Dziennik gajowego Maruchy

"Blogi internetowe zagrażają demokracji" – Barack Obama

Noam Chomsky: 10 sposobów na manipulację społeczeństwem

Posted by Marucha w dniu 2011-06-07 (Wtorek)

Wytnij  – zachowaj! – admin.

Oto, oparta o prace amerykańskiego lingwisty Noama Chomsky’ego, lista „10 strategii manipulacji” przez establishment.

1 – ODWRÓĆ UWAGĘ

Kluczowym elementem kontroli społeczeństwa jest strategia polegająca na odwróceniu uwagi publicznej od istotnych spraw i zmian dokonywanych przez polityczne i ekonomiczne elity, poprzez technikę ciągłego rozpraszania uwagi i nagromadzenia nieistotnych informacji. Strategia odwrócenia uwagi jest również niezbędna, aby zapobiec zainteresowaniu społeczeństwa podstawową wiedzą z zakresu nauki, ekonomii, psychologii, neurobiologii i cybernetyki. „Opinia publiczna odwrócona od realnych problemów społecznych, zniewolona przez nieważne sprawy. Spraw, by społeczeństwo było zajęte, zajęte, zajęte, bez czasu na myślenie, wciąż na roli ze zwierzętami (cyt. tłum. za „Silent Weapons for Quiet Wars”).

2 – STWÓRZ PROBLEMY, PO CZYM ZAPROPONUJ ROZWIĄZANIE

Ta metoda jest również nazywana „problem – reakcja – rozwiązanie”. Tworzy problem, „sytuację”, mającą na celu wywołanie reakcji u odbiorców, którzy będą się domagali podjęcia pewnych kroków zapobiegawczych. Na przykład: pozwól na rozprzestrzenienie się przemocy lub zaaranżuj krwawe ataki, tak aby społeczeństwo przyjęło zaostrzenie norm prawnych i przepisów za cenę własnej wolności. Lub: wykreuj kryzys ekonomiczny, aby usprawiedliwić radykalne cięcia praw społeczeństwa i demontaż świadczeń społecznych.

3 – STOPNIUJ ZMIANY

Akceptacja aż do nieakceptowalnego poziomu. Przesuwaj granicę stopniowo, krok po kroku, przez kolejne lata. W ten sposób przeforsowano radykalnie nowe warunki społeczno-ekonomiczne (neoliberalizm) w latach 1980. i 1990.: minimum świadczeń, prywatyzacja, niepewność jutra, elastyczność, masowe bezrobocie, poziom płac, brak gwarancji godnego zarobku – zmiany, które wprowadzone naraz wywołałyby rewolucję.

4 – ODWLEKAJ ZMIANY

Kolejny sposób na wywołanie akceptacji niemile widzianej zmiany to przedstawienie jej jako „bolesnej konieczności” i otrzymanie przyzwolenia społeczeństwa na wprowadzenie jej w życie w przyszłości. Łatwiej zaakceptować przyszłe poświęcenie, niż poddać się mu z miejsca. Do tego społeczeństwo, masy, mają zawsze naiwną tendencję do zakładania, że „wszystko będzie dobrze” i że być może uda się uniknąć poświęcenia. Taka strategia daje społeczeństwu więcej czasu na oswojenie się ze świadomością zmiany, a także na akceptację tej zmiany w atmosferze rezygnacji, kiedy przyjdzie czas.

5 – MÓW DO SPOŁECZEŃSTWA JAK DO MAŁEGO DZIECKA

Większość treści skierowanych do opinii publicznej wykorzystuje sposób wysławiania się, argumentowania czy wręcz tonu protekcjonalnego, jakiego używa się przemawiając do dzieci lub umysłowo chorych. Im bardziej usiłuje się zamglić obraz swojemu rozmówcy, tym chętniej sięga się po taki ton. Dlaczego? „Jeśli będziesz mówić do osoby tak, jakby miała ona 12 lat, to wtedy, z powodu sugestii, osoba ta prawdopodobnie odpowie lub zareaguje bezkrytycznie, tak jakby rzeczywiście miała 12 lub mniej lat” (zob. Silent Weapons for Quiet War).

6 – SKUP SIĘ NA EMOCJACH, NIE NA REFLEKSJI

Wykorzystywanie aspektu emocjonalnego to klasyczna technika mająca na celu obejście racjonalnej analizy i zdrowego rozsądku jednostki. Co więcej, użycie mowy nacechowanej emocjonalnie otwiera drzwi do podświadomego zaszczepienia danych idei, pragnień, lęków i niepokojów, impulsów i wywołania określonych zachowań.

7 – UTRZYMAJ SPOŁECZEŃSTWO W IGNORANCJI I PRZECIĘTNOŚCI

Spraw, aby społeczeństwo było niezdolne do zrozumienia technik oraz metod kontroli i zniewolenia. „Edukacja oferowana niższym klasom musi być na tyle uboga i przeciętna, na ile to możliwe, aby przepaść ignorancji pomiędzy niższymi a wyższymi klasami była dla niższych klas niezrozumiała” (zob. Silent Weapons for Quiet War).

8 – UTWIERDŹ SPOŁECZEŃSTWO W PRZEKONANIU, ŻE DOBRZE JEST BYĆ PRZECIĘTNYM

Spraw, aby społeczeństwo uwierzyło, że to „cool” być głupim, wulgarnym i niewykształconym.

9 – ZAMIEŃ BUNT NA POCZUCIE WINY

Pozwól, aby jednostki uwierzyły, że są jedynymi winnymi swoich niepowodzeń, a to przez niedostatek inteligencji, zdolności, starań. Tak więc zamiast buntować się przeciwko systemowi ekonomicznemu, jednostka będzie żyła w poczuciu dewaluacji własnej wartości, winy, co prowadzi do depresji, a ta do zahamowania działań. A bez działań nie ma rewolucji!

10 – POZNAJ LUDZI LEPIEJ, NIŻ ONI SAMYCH SIEBIE

Przez ostatnich 50 lat szybki postęp w nauce wygenerował rosnącą przepaść pomiędzy wiedzą dostępną szerokim masom a tą zarezerwowaną dla wąskich elit. Dzięki biologii, neurobiologii i psychologii stosowanej „system” osiągnął zaawansowaną wiedzę na temat istnień ludzkich, zarówno fizyczną jak i psychologiczną. Obecnie system zna lepiej jednostkę niż ona sama siebie. Oznacza to, że w większości przypadków ma on większą kontrolę nad jednostkami, niż jednostki nad sobą.

Za: „Les 10 Stratégies de Manipulation de Noam Chomsky”
http://www.jocelynechoquette.com/article-0-58212003.html

http://autonom.pl

Komentarzy 9 to “Noam Chomsky: 10 sposobów na manipulację społeczeństwem”

  1. u said

    Chomskiemu mozna wierzyc to madry czlowiek i do tego sprawiedliwy. narazil sie bardzo swoim rodakom, ano, tym, ze popiera bez zadnych obiekcji racje – Palestynczykow. Mial wyklad na uniwersytecie w Palestynie i w odwecie do Kurnika nie dostal pozwolenia na wjazd. Jest bliskim przyjacielem N.Finkelsteina. W kazdym badz razie w Kurniku do znany antysemita.

  2. sono said

    Luidze dali (i daja) sie niesmowicie zrobic w bambuko. Nie mam telewizornni juz od paru ladnych lat i byla to jedna z najlepszych decyzji w moim zyciu. Moi znajmoi zastanwiaja sie czy kupic kolejny ( 4 lub 5) telewizor do chalupy i czy wydac na to „cudo” kolejny tysiac czy 2 tysiace dularow. Ja tego akurat problemu w zyciu nie mam i raczej nie bede miec. Ale niestety, jestem wyjatkiem, bo wszyscy ktorych znam nie wyobrazaja sobie zycia bez tej oglupiajacej skrzynki, ktora im miesza w glowach za ich zgoda.

  3. Realista said

    re artykul

    Noam Chomski jest jedna z tych osob ktora manipuluje spoleczenstwem.

    Tak poza tym, to te same sposoby sa wyliczone w ponzszym video.

    Defense Against the Psychopath

  4. sono said

    @realista bredzi pan od rzeczy i wrzuca jakies filmiki robione przez hasbare.

  5. jaszmija said

    7 – UTRZYMAJ SPOŁECZEŃSTWO W IGNORANCJI I PRZECIĘTNOŚCI

    Spraw, aby społeczeństwo było niezdolne do zrozumienia technik oraz metod kontroli i zniewolenia. „Edukacja oferowana niższym klasom musi być na tyle uboga i przeciętna, na ile to możliwe, aby przepaść ignorancji pomiędzy niższymi a wyższymi klasami była dla niższych klas niezrozumiała”

    Uczniowie nie potrafią myśleć!

    Centralna Komisja Egzaminacyjna podała we wtorek, 31 maja, wstępną informację o wynikach sprawdzianu dla szóstoklasistów. Niestety rezultaty nie są zadowalające – przeciętny dwunastolatek dobrze radzi sobie tylko z czytaniem, natomiast zadania wymagające zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce przerastają jego możliwości.

    Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów podczas tegorocznego ogólnopolskiego sprawdzianu to 25,27 punktów na 40 możliwych – wynika ze wstępnych informacji opublikowanych w poniedziałek przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na jej stronie internetowej.

    Rezultaty te nie odbiegają zbytnio od średnich wyników z lat poprzednich. W ubiegłym roku szóstoklasiści uzyskali średnio 24,56 punktów na 40 możliwych, a dwa lata temu – 25,8 punktów.

    Co tak naprawdę sprawdza ten sprawdzian?

    Sprawdzian, zwany też kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Zadaniem tego egzaminu jest sprawdzenie i ocenienie, w jakim stopniu uczeń opanował czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).

    Test rozwiązywany przez szóstoklasistów składał się z 26 zadań. 20 z nich było zamkniętych – należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Pozostałe część sprawdzianu stanowiły zadania otwarte – uczeń musiał sam napisać odpowiedź – oraz napisanie dwóch tekstów własnych na zadany temat.

    Myślenie jest najtrudniejsze

    Choć rezultat końcowy sprawdzianu jest dla statystycznego szóstoklasisty pozytywny, to jednak wyniki nie z wszystkich testowanych obszarów poszły mu równie dobrze. Najwyższą średnią ilość punktów szóstoklasiści dostali z czytania – 8,28 na 10 możliwych punktów. Następnie: pisanie – 5,46 na 10 pkt., rozumowanie – 5,28 na 8 pkt., korzystanie z informacji – 2,31 na 4 pkt. Z zadań wymagających wykorzystywania wiedzy w praktyce statystyczny szóstoklasista otrzymał zaledwie 3,93 punktów na 8, a więc mniej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.

    Jak się okazuje, na wyniki szóstoklasistów dość duży wpływ ma miejsce ich zamieszkania. Najwyższy średni wynik (26,8 pkt.) uzyskali uczniowie ze szkół w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższy (24,5 pkt.) – uczniowie ze szkół wiejskich. Powodem takiego zróżnicowania może być uczęszczania dzieci do przedszkoli. Instytut Badań Edukacyjnych opublikował dziś bowiem „Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy”, z którego wynika, iż wyniki egzaminu szóstoklasistów są znacznie lepsze, jeśli wcześniej uczniowie korzystali z edukacji przedszkolnej.

    Sprawdzian obowiązkowy, ale czy potrzebny?

    Do tegorocznego sprawdzianu 5 kwietnia przystąpiło około 375 tys. szóstoklasistów w 12 8000 szkół podstawowych w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej.

    Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia – i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu, szkoły prywatnej lub społecznej wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.

    Źródło:

    http://szkola.wp.pl/kat,108796,title,Uczniowie-nie-potrafia-myslec,wid,13462869,wiadomosc.html

  6. Marek S said

    Ogólna krytyka zjawiska bez popierania konkretnych rozwiązań i wskazywania osób odpowiedzialnych jest dość znaną taktyką. Ta metoda jest też używana do promowania pewnych osób na liderów opozycji którzy ogólnie „krytykują” ale ubijają jakiekolwiek rozwiązania sensowne, i działają jedynie w krytycznych momentach.

    „Chomskiemu można wierzyc to madry czlowiek i do tego sprawiedliwy.”

    taaaa… . Słyszałem jak mówił że to nie żydzi są odpowiedzialni za wszystkie przekręty i że nie ma żydowskiego spisku. Posługuje się natomiast eufemizmami typu, iluminaci, lewica, prawica, liberałowie, republikanie, demokraci, i jak tu, prezytent. Wini Obongo tak jakby ta kukła miała coś do powiedzenia. Nigdy natomiast nie uderza w sedno sprawy.

    Coś mi się wydaje że przysłano inteligentniejszych, ale to za mało. Tutaj są ludzie duuużo bardziej inteligentni. Dla p. Gajowego to pestka.

  7. Marucha said

    Chomski jest lojalny wobec Żydów i. podobnie jak wielu innych, posługuje się aluzjami, eufemizmami itd. Jest też znanym lewicowcem.
    Tym niemniej jego 10 punktów zgadza się z moimi, siłą rzeczy amatorskimi, obserwacjami.

  8. Marek S said

    Tak, te 10 punktów jest prawdziwe. Można dociekać dlaczego o tym mówi. Chyba dlatego że inni już o tym dość dawno powiedzieli. Jakiś czas temu czytałem coś na ten temat. Było jednak więcej punktów niż 10 dotyczących manipulacji ludźmi.

    Poza tym istnieje kwestia BBC. Jak to możliwe, aby rzeczywista opozycja występowała w mainstreamowej telewizji?

  9. X said

    Nie no, genialne! Na ten temat pisze się całe tomiska i ciężko ogarnąć to zagadnienie „szaraczkowi”. A tu wszystko pięknie streszczone w 10 punktach.

Sorry, the comment form is closed at this time.