez Białoruś rzeka Muchawiec (utrzymywana w dobrym stanie), a potem Dnieprem (zrealizowany z rozmachem za ZSSR system zbiorników i śluz).
Niestety niewiarygodna degradacja Wisły, tama na Narwi tworząca zalew Zegrzyński ale bez śluzy, nie pozwoli na korzystanie z tej drogi wodnej.
Wisła jest połączona z Odrą przez Wartę, Noteć i kanał bydgoski, ale tam czas się zatrzymał 70 lat temu…
A Niemcy otwierają właśnie nową podnośnię statków w Niederfinow przy polskiej granicy, po której pływają tylko polskie barki. Czyli robią infrastrukturę praktycznie dla nas…
Z ciekawostek : największy akwedukt w Europie nad rzeką Łabą w Magdeburgu gdzie prowadzi tor wodny przez całe Niemcy, kosztował 500 milionów euro. Są tam olbrzymie podwójne śluzy i olbrzymia dodatkowa infrastruktura. Czas budowy 6 lat.
Nasz przekop w piasku ma kosztować już 2 miliardy, a za chwilę koszty wzrosną i dodatkowo jeszcze trzeba będzie pogłębiać tor wodny…
Z dodatkowych ciekawostek : fala powodziowa która podtapia już delikatnie Racibórz mogła by być skierowana do dużego zbiornika wybudowanego olbrzymim kosztem właśnie tam. Ale jest tam prywatna żwirownia, mnóstwo sprzętu którego nikt do tej pory nie ewakuuje, a nawet słup elektryczny z trafostacją 😉 Krążą też plotki, że nie chcą też skierować tam wody, bo to jest fuszerka budowlana.
I tak to sobie woda płynie po żydowskiej krainie 😉
Gryf said
Nowa podnośnia Niederfinow
Wandaluzja.pl said
Wobec BANKRUCTWA idiotycznego kanału Men-Dunaj przez Norymbergę – na który miał Płacić JACHTING skandynawski a który NIE ZWRÓCI SIĘ NIGDY – Niemcom pozostaje droga do Dunaju PRZEZ ODRĘ i stąd ta inicjatywa „czeska”.
ASCHAFFENBURG jest bardziej obraźliwy od Margrabiów MYSZKOWSKICH. Wydaje mi się, że to z Tej Racji striptiserka Tereska Maj pokazała mi się, ale elegancko i modnie ubrana, jako eksponentka polityczna Pana Oceanów POSEJDONA z Poznania, na którym „dojechała” do stanowiska Premiera Zjednoczonego Królestwa, ale musiała ustąpić, bo zacząłem ja Szarpać.
Otóż wytłumaczyłem Niemcom, że nazwa Aschaffenburg jest od lancknechtów Lutra, którzy po makabrycznym zniszczeniu Rzymu zdobyli zamek Johannisburg, gdzie znaleźli skarbiec Cesarski, ale arcybiskupiego NIE. Wobec tego arcybiskup moguncki po odzyskaniu skarbca i odbudowie Johannisburga nadał miastu ZŁOŚLIWIE nazwę Aschaffenburg, jak mieszczanie przezywali spalony zamek. Niech więc Skandynawowie PŁYNĄ kanałem Men-Dunaj, żeby zobaczyć zamek Fryderyka I Barbarossy.
Myszkowskich uhonorował w IDIOCIE Dostojewski: Mikołaj Pałkin: A CZEGOŻ TO MARGARABIA MYSZKIN CHCE BYĆ ROSYJSKIM KSIĘCIEM? – JEGO PRZODEK, WOJEWODA KIJ, PRZEWIÓZŁ PAŁAC CESARSKI Z KONSTANTYNOPOLA DO KIJOWA. – CO ZA IDIOTA… ALE SKORO PRZEWIÓZŁ TO NIECH BĘDZIE. Profesor Zin zaś dziwował w mauzoleum Myszkowskich: JAKIE ONI MAJĄ FINEZYJNE ORLE NOSY… – Jak Tereska Maj, która spartoliła sobie nos operacją plastyczną, żeby zostać Premierzycą Zjednoczonego Królestwa i żebym ja jej nie poznał jako Pesejdonki.
Ogłaszałem w IN kilkakrotnie: POSZUKUJEMY SPADKOBIERCÓW MARGRABIEGO NA MIROWIE GONZAGI-MYSZKOWSKIEGO, ZAMORDOWANEGO NA POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ PRZEZ UB. RODZINA POCHODZIŁA Z MIECHOWA.
Olo said
Czesi chyba upadli na głowę. Żydobanderowskie poliniaki potrafią tylko wszystko zniszczyć. Do tej pory jeszcze nic nie zbudowali. A jeśli zbudują, to najszybciej pomniki i mauzolea poświęcone Banderze. W każdym polskim mieście. Niech Czesi lepiej się trzymają od nich z daleka, bo tylko ich okradną i rozwalą im państwo.
Wandaluzja.pl said
https://marucha.wordpress.com/2020/10/13/czesi-chca-budowy-szlakow-wodnych-polaczonych-z-odra-i-baltykiem/
https://www.amazon.jobs/pl/landing_pages/praca-wroclaw?cmpid=DADDEU1514B&utm_FC=PLWRO&utm_source=Pushad&utm_medium=Komunikacjaplus&utm_campaign=WRO&utm_type=Pushad//
AMAZON jako eksponent giełdowy zamku CESARSKIEGO w Płocku ma się Coraz Lepiej. To już II Polski Tryumf Giełdowy. I była przeglądarka komputerowa Jacka Karpińskiego, która POBIŁA Króla Giełdowego DAIMLERA-CRYSLERA.
DAIMLER to giełdowa nazwa MERCEDESA, gdyż najlepszy wykidajło węgierski Emil Jelinek tłumaczył Gottliebowi Daimlerowi: SAMOCHÓD NIE MOŻE SIĘ NAZYWAĆ DAIMLER, ALE TAK JAK MOJA CÓRKA MERCEDES, która mała lepszą aparycję od jakiegoś dziadygi. – Okazała się że Za Dobrą, bo Winston Churchill namówił obecnego na Salonie Samochodowym PARYŻ 1901 Pierdziela Rokefelera do Kupienia tej Ślicznotki NA POHYBEL NIEMCOM I ŚWIATU.
https://marucha.wordpress.com/2020/10/13/czesi-chca-budowy-szlakow-wodnych-polaczonych-z-odra-i-baltykiem// Ad. 14: Olo dobrze to powiedział, że liberałowie potrafią tylko KRAŚĆ I BUDOWAĆ POMNIKI. To uzasadnił Korwin-Mikke: KACZYŃSKI TO NOGA EKONOMICZNA I FINANSOWA A MORAWIECKI TO HILARY MINC. Ten MINC tak mnie urządził, że jego wyczyn przejdzie do Historii Bankowości, i prawdopodobnie to on – z Nienawiści do Mnie – SPALIŁ LONDYN, niczym Holenderski Admirał ???
W związku z tym Kaczyński wystąpił z inicjatywą Finansową: STAĆ NAS NA ODBUDOWĘ ZAMKÓW KAZAIMIERZOWSKICH W JURZE, co uzupełniłem ZA NIEMIECKIE PIENIĄDZE. Wykazałem też, że Zamki Kazimierzowskie w Jurze są ANTYTEZĄ moskiewskiego KREMLA Kazimierza Wielkiego – o co Niemcom i Żydom w tej grze chodziło.
Wandaluzja.pl said
Ad. 16:
To nie Czesi, ale NIEMCY, którym po bankructwie kanału Men-Dunaj POZOSTAŁA droga do Dunaju przez Odrę.
To było wiadomo już 50 lat temu, wobec czego w r. 1990 Niemcy wystąpili z Odbudową ODRY PRZEMYSŁOWEJ. Wobec tego Civitas Christiana, które siedzi w Kieszeni Niemieckiej, musiało zaprosić Do Stołu mnie, gdyż tylko ja w tym towarzystwie byłem WYPŁACALNY. Ja jednak nie tylko NIE Podpisałem Odry Przemysłowej, ale wykazałem jej NIEKONKURENCYJNOŚĆ wobec Kanału Przemysłowego, wobec czego ODRĘ’2006 Diabli Wzieli.
Kanał Przemysłowy podpisać mogę.